Vad tycker ni?

V

Valencia

Jag är inte så bra på att tolka dessa värden men jag har förstått att detta är bra värden på vårt hö.
Vad säger ni? Är det bra/normalt?

Torrsubstans: 84%
Smältbart råprotein: 57g/kg foder
Energi, foder: 9,3 MJ/kg foder

Råprotein: 106 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein: 68 g/kg torrsubstans
Energi: 11,1 MJ/kg torrsubstans

Har märkt att hästarna inte behöver så mycket extra kraftfoder...

Sv: Vad tycker ni?

Jättebra:) Dock en aning högt med energi, så om du har väldigt lättfödda hästar blir det inte så stora mängder mat..

Kvoten är okej också, drygt 6, så i princip ska du inte behöva ge något kraftfoder om du inte ahr hästar som av någon orsak måste ha ett stort proteinintag. Jag skulle vilja ha lite lägre energi, men annars bra. :)

Håller helt med ovanstående! Bra kvot, men något hög energi. Mina svårfödda skulle vara fina, men lillponnyn skulle vara svår att hålla i lagon hull. Blandar man med halm får man kanske tillsätta lite protein. Men för en normal eller svårfödd häst är det perfekt! Själv fick jag kvot 3, så är inte lika lyckligt lottad som du! ;)

Håller helt med ovanstående! Bra kvot, men något hög energi. Mina svårfödda skulle vara fina, men lillponnyn skulle vara svår att hålla i lagon hull. Blandar man med halm får man kanske tillsätta lite protein. Men för en normal eller svårfödd häst är det perfekt! Själv fick jag kvot 3, så är inte lika lyckligt lottad som du! ;)

Tack för svar från er!
Vad är det för "kvot" ni menar? Vad är optimal kvot?
Mvh!

Protein/energi kvoten:) Man delar alltså smrp/mj. Den ska helst vara över 6, i och med att en normal ridhäst behöver cirka 6 gram smältbart råprotein per megajoule. Så om du till exempel vet att din häst behöver 65 mj per dag, så blir grundbehovet av protein 65*6= 390 gram.

Om kvoten är under 6 brukar man behöva ge ett kraftfoder som är proteinrikt eller byta ut en del av höet mot lucern för att få i hästen det protein den behöver. En del vill ha högre kvot till sina hästar och ger då mer protein i alla fall. Det är vanligt om hästen är av sådan typ att den lätt blir tjock men behöver en del protein för att inte tappa muskler, då ger man mer protein och mindre energi, och kvoten blir då högre. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka