Vad väger en sadel?

Nominous

Trådstartare
Frågar för en kompis räkning som ska köpa en beg westernsadel i läder. Vad brukar de väga på ett ungefär?? Ska man räkna med 10 eller 15kg för att få ett hum om fraktkostnad? :)

Sv: Vad väger en sadel?

Min ganska stora sadel med träbom väger minst 15 kg skulle jag tro. Den förra var lättare och vägde ca 12-13 så minst 10 kg.

Mvh Domino_s

Beror på märke/modell. Skckade min Double c i höstas och den vägde 19 kg! Min nuvarande är en Billy Cook arab/trail modell och väger kanske runt 12kg.

Har en Continental equiflex xl. Väger 17 kg har jag för mig.
Fick den skickad till mig. Och eftersom säljaren stod för frakten så va det nog inte så dyrt :)

Frågar för en kompis räkning som ska köpa en beg westernsadel i läder. Vad brukar de väga på ett ungefär?? Ska man räkna med 10 eller 15kg för att få ett hum om fraktkostnad? :)

Vi vil ikke købe en voksen læder sadel der vejet under 11-12 kg, med mindre den var en kendt kvalitetssadel, som var specialtlavet til at være en letvægtssadel (og de tit koster). Vores sadler vejer fra 13,5kg (en mindre gammel sadel) til over 20 (kvalitets roping sadel). Og det er kun sadlen, uden underlag, gjord, osv.

Ordentlig læder plejer at veje en del. Og så er det spørgsmål om bommen er kunststof eller træ.

En kort afrundet sadel vil være lettere end en lang, firkantet sadel.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
731
Senast: Lisen82
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
293
Senast: skiesabove
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 564
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
428
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka