Vad vet ni om Cancer?

annie_cool

Trådstartare
Hejsan Detta är bara en lite undran jag har men vad innebär det att ha cancer? vad finns det för olika typer av det? jag kan bara få de är Bröst, prosta.lugn, livmorder. de är de som jag vet om. .

Sv: Vad vet ni om Cancer?

Hej!

Cancer är ett samlingsnamn på en hel bunt olika sorters tumörer, placerade på olika ställen. Jag tror inte det finns något ställe på kroppen som inte kan få cancer. Därför är det svårt att veta vad exakt det innebär, vad det påverkar och vilka symtom, behandlingar mm som finns.

De cancerformer jag kommit i kontakt med är mag- och tarmcancer, med dödlig utgång, godartad hudcancer som opererats bort och bara lämnat ett ärr, hudcancer med metastaser(dottertumörer) i hjärnan och levern där vi nu väntar på döden och en godartad tumör i munslemhinnan som så länge den inte växer bedöms vara ofarlig.

/Lavinia, önskar att cancer inte fanns...

Jag vet att cancer är en vidrig sjukdom som sprider sig snabbt och jag tror att så länge man är förskonad (själv eller hos andra i närheten), så är man inte lika införstådd i hur fruktansvärt vidrigt det är. Man kanske tror att man vet, men det är ingenting mot för hur det faktiskt är att drabbas av det. Min faster dog 1/1 2013 efter en tids kämpande och det var hemskt att bevittna.

Okej då vet jag.

Min Kompis pappa har fått cancer. Vill kunna göra nått för de känt de i många år.

Det viktigaste när en bekant har fått cancer är att bara finnas där.
Skicka ett sms eller ring och säg: Tänker på dig.
Eller säg till din kompis att om h*n behöver prata så finns du där och lyssnar.
Sånt värmer, det lovar jag!

Hoppas det går bra för din kompis pappa.

Okej då vet jag.

Min Kompis pappa har fått cancer. Vill kunna göra nått för de känt de i många år.

Usch vad tråkigt :(

Händer samma sak i min familj just nu. Min mans faster ligger på dödsbädden hemma. Hon har cancer i skelettet, njurar och lever och fick komma hem från sjukhuset idag för att få tillbringa sista tiden hemma. Och sen hon kom hem innan idag så har hon blivit helt förändrad. Känner inte igen folk och är helt förvirrad, så hon fick vak inatt.
Hon har inte alls lång tid kvar :(
Min pappa har överlevt cancer och det var en tuff väg att gå.

Min syster dog i cancer (tumör bakom ögat) Januari förra året.. :(
Hon tappade också minnet på slutet, hade ingen ork och sov mest hela tiden..

Tycker det känns bra att hon fick somna in (även fast det kanske låter hemskt) för då slipper hon lida.
Nu finns hon i våra hjärtan och lever kvar i våra minnen.

Okej.

Min pappa är död dock så dog han inte i cancer utan det var en hjärtattack han fick.

Har haft och har släkt och vänner med hjärntumör, leukemi (blodcancer), strup-, skelett-, lung-, hud- och bukspottscancer.

Det varierar extremt, hur sjukdomen yttrar sig. Min vän med hjärntumör föll ihop i hallen en dag, åkte till akuten, och fick i princip reda på att hon skulle dö inom ett halvår. Lungcancern gick att operera och han "blev frisk". Leukemin innebar två år av vidrig behandling, men hon "blev frisk" mirakulöst (det var 3% chans att hon skulle överleva ett år, trodde de). Skelettcancern innebar massor av smärta, men han levde med den i ganska många år. Bukspottscancern gick extremt fort, han dog inom några veckor. Hudcancern var ingen fara alls.

Så det går inte att prata om bara cancer i allmänhet, det beror på, vilken typ och hur långt gången den är. Viss cancer är direkt dödlig, annan ofarlig, och vissa blir man aldrig "frisk" från, men man kan leva med utan symptom i många år.

Det jag har lärt mig är att attityden kan påverka jättemycket. De som har lyckats hålla sig "över ytan" och kämpat har klarat sig mot oddsen. Där kan omgivningen hjälpa till väldigt mycket. Att få dem att inte ge upp, inte stänga in sig, utan att tänka att de kommer klara det, att livet fortsätter.

Hej!

Attityden och orken påverkar mycket, men inte allt. Min svärmor har fått nästan 1 år mer än läkarna från början trodde, hon kämpar vidare trots att det nu är på "det kommer gå snabbt utför"-nivå nu. Det är jobbigt att inte kunna göra något mer än finnas där, men jag säger som någon tidigare sa, jag hoppas det går fort utför nu så hon slipper lida, än så länge har hon mått relativtv bra. Hon kommer inte bli frisk oavsett attityd, men hon hade lika gärna kunnat ge upp redan från början och då haft de 6 månaderna hon från början fick...

Cancer är inte min favoritsjukdom direkt :-(

/Lavinia

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 989
Senast: gul_zebra
·
Kultur Jag efterlyser titeln på en bok som jag läste för kanske 10 år sen typ. Det är en svensk författare. Handlade om en tjej som bodde...
Svar
4
· Visningar
877
Fritid Jag behöver en ny ryggsäck. Givetvis finns inte längre den modell jag varit så nöjd med :cautious: (Jag vet vad det står på bilden men...
2
Svar
26
· Visningar
1 624
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 558
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar