vad tycker ni?

K

knasenknas

ska köra min lilla minishettis idag, han ska iväg i 3 veckor :(
han ska köras in :d

så till min fråga hur tycker ni ma ska ha honom i tranpsorten?
ska man ta bort mellanväggen? ha kvar den? lägga in hö? o.s.v

Sv: vad tycker ni?

Jag hade min minishettis lös i transporten, med skiljeväggen på och jag hade inget hö! Det gick jätte bra!!! Min minishettis heter Knasen, nästan samma som ditt namn ju!!

Jag tycker gått hästen kan stå utan skiljevägg... Då får den mer plats och känner sig nog inte så trängd. Hö att tugga på skulle jag tycka va trevligt om jag var häst så jag kunde sysselsätta mig på något sätt istället för bara stå och känna hur det svängde i transporten... Om man ska köra så att en häst tycket det ska vara hyffsat bekvämt så ska man inte köra i mer än 40km/timmen (vilket man inte gör) Därför är det viktigt att tänka på andra saker som kan få hästen att trivas! :)

Småhästar kan man ha lös. Har märkt att dom trivs bättre med det. När vi fraktat småponnyer har dom alltid vart lösa, då ställer dom sig alltid med mulen från färdriktningen...verkar vara mest bekvämast att resa på tror jag ;)

En häst ska ldrig ha hö lr liknande att äta i transporten!! Eftersom det är en stressfaktor för hästen att åka o då kan hästen få promblem med magen om den står och äter samtidigt... Jag tycker att du kan ta bort mellanväggen om den står själv. Då får den bättre plats och står säkrare!

Jag brukar skjutsa min shettis lös, men med skilje vägg och en hötuss att sysselsätta sig med! Så gör jag iaf och det funkar kanon!!!

När vi skulle hämta min unghäst hos uppfödaren så bestämde jag mig för att ta med min shettis som sällskap till honom. Jag har inte kört med så små ponnisar innan så jag ställde honom i transporten som man ska (svor över bommen som inte kunde sänkas) och band upp honom efter vad jag tyckte var lagom.
När vi kom till uppfödaren och skulle lasta av min lilla herre för att de skulle få lov att bekanda sig lite inne i stallet så hade han lyckats vända på sig och stod i andra halvan av transporten med rumpan så långt fram i transporten som han bara kunde få den och SOV.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 320
Senast: Görel
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka