vad tycker ni????

linnsan

Trådstartare
hur tycker ni om min häst foderstat.....???
6 kg hö.
2 dl havre
2 dl groov
1 dl betfor

han ä en d-ponny valack 4 år ca 1.42 m:rofl:

Sv: vad tycker ni????

Spontant;mera hö och ev mera kraftfoder! Annars blir väl svaret det ständiga;vad är det för värden på ditt hö, omöjligt att säga annars!

Enligt de nya direktiv som finns för foderforumet ska vi inte diskutera enskilda hästars foderstater! Se ovan: Foder Generellt om kraftfoder, stråfoder, mineraler, vitaminer m.m. Ej foderstater för enskilda hästar.
//marti

PS. Jag tycker ju alltid att alla hästar ska ha mer hö! Man kan inte mer än gissa hur en foderstat passar en häst när det inte finns analys på grovfodret och när man inte sett hur hästen ser ut i hull och är i temprament.

jag undrar vad ni tycker om min hästs foderstat.....
han är..........
svensk ridponny....
ca 142 cm.....
4 år ( till våren)....
normalbygd...

normal/lättfödd......
4 dl krafft groov
4 dl havre
2 dl betfor
6-7 kg hö

Gäller detta samma häst som du frågade om igår? Det verkar ju så... Enda skillnaden verkar ju vara att hästen verkar få lite mindre hö och lite mindre kraftfoder idag... :rofl: Ganska onödigt att bombardera forumet med nåna här menlösa trådar, då du ändå inte verkar bry dig om vad man svarar....

Håller med! Tyckte jag kände igen nicket så därför påminde jag lite om att enskilda hästars inte ska diskuteras här på forumet längre.
//marti

va tycker ni om min hästs foderstat?
2 dl havre
2 dl krafft groov
1 dl betfor
6 kg hö

han är..........
4 år (till våren)
svensk ridponny
142 cm
väldigt lättfödd och pigg

Oj, hittade visst ännu en tråd från igår och foderstaten ändrades viss lite redan igår kväll.. :smirk: :rofl: :rofl: :rofl:

jag har minskat kraftfodret fö att han va "lite" galen igår när jag red han ..... och han är alltid så pigg men han har stått ett tag nu så ja trodde att han hade lugnat ner sig lite....:angel:
han är....
lättfödd:d

Jag tror faktiskt inte att det gör nån direkt skillnad att du tar bort en och annan deciliter kraftfoder för att märka skillnad. Anledningen till att han var pigg igår är antagligen att har stått ett tag. Är han van vid att ridas en del, så självklart får han överskottsenergi om han inte får göra av med energi på samma sätt som han brukar... Varför ger du kraftfoder överhuvudtaget när du ger såna små mängder?

Och återigen, varför skickar du flera likadana trådar hela tiden? Såg att du hade gjort likadant med en annan tråd... :smirk:

ger honom mest krafftfoder för att det är lite som godis och för att han ska få i sig mer vitaminer o mineraler som det finns i grooven........
ger honom det även för att han ska få i sig lite mera energi......
han hade stått i 3 veckor, och första veckan ja satte igång honom så körde ja honom .... men han brukar alltid va väldigt pigg......
egentligen bara en fördel när ja utbildar honom att han har framåtbjudning......tycker ja..... tack för alla svar!!!!

Som godis är det ju okej, men ger du det för mineralerna och vitaminernas skull också så kan jag upplysa dig om att det inte är mkt mineraler och vitaminer som han får i sig av det lilla. Ger du inga andra mineraler??? Vad det gäller framåtbjudningen, så tror jag ärligt talat att kraftfodret du ger gör varken till eller från eftersom du ger såpass lite. Den energin kan han säkert få från nåt halvkilo hö istället. Visst är det bra med framåtbjudning, hästen är ju mer lättjobbad då...

jo ja ger honom andra mineraler också.....
har ändrathans foder giva för ja tänkte börja träna honom lite hårdare nu me vagnen.... vad tycker ni om detta??
hö:8 kg
havre:0,5 kg
groov:1 kg
betfor:0,5 kg

en fråga???är det farligt att ge ung hästar "för" mycket krafftfoder...
är det här en farlig mängd till min häst tror ni???:d

linnsan skrev:
jo ja ger honom andra mineraler också.....
har ändrathans foder giva för ja tänkte börja träna honom lite hårdare nu me vagnen.... vad tycker ni om detta??
hö:8 kg
havre:0,5 kg
groov:1 kg
betfor:0,5 kg

en fråga???är det farligt att ge ung hästar "för" mycket krafftfoder...
är det här en farlig mängd till min häst tror ni???:d

:eek: Du kan inte öka kraftfodermängder från nån dl till 0,5kg-1kg helt plötsligt! Det får du i sånna fall göra SUCCESSIVT. En dl mer per dag typ, tills du kommer upp i önskad mängd.

Dessutom tycker jag att det låter som alldeles för mycket kraftfoder för din häst! :crazy: Groov kan du kanske ge 1kg av men fortsätt ge bara några dl av betfor och havre (kanske 5dl havre och 5dl betfor).

OMG, ändrar du hästens foderstat varje dag??? :confused: Jag har lärt mig att man inte skall ändra foderstaten för att tillgododse behov för framtida träning, utan om hästen mehöver mer mat för att hålla fint hull och bygga/hålla muskler. Då menar jag inte att man skall ge hästen lika lite mat som om den knappt rids alls och vänta med att öka fodergivan tills hästen tappar, utan att öka FÖRSIKTIGT och samtidigt hålla koll på hull och muskler.

det är klart att ja vänjer honom succesivt.....
tack så mycke för tipset....
tror ja har ditt tipps istället... tycker det såg lite mycket ut idag när ja mätte upp för att se hur mycket det skulle bli.....:bow:

ja har inte ändrat det när ja har frågat utan bara undrat om det låter bra..... ja ha hålt mig till samma foderstat som han hade när han fick vila ..+1dl till av varje.....

Kan ju säga igen, att det är omöjligt att avgöra om foderstaten du skrivit är bra när analys på grovfodret saknas.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
991
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama