S
Skuggabaldur
Sv: Vad vet ni?
Oj, men i så fall vore det ju jättebra ändå. Om man vaccinerade alla hästar skulle ju ingen bli sjuk, även om de bar på smittan! (Fast jag kanske resonerar helt fel nu... )
Det är en massa stall här runt omkring som fått kvarka, så man blir ju lite orolig. Speciellt som hästen fick COPD (antagligen) i vintras... Hon kanske blir extra påverkad om hon blir sjuk.
Måste fråga vet. om vaccinet...
I USA vaccinerar dom mot kvarka, vi fick förklaringen av svensk vet att vaccin finns men att det inte används ofta därför att hästarna kan ändå bära på bakterien samt smitta, själv blir dock inte den vaccinerade hästen sjuk...jag kommer att vaccinera våra andra hästar....
Konstigt att det inte står någonstans i svensk litteratur att man kan vaccinera mot kvarka, läser man amerikansk litteratur står det att vaccinering är ett stort förebyggande av kvarka=strangles varför inte i sverige?
Oj, men i så fall vore det ju jättebra ändå. Om man vaccinerade alla hästar skulle ju ingen bli sjuk, även om de bar på smittan! (Fast jag kanske resonerar helt fel nu... )
Det är en massa stall här runt omkring som fått kvarka, så man blir ju lite orolig. Speciellt som hästen fick COPD (antagligen) i vintras... Hon kanske blir extra påverkad om hon blir sjuk.
Måste fråga vet. om vaccinet...