Sv: Vad vet ni om Cancer?
Har haft och har släkt och vänner med hjärntumör, leukemi (blodcancer), strup-, skelett-, lung-, hud- och bukspottscancer.
Det varierar extremt, hur sjukdomen yttrar sig. Min vän med hjärntumör föll ihop i hallen en dag, åkte till akuten, och fick i princip reda på att hon skulle dö inom ett halvår. Lungcancern gick att operera och han "blev frisk". Leukemin innebar två år av vidrig behandling, men hon "blev frisk" mirakulöst (det var 3% chans att hon skulle överleva ett år, trodde de). Skelettcancern innebar massor av smärta, men han levde med den i ganska många år. Bukspottscancern gick extremt fort, han dog inom några veckor. Hudcancern var ingen fara alls.
Så det går inte att prata om bara cancer i allmänhet, det beror på, vilken typ och hur långt gången den är. Viss cancer är direkt dödlig, annan ofarlig, och vissa blir man aldrig "frisk" från, men man kan leva med utan symptom i många år.
Det jag har lärt mig är att attityden kan påverka jättemycket. De som har lyckats hålla sig "över ytan" och kämpat har klarat sig mot oddsen. Där kan omgivningen hjälpa till väldigt mycket. Att få dem att inte ge upp, inte stänga in sig, utan att tänka att de kommer klara det, att livet fortsätter.