Vad växer i vår trädgård?

Klura

Trådstartare
Hej buke! Detta är första sommaren i vårt hus. Varken min sambo eller jag har gröna fingrar och börjar fundera på om det är ogräs som växer i ena hörnet av trädgårdslandet eller om det är något värt att behålla (3 olika växter). Någon som känner igen någon av dem?
 
33728
 
Den med vita blommor uppe i hörnet är Astilbe. Alla tre är fina trädgårdsväxter. Hallonen antar jag du vet vad det är :-)
 
Jag tycker att det ser ut som tayberry, alternativt någon form av trädgårdsbjörnbär ;-)

Stämmer bra att det är björnbär!
Följdfråga, någon som vet hur man bör trimma björnbärbuskar. Några av kvistarna börjar växa över till grannen :nailbiting:
 
Stämmer bra att det är björnbär!
Följdfråga, någon som vet hur man bör trimma björnbärbuskar. Några av kvistarna börjar växa över till grannen :nailbiting:

Jag har precis tagit bort ett stort björnbärssnår,Fyfan vad den sprider sig med rötterna och vad långa de taggiga grenarna kan bli!
Jag körde med sekatör och klippte de bit för bit, sen körde jag också lite med trimmer.

Appropå jättedaggkåpa, den e fin och sprider sig ganska lätt så den är tacksam att ha. Fin också.
Kärleksört är nice, vill man ha mer kan man ta sticklingar på dem. Vill du ha mer variation i rabatten kan du komplettera med t ex rödlila kärleksört!

Jag är inne på andra sommaren på min första trädgård :)
 
Stämmer bra att det är björnbär!
Följdfråga, någon som vet hur man bör trimma björnbärbuskar. Några av kvistarna börjar växa över till grannen :nailbiting:
Björnbär får bär på fjolårsgrenar. Det vill säga att dom som ger bär i år kan tas bort efteråt. Och dom som kommer nya binds upp till nästa år.
 
Brukar ta och ner helt på vissa ställen på den vilda busken här hemma när det börjar bli för snårigt och för mycket brännässlor i.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 194
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
750
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 167
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp