Vad växer i min kruka?

Nahar

Trådstartare
D22BF1F1-32F9-44AE-85C7-E03B42379733.webp

Jag har inte sått denna lilla vän. Trodde den skulle frysa ihjäl i vinter men den brydde sig inte. Ganska söt, men vad är det för en växt?
 
Har googlat lite på olika sorters sälg, och det känns som att det kan vara något men svårt att artbestämma utan blommor. Ask känns mindre troligt, men bara spontant efter att ha googlat 'ash seedling'. Undrar var fröet kommit från, oavsett. Krukan har stått inomhus med ren såjord när den började växa. Så även om jag tycker den är fin så vågar jag inte plantera ut den i trädgården utan att veta vad det är.
 
Har googlat lite på olika sorters sälg, och det känns som att det kan vara något men svårt att artbestämma utan blommor. Ask känns mindre troligt, men bara spontant efter att ha googlat 'ash seedling'. Undrar var fröet kommit från, oavsett. Krukan har stått inomhus med ren såjord när den började växa. Så även om jag tycker den är fin så vågar jag inte plantera ut den i trädgården utan att veta vad det är.
Jag har fått sälgplantor som växt upp ur ny planteringsjord tagen direkt ur oöppnad påse
 
@Ninnurur
Det känns väl som sälg mer än ask?
Eller finns det andra alternativ?
Ask är jag tveksam till, men har begränsad kunskap där, men har en ask som gärna skjuter rotskott ibland, men vill inte minnas att löven sett riktigt så ut...
 
Syren eller någon typ av salix (vide,sälg,pil). Är det möjligen en stödpinne som rotat sig? Den ser lite äldre ut än en fröplanta från förra året.
 
Syren eller någon typ av salix (vide,sälg,pil). Är det möjligen en stödpinne som rotat sig? Den ser lite äldre ut än en fröplanta från förra året.
Nope, den växte rakt från jorden! Träig i stammen (om det är det du tänkte på) blev den väldigt fort.
 
Inte sälg och absolut inte ask. Möjligen gråvide, eller någon annan av videbuskarna.
Läste på om gråvide men varken blad eller stam är särskilt ludna. Annars stämmer det nog bättre än med sälg, med tanke på bladens placering och storlek.
 
Det är väldigt svårt att identifiera i det här stadiet, löven är inte färdigvuxna ännu och hela plantan är väldigt ung. Det finns något i växtsättet som påminner om vide, men det kan även vara någon av de många buskar som man har i trädgårdarna.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Hej! Jag har sått tomatplantor från frö för någon månad sedan, och de har växt till sig rätt bra. Jag har planterat om dem och de växer...
2
Svar
29
· Visningar
1 312
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 522
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp