Vad var det är äcklig #¤&%*¤" spindel??!!

Comfort

Trådstartare
Igår köpte jag hem en orkidé och nu skulle ja sätta upp den i fönstret. Precis när jag skulle sticka ner handen ser jag i ögonvrån nånting hänga från den, cirkus 5 cm frn min hand. Det var en äcklig jävla LIMEGRÖN spindel! typ tre meter mellan ögonen! Minst ! :eek:

Nä, men dryga 3 cm från ben till ben, och på kroppen hade den några fläckar.
Tilläggas bör att jag har fruktansvärd spindelfobi och får fullständig panik med allt vad det innebär.

jag fick sambon att ta kort på den så jag har bildbevis för att min "importerade blomma hade en dödlig spindel på sig som hade käkat upp oss allihop om jag inte hade slått ihjäl den".
Kan ladda upp den sen.

Men vad kan det ha varit för nån spindel? De genomskilnliga med svarta fläckar man kan se ibland som är fruktansvärda var inget mot denna :crazy:

Sv: Vad var det är äcklig #¤&%*¤" spindel??!!

Såg den ut så här?

grn-spindel_93975581.jpg

Det är en Grön bladspindel och är rätt vanlig i vårt land, dessutom oerhört vacker!

Här har du en wiki-länk; http://sv.wikipedia.org/wiki/Grön_bladspindel

Grattis till ditt fynd!

nej den var mer gul än den, och bakkroppen större än framkroppen.

Håller du i den?! :eek:

åhå...det finns flera liknande arter av Bladspindlar så det är säkert en släkting till den på bilden. Lägg gärna upp din bild, då kanske jag kan artbestämma den :)

Det är lättare att se hur stora dom är om man har dom i handen ;)

Jag tror också att det var nån sorts bladspindel och förmodligen extremt ofarlig:D
Jag har under mina 20 år i blomsterbranschen lyft bort ett stort antal märkliga spindlar från krukväxterna och aldrig råkat illa ut. Den mest ondskefulla spindel jag träffat på var en helt vanlig svensk spindel som stack eller bet mig när jag klämde den mot en planta jag hanterade och han var mest sur för att jag störde honom på hans boplats och klampade ilsket därifrån.

Nope kortet togs innan moset :D

Ska försöka ladda upp det imorgon. Kortet alltså..

*florist struket från "potentiella yrken"-listan*

:D

FYFAN!! :eek: Jag hade nog sprungit därifrån fortare än kvickast! Spindlar är nog det vidrigaste som finns!! Små som stora, jag blir hysterisk! :eek::eek:

Jag förstår alltså din spindelfobi, till fullo!

Men varför måste man mosa spindeln?
Beklämmande!

LIA

Det är de inte alls det! De är ypperliga renhållare i ett hem och håller undan riktig ohyra. (Tja, i måttliga mängder då. Man skall ju inte gå med spindelnät i håret.)

Spindlar är ett tecken på bra ventilation har jag hört, iaf spindlar som sas kommer in av sig själva, t.ex. de mörkbruna man kan se springa över ens golv ibland.

Skadedjur eller ohyra är djur som är oönskade i mänsklig miljö. Skadedjur kan vålla obehag eller sjukdom hos människa eller husdjur, eller ekonomisk skada på livsmedel, textilier, byggnader, fisknät, skog, gröda, trädgårdar eller annan egendom.

Om man ska just se på ordet oönskad, så kan nog spindel räknas som ohyra (och inte läser det andra) för den är oönskad bland många. ;) :D

Fästing är ohyra :mad:

Skadedjur eller ohyra är djur som är oönskade i mänsklig miljö.
Vad innebär "mänsklig milljö"? Bostäder, arbetsplatser etc javisst, men sedan då? Balkongen, trädgården, lantbruket, skogen, havet? Överallt huserar människor! Blir svårt att tänka sig några djur som inte är oönskade (=ohyra) någonstans.
Så jag håller mig till den andra avdelningen,

Skadedjur kan vålla obehag eller sjukdom hos människa eller husdjur, eller ekonomisk skada på livsmedel, textilier, byggnader, fisknät, skog, gröda, trädgårdar eller annan egendom.
med reservation för obehaget i fall med fobi. En fobi kan man åtgärda och inga oförargliga eller nytto-djur ska behöva dödas p g av någons fobi.
Inte ens vargar! :angel:

LIA

Hej!

Håller med.

Är paniskt rädd för spindlar, men skulle aldrig döda en med flit. Inte spindelns fel att jag är en jäkla mes.

Jag brukar fånga dom i glas och sitta och stirra på glaset tills sambon kommer hem och bär ut glas och spindel. Men döda.. Nej, det gör jag inte.

/Lavinia, dödar mygg och fästingar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka