Vad tycker ni om denna sadel?

B

Buffalo_brud

Vad tycker ni om denna dressyrsadel. Märke pfiff?

pf4498.jpg

"Dressyrsadel Pfiff Pris: 7389.00 kr

En tysk kvalitetssadel. Ny flexibel bom, V-placerade
gjordstroppar.Ullstoppad kilbossa."

Är dom prisvärda? Vad är Bra/dåligt?

Alla funderingar välkomna.. :)

Har tittat, klämt och känt på en sådan i en butik och tycker att den är fin!

Är också intresserad av vad folk tycker om märket.

Ser ok ut för pengarna, men på min pålla passade den inte alls
Nin

Ett varmblodsto (liknar ett fullblod) Med något rak/lång rygg.

Behöver en bra dressyrsadel till ett bra pris...(helst inte över 8000) ska vara NY!

Några tips?

Funderade på att bara köpa en sån här sadel för 2000kr så länge? vad tycker ni? :confused:

30712.jpg

Bättre att spara dom pengarna och köpa en bättre sadel i så fall. Griffin är bra och inte så dyr om du inte har något emot syntet. Wintec gör också bra sadlar.

Ok, Jag har en wintec 500 Allround cair just nu Älskar den :love:

men...jag behöver en dressyrsadel FORT! (ska tävla i oktober) Därför tänkte jag på den billiga varianten.

Någon som vet om man kan ta på avbetalning på www.bjorkbacka.se? (Det var där sadeln fanns)

*tacksam* för svar

Frågan är vä linte vad du tycker om sadeln, utan vad hästen tycker om den!
Ta ut en sadelutprovare och få en sadel och verkligen passar, så slipper du dyra veterinärkostnader när hästen får problem ryggen... :smirk:

Om du redan har en Wintec 500 Allround, finns det inte chans att dressyrmodellen av samma sadel passar också då? De borde vara ungefär lika uppbyggda i bommen.

Min kompis som har ett fullblod (har lite halvblod utseende) har en sådan sadel,
och hon är verkligen supernöjd! Hon får bra sits i den tack vare det branta bakvalvet
och man näst intill sugs ner i den. Ett stort + är att man kan ha stigläderna
på insidan, och det gör att benen "låses" fast och att man inte förstör lädert!
Ho var så nöjd att hon även köpte deras hopp sadel! :)

Mia

Om du redan har en Wintec 500 Allround, finns det inte chans att dressyrmodellen av samma sadel passar också då? De borde vara ungefär lika uppbyggda i bommen.

Skulle precis säga det samma! Om du redan har en Wintec 500 som ligger bra på häste, varför inte prova en Wintec dressyr?? De är inte så dyra. Ganska lätta att få tag på begagnade också.

Jag tycker att den är underbar att sitta i, skulle köpt en sån om den hade passat pållen men fick tag på en begagnad Albion istället :love:

*lånar tråd*

Någon som vet vilken typ av häst den sadeln passar på? Rak rygg/svank, mycket/lite manke? Hur är de i bomvidden? Är lite nyfiken eftersom jag börjar vara ute efter en dressyrsadel till min nya häst. Hon har normal/smal bomvidd.

//Alice

Eftersom det är en ganska rejäl kilbossa på sadeln så bör hästen nog ha en ganska lång och rak rygg.

Weiiii!!! :banana: Då kanske det finns hopp! Jag har en häst med lång och ganska rak rygg, inte överdrivet rak. Givetvis ska sadeln provas ut enligt konstens alla regler....

//Alice

Hej! Har inget med sadeln att göra.. Men hur har du fått in en bild på sadeln i inlägget??

Hej! Har inget med sadeln att göra.. Men hur har du fått in en bild på sadeln i inlägget??

Man högerklickar på den bild man vill ha, går in åp egenskaper och sedan finns internetaddressen där tex. http://www.Bpkeffgfgfnkgf.fdg/fksdjfhd/ojkk

kopiera den och sedan när du ska sätta in bilden så trycker du på Bild (som finns till vänster när du skriver ett inlägg)

och då står det http:// så klistrar du in addressen...oftast så finns redan http på adressen du kopierat så då får du ta bort en http....

Förstår du? lite komplicerat men när man väl kan det är det enkelt.. :D

Hej
har haft en sådan sadel, sålde den dock pga av att midjan var för bred för att passa mig (fickskavsår i ljumskarna, inget att rekomendera). I övrigt var det en helt ok sadel.

Min häst har också rak och lång rygg och den ligger kanon på henne, måste bara stoppa upp den lite framtill för den är lite vid än så länge, bomvidden på min är M och den är lite vidare!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 822
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka