vad tycker ni????

linnsan

Trådstartare
jag undrar vad ni tycker om min hästs foderstat.....
han är..........
svensk ridponny....
ca 142 cm.....
4 år ( till våren)....
normalbygd...

normal/lättfödd......
4 dl krafft groov
4 dl havre
2 dl betfor
6-7 kg hö

Sv: vad tycker ni????

Svårt att säga... Normalbygd men: Är den i normalhull? arbetas den på något sätt?
Jag saknar dock mineraler i din foderstat...

Senast ändrad av en moderator:

linnsan skrev:
jag undrar vad ni tycker om min hästs foderstat.....
han är..........
svensk ridponny....
ca 142 cm.....
4 år ( till våren)....
normalbygd...

normal/lättfödd......
4 dl krafft groov
4 dl havre
2 dl betfor
6-7 kg hö

Tycker det är en bra balans mellan grovfoder och kraftfoder. Fortsätt så. Men mineraler då?

Svårt att tycka nåt när man dels inte vet värdena på grovfodret och dels när man inte vet hur hästen i fråga ser ut. Mängden grovfoder verkar väl ok och kraftfodergivan är inte konstig på nåt sätt. Om hästen är i gott hull och fint musklad, ja, då är nog foderstaten rätt bra. Säger dock som de andra, mineraler då, ger du inte det?

Mineraler är inte alltid nödvändigt... Har man bra hö & hästen får i sig allt är de ingen mening med det...

__MercI__ skrev:
Mineraler är inte alltid nödvändigt... Har man bra hö & hästen får i sig allt är de ingen mening med det...

Nej men det var i såfall en sån förklaring vi ville höra (att höet har tillräckliga värden). Men i de allra FLESTA fall behövs det trots allt tillskott av vissa mineraler iaf. SELEN t ex finns inte alls i hö!

jo han får mineraler... ett halvt mått...vet inte hur många gram det är..
det stod bara på förpackningen hur mycket man skulle ge....

linnsan skrev:
jo han får mineraler... ett halvt mått...vet inte hur många gram det är..
det stod bara på förpackningen hur mycket man skulle ge....

Okej bra att han får mineraler också. :smirk:

Såg i din andra tråd igår (vet inte var den tog vägen??) att du plötsligt ville höja kraftfodret KRAFTIGT i hasn foderstat och vill bara säga att var FÖRSIKTIG och ändra alltid mycket LÅNGSAMT med lite, lite i taget. (risken för kolik är annars stor och det kan bli både förödande konsekvenser av det plus att det är DYRT att behandla)

Du gav ju bara några dl av varje fodemedel (havre, betfor, groov) och skulle öka till 0,5kg-1kg. Måste också säga att det låter som för MYCKET till din ponny. Du kan höja hömängden till 8kg som du ville göra, det är jättebra, men nöj dig med att höja varje kraftfodersort med några dl. (från 4dl till kanske 8) MER behöver han inte även om du ska öka träningen! Möjligtvis kan du ju öka EN av dom till kanske ett halvt kilo. Men inte alla tre!

tack så mycket....ja tror inte att ja hade ändrat ....tyckte själv det lät jätte mycket .skulle kolla hur mycket det igentligen va och de va jätte mycke....tror ja håller mig till de första ja skrev + nån dl :d

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 253
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 987
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
629
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 002
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama