Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ingen doft, och den har en vedartad stam (max 30 cm hög dock). Förra årets löv ligger i krukan så nån slags buske kanske?Mynta?
Sälg av något slag?Visa bifogad fil 67537
Nya grenar/lövknippen där det förra året bara satt enstaka löv.
Ask?Ja, Sälg eller ev Ask?
Jag har fått sälgplantor som växt upp ur ny planteringsjord tagen direkt ur oöppnad påseHar googlat lite på olika sorters sälg, och det känns som att det kan vara något men svårt att artbestämma utan blommor. Ask känns mindre troligt, men bara spontant efter att ha googlat 'ash seedling'. Undrar var fröet kommit från, oavsett. Krukan har stått inomhus med ren såjord när den började växa. Så även om jag tycker den är fin så vågar jag inte plantera ut den i trädgården utan att veta vad det är.
Fantastiskt om de är så tåliga! Och är det vanlig inhemsk sälg så är det ju okej att plantera ut i skogen, lite extra gener helt gratisJag har fått sälgplantor som växt upp ur ny planteringsjord tagen direkt ur oöppnad påse
Kan inte tänka mig annat än att det är svenska fröer iom att torven i plantjorden bör vara svenskFantastiskt om de är så tåliga! Och är det vanlig inhemsk sälg så är det ju okej att plantera ut i skogen, lite extra gener helt gratis
Nope, den växte rakt från jorden! Träig i stammen (om det är det du tänkte på) blev den väldigt fort.Syren eller någon typ av salix (vide,sälg,pil). Är det möjligen en stödpinne som rotat sig? Den ser lite äldre ut än en fröplanta från förra året.
Läste på om gråvide men varken blad eller stam är särskilt ludna. Annars stämmer det nog bättre än med sälg, med tanke på bladens placering och storlek.Inte sälg och absolut inte ask. Möjligen gråvide, eller någon annan av videbuskarna.
Inte sälg?Inte sälg och absolut inte ask. Möjligen gråvide, eller någon annan av videbuskarna.
Sälg är ju också ett vide, men jag tycker den växer lite annorlunda. Växtsättet på den på bilden liknar gråvide mer.Inte sälg?
Den ser exakt ut som de sälgplantor jag får riva upp från mina pallkragar ibland.