Vad väger era b-ponnyer och vad får de att äta???

lille skutt

Trådstartare
Jag köpte en 2-årig b-ponny hingst för ca 2veckor sedan:love:
Han är en korsning mellan welsh/shettis är nu ca 117cm men tippar på att han iaf. blir ca 123-125cm.
Mätte honom med h**ks viktband och han vägde nästan 280kg:crazy: :o Då det nu är många år sedan man hade ponny så har man ingen jätte koll på vad de ligger på för norm. vikt men tycker att det är lite väl mkt. eller?
Han har hos uppf. gått på fri tillg. till ensilage och inget mer.
Nu får han 6kg hö äter dock ej upp allt inne, samt 3dl betfor, miner. och 2 dl havre.
Så får höra nu vad tycker nu är det en rimlig vikt på en sån liten pallevante eller???
Shaggy007.jpg

Sv: Vad väger era b-ponnyer och vad får de att äta???

Mina B-ponnyer som jag haft under åren har ätit 4 kg hö per dag, ska jag vara ärlig äter din lilla ponny lika mkt hö som min d-ponny i tävlings form. :)

Mina hästar fodras 4 gånger per dag, alltså får b-ponnyn 1 kg per gång och till natt målet får han också 1 kg havre halm att äta, bara för att hålla igång magen och ha något att tugga på, sen äter han bara betfor och mineraler, vilket en A och B ponny funkar och räker alldeles utomordentligt. :D

Sen är det självklart lite från indevid till indevid, om den e lätt född eller inte, ett gotlandsruss jag hade var väldigt liten och smärker i modellen hon åt bara 3,5 kg per dag, jag testade att fodra på henne , men hon vägrade att äta upp maten, fick slänga massor, lltså orkade hon inte mer. En annan b-ponny jag har som är korsning mellan Welsh och Connemara, är väldigt lättfödd, behöver inte äta så mkt och vill inte heller äta för mkt, därför fodrar jag mkt med halm, eftersom det inte är lika mkt pengar att slänga i sjön om hästen inte vill äta upp och annvänder höet/halmen till annat. :)

B:Ponny nr 1. Smäkert Gotlandsruss.
{5612E03B-33C5-413F-985A-8D9BD0E7D7EA}.jpg

B:Ponny nr 2. Lättfödd Welsh/Connemara korsning.
{A41424EA-2E5A-49F7-8034-BF268E41A0E2}.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en ponny, welsh/NF korsning. Han är 15 år gammal och 148 cm hög. Under vintern nu har han tappat muskler och hull...
Svar
6
· Visningar
1 180
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama