Vad väljer ni i år?

F-Blod

Trådstartare
Bläddrat lite i de nya hingstkatalogerna från Sverige och Danmark.

En hel del nytt i år och flera andra (senaste 2 åren) som ännu ej haft avkommor i starbar ålder på de skandinaviska banorna.:confused:

Har ni valt än?

Vad känns "mest" lockande av "de nye...".

Vilken tros passa ju er/era ston?

Är Layman ett Scoop eller ej?

Kan Helsinkis Disorted Humor-gener vara vad vi behöver?

Kommer merparten av märrar med "Gloria-föl" skickas till Eishin
Dunkirk (som tar för sig mer och mer)?

Vad tror ni Merchant´s blodslinjer nedärver med "våra" märrar?

Kan ett besök till Danmark och "Äpplet" vara ett lyckodrag?

Sällan har frågetecknen varit fler än i år, och framförallt:

Vem ska köpa ev. kommande åringar?

Själv är jag inne på att låta alla våra märrar gå tomma i "år".

Osäkerheten kring galoppen i de södra landsändan gör om möjligt marknaden ännu tunnare. De som betäcks i år renderar i bästa fall en åring som skall gå på auktion oktober 2014. I det läget kan södra Sverige stå utan bana och Mälardalen en under produktion....

Möjligen skickar vi någon av "damerna" utomlands, men då med avsikt att behålla avkomman för tävlande i egna färger.....

Hur gör ni?

Sv: Vad väljer ni i år?

Vi tänker betäcka ett sto i år och behålla avkomman. Är inte säker på vem dock. Vill ha en hingst åt sprint- hållet.

Vi har skickat ett sto till Special Quest. Har en 2-åring som är fantastiskt fin, så vi gör om betäckningen med samma hingst.

Andra stoet åker till Eishin Dunkirk så snart hon brunstar.

Köpare har vi ej funnit några till våra, så det får räcka med två betäckningar i år.

Är/var sugen på Äpplet, men vågar ej då våra är e Samum som själv håller distans.

OM jag betäcker någon alls i år... En är bokad till Dustoori och en ska jag försöka få iväg till Shawdon. Den tredje blir inget fullblod på..:crazy:

Han står i Skåne, nu gäller det bara att lyckas få tag i ägaren..:angel: Inte det lättaste då, men jag vill ha honom för han och mitt sto har en avkomma som är riktigt bra :D

Men skall han användas i avel, löst betäckningslicens menar jag? Tror han skulle passa bra med Tottes mamma:love:

Jag kommer betäcka ett av mina fyra sto i år, vet dock inte med vem.
Ett av mina sto fölar i år, jag undviker helst att åka iväg med fölisar.
Händer det något så att fölis inte överlever kommer jag betäcka henne med Swing that cat då det stämmer väldigt bra på pappret.
Funderar dock på att betäcka ett av stona med en ponny..

Tja... det som sagts hittills i tråden bekräftar mina farhågor, och stämmer väl överrens med vad uppfödarfolk jag träffat på banan haft som inställning.

Mycket restriktiv hållning till att betäcka mer än enstaka av sina märrar i år.

En inte alltför vild gissning är att det 2013 kommer att fölas rekordfå engelska fullblod i Sverige.....suck.

Nopp, nu får det vara slut på de "negativa vibrationerna", låt oss koncentrera på något roligare.......

Ingen som lockats av Layman med de i Japan totalt dominerande generna efter Silence Sunday?

Tja... det som sagts hittills i tråden bekräftar mina farhågor, och stämmer väl överrens med vad uppfödarfolk jag träffat på banan haft som inställning.

Mycket restriktiv hållning till att betäcka mer än enstaka av sina märrar i år.

En inte alltför vild gissning är att det 2013 kommer att fölas rekordfå engelska fullblod i Sverige.....suck.

Nopp, nu får det vara slut på de "negativa vibrationerna", låt oss koncentrera på något roligare.......

Ingen som lockats av Layman med de i Japan totalt dominerande generna efter Silence Sunday?

Menar förstås Sunday Silence:angel:

Eftersom jag har en viss verklighetsförankring kommer jag inte att betäcka min 66-handikappade fröken men det finns verkligen intressanta hingstar i år.

Själv är jag nog mest imponerad av Mingun men flera av de nya här i Sverige ser klart roliga ut. Märks att den internationella marknaden har gått i stå - de hingstar vi fått hit nu hade inte gått att lösa för några år sedan..:angel:

Man får ju vara krass. Finns det ingen efterfrågan, känns det meningslöst att föda upp.

Vi hade 4 åringar förra året. En fick vi budet 12000 kr på! Ingen såld. Två har vi satt i träning, de andra är kvar i stallet.

Det föddes 6 föl 2011 hos oss. Två av dessa har tyvärr tagits bort pga sjukdom. Alltså 4 till auktionen i höst.

Betäckte 4 ston förra året, varav två med Gloria. Av detta blir det inte ett enda föl. På ett sätt känns det helt ok. Vi kan ju ändå inte sälja... Men det har sannerligen kostat :grin:

Vad det gäller Layman. Nja... Men då finns det de jag hellre åker till.

Senast ändrad:

Man får ju vara krass. Finns det ingen efterfrågan, känns det meningslöst att föda upp.

Vi hade 4 åringar förra året. En fick vi budet 12000 kr på! Ingen såld. Två har vi satt i träning, de andra är kvar i stallet.

Det föddes 6 föl 2011 hos oss. Två av dessa har tyvärr tagits bort pga sjukdom. Alltså 4 till auktionen i höst.

Betäckte 4 ston förra året, varav två med Gloria. Av detta blir det inte ett enda föl. På ett sätt känns det helt ok. Vi kan ju ändå inte sälja... Men det har sannerligen kostat :grin:

Vad det gäller Layman. Nja... Men då finns det de jag hellre åker till.

Lider med dig.

Om jag räknat rätt blir det 4 nyblivna 2-åringar (varav 2 i proffsträning), 4 nyblivna åringar och mellan 4-6 tomma ston hemma på gården nu alltså....

Förstår om du tvekar inför vårens betäckningssäsong.

Stämmer precis, förutom vad gäller stona.

Två ston avlivade, tre sålda (bortskänkta). Två kvar, dessa som skall betäckas.

Här är tre tomma ston, tack och lov så betäcktes dom inte förra året :) Det är ju frågan om man vågar i år :confused: Sen står det en åring här som man väl få ge bort till någon....:crazy:

Jaha .. Nu är det ändring i planeringen igen.
Det blir ingen ponny hingst, istället blir det två betäckningar med fullblods hingst.

Har jag tråkigt, vilket jag hade ikväll :grin:, börjar jag analysera tills jag har papper över hela bordet och hjärnan går på högvarv.
Nu har jag analyserat färdigt, ringt och tjatat sönder min kollegas öron om mina analyser .. Ett av stona kommer går till Swedish Shave.

Bära eller brista ..

Jaha .. Nu är det ändring i planeringen igen.
Det blir ingen ponny hingst, istället blir det två betäckningar med fullblods hingst.

..

Tjaa det verkar bli ändring här också....

Var inne på att "sitta still i båten" det här året.

2 av märrarna får tävla ett år till....(Var inne på att de skulle gått till avel 2012)
1 leasas ut till halvblodsavel
2 går till fullblodsavel (Den ena går förmodligen till Tyskland och den andra får träffa någon svenskstationerad).

Om nu vårens fölningar går bra.... annars får vi tänka om.....

Mandrake El Mago .. Om jag får lov att komma med mitt sto vill säga :)
Har ett sto som är dräktig med honom nu. Fölar i April

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka