Vad tycker ni om denna nosgrimman?

Sv: Vad tycker ni om denna nosgrimman?

Den där nosgrimmans användning är idag ganska utbredd, det är en korrigeringsnosgrimma men den lanserades då som en nosgrimma som ger bettet en större frihet, vilket inte är dens urpsrungliga användning.

Jag har aldrig använt en sådan nosgrimma, har inte heller haft problemet så jag har behövt använda en sån.

Aldrig testat den, men hört att den ska vara bra, och vänlig mot bettet. så de inte ligger och trycker/skaver eller va de nu gör x)!

Jag använder mig utav dem, bygelnosgrimma, till min häst. :)
Jag hade en vanlig remontnosgrimma till en början, sen testade jag en bygelnosgrimma och han går mycket bättre med den.
Han blev mycket lugnare och stressar inte lika mycket.
Eftersom det visade sig vara bra för just Garpur så har jag fortsatt med dem, sen tycker jag att de är väldigt snygga med :angel:

Bygelnosgrimman är och kommer alltid att vara en korrigeringsnosgrimma. Den har dock nu lanserats som en snäll, mjuk och snygg acessoar som ger maximal bettfrihet osv, när den i själva han blir väldigt stum och fast pga metallen. Den skall verka mot att hästen skall kunna skeva med käkarna och därmed försöka komma undan bettet, den låser alltså fast hästens mun i en fast position och hästen har ännu svårare att protestera.

Nu är det mode och jag vet ett antal som köpte den för några år sedan när det slog igenom på nytt, bara för att det är "snyggt". Själv tycker jag att den, om den nu skall användas, skall användas med sitt ursprungliga syfte. Som korrigering en mycket kort period.

A

Jag red en häst som skevade med käkarn och blev stark så in i helskotta. På honom var den nosgrimman superbra! Uta den hade jag inte en susnin att kunna hålla honom på tävling.

I övrigt har jag använt den några gånger på hästar som behöver korrigeras, men annars hänger den i skåpet och samlar damm.

Jag har en kompis som provade olika nosgrimmor på sin häst men han trivdes aldrig riktigt. Hon har nu bygelnosgrimma på honom och han går skitbra. Hon har den dessutom löst spänd så den i princip verkar som en vanlig...

/Jenny

Jag har en liknande nosgrimma på min häst och jag tycker att det fungerar bra.
Den skaver inte på honom och jag tycker att han störs i munnen om nosgrimman ligger på bettet.

Jag har också en liknande nosgrimma till min pojke. Har testat andra förut, men han verkar gilla denna bäst.

Vet inte riktigt om min nosgrimma fungerar som den ska då dock, om det ska korrigera skevning. För min häst gör det ibland, då han inte förstår eller inte vill vara med mer. Och han kan göra det även med den här nosgrimman.

Men jag tycker att det ger bettet mer frihet och det känns som man får bättre kontakt med hästens mun. Sen håller jag med om att det är snyggt också.

Det är en skarp nosgrimma trots sitt utseende, den hindrar hästen att hantera bettet på ett naturligt sätt. När hästen söker sig fram och accepterar ryttarens hand och hjälper, börjar den suga på bettet och munnen får en liten roterande rörelse. Detta är inte möjligt för hästen med denna nosgrimma, den har tidigare använts som korrigeringsnosgrimma numera verkar det snarare ha blivit ett mode att använda den.

Sen ifrågasätter jag själv saker som, min häst går bra på den här nosgrimman osv. Det sitter inte i utrustningen generellt även om den ska vara anpassad för hästen, utan ligger i ryttarens egen ridning kort och gott.

Jag använder den endast som korrigeringsnosgrimma. På bla Yrpa som lägger käken på sne och drar när hon tycker att det blir för jobbigt. Fungerade inte så bra så jag gick snabbt över till vanlig nosgrimma.

I mitt tycke skall denna nosgrimman användas till det syfte den har, dvs att korrigera när något är fel.

Jag har en sådan på Filipus. Just för att korrigera han när han lägger käken på sned och drar tyglarna ur händerna på mig. Dock används den inte ofta, bara ibland. Dessutom gapar han inte lika mkt när jag har den på, som han gör med vanliga remont/aachen-nosgrimmor.

Jag har en kompis som provade olika nosgrimmor på sin häst men han trivdes aldrig riktigt. Hon har nu bygelnosgrimma på honom och han går skitbra. Hon har den dessutom löst spänd så den i princip verkar som en vanlig...

/Jenny

Det är då mig hon pratar om;)
Men som sagt gymir var väldig konstig att komam underfund med, med nosgrimmor.
Provade vanlig remont nosgrimma(jag har mina npsgrimor väldigt löst spänt) Men då bet han i mot hela tiden och ja var allmänt dryg.
Provade en Achennosgrimma men den funkade inte heller, han blwv jättestressad.
Då lånad jag en bygelnosgrimma och allt bara släppte, han blev mjuk och fin och jag kunde ta i honom utan att vi slutade i trädtopparna ;)
Jag vet inte vad han fick för sig men bygelnosgrimman funkade jättebra då den inte låg emot och tryckte på bettet.

Jag har den väldigt läst spänd då den verkar ju nästan som en vanlig.

Nu håller vi på att variera olika nosgrimmor ungefär lika mycket som man varierar bett, nu rider vi på remont nosgrimma och rakt gummibett med fasta ringar funkar super!

En liten fråga bla till dig och de som har hästar som blir stressade osv av nosgrimmor;

Varför använda nosgrimma då?

(Inget illa ment nu alltså, utan en allmän fråga som jag bara måste ställa när det påstås att hästen blir "stressad", "sur", "inte kan ha" nosgrimma osv men man ändå desperat letar efter en som det verkar som. Inte bättre att träna utan då?)

Min pålle blir inte direkt stressad av nosgrimmor men han är extremt gapig så därför vill jag ha nåt runt nosen. Har provat utan - det gick inte så bra, han tog bettet flera gånger samt la tungan över så därför bör jag ha nosgrimma. Och jag har kollat upp tänder med mera. Men jag försöker rida mer allsidigt och få han att förstå att han inte behöver ta bettet, för målet har väl alltid varit att rida utan nosgrimma/bettlöst!

Testat curbstrap? parerstänger? One rein stop är perfekt för att få slut på att hästen tar bettet. Alternativen är många :)

För oftast ligger det ju annat bakom att hästen gapar, något som inte kan lösas i längden med att snöra ihop nosen!

Nope, inte provat nåt sånt..

Jo, jag vet. Provade han på bettlöst/hackamore ett tag men stackarn fick panik. Han hade ingenting i munnen ju. :( Vi har kollat upp hans mun - inget fel där. Jag tror det är mer psykiskt att han gapar, med tanke på hans bakgrund. När vi köpte han fick man inte ens ta i tyglarna, så nånting har hänt med han under inridningen.. Men det är något vi ständigt jobbar på och förhoppningsvis ska jag någon gång kunna plocka bort nosgrimman!

Testa vettja! Med curbstrap så ligger bettet stilla som berget, men den inverkar inte på något mer sätt än att just "hålla fast" bettet när det glider.

Parerstänger tycker jag är super, de gör också att bettet ligger mer stilla, är tydligare och håller sig på plats. Dock kan den häst som vill lätt dra igenom även parerstänger om de ej är tillräckligt långa har jag fått erfara...

Enhandsstopp är precis som det låter. Och efter lite träning räcker det med en extra tydlig förhållning på ena tygeln och hästen fattar direkt att den inte skall ta bettet och dra. Med all vikt på bakbenen och huvudet intill kroppen är det fysiskt omöjligt att springa så fort. Även ett plus för att de tverkar som ledarskapsövning i och med att häste är helt utgiven till sin ryttare!

Men precis, det löser sig nog tillslut! Har själv haft en dylik häst, och vet hur svårt det är. Men testa allt du kommer över, det kommer npg gå bra :)

Tack för tipsen! :D

Ska prova mig fram och se om det fungerar! :D

En liten fråga bla till dig och de som har hästar som blir stressade osv av nosgrimmor;

Varför använda nosgrimma då?

(Inget illa ment nu alltså, utan en allmän fråga som jag bara måste ställa när det påstås att hästen blir "stressad", "sur", "inte kan ha" nosgrimma osv men man ändå desperat letar efter en som det verkar som. Inte bättre att träna utan då?)

För att utan nosgrimma funkar det inte heller ;) Nämen Han blir gapig och tjafsig utan nosgrimma också så, det är därför.
men nu rider jag mest med repgrimma så nu behöver jag ingen nosgrimma. Eller egentligen så rider jag honom inte alls längre :/

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
778
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
479
Hemmet Ja, alltså sådana där i metall som man trär på ljuset och med ett litet lock som ska släcka ljuset på den nivå man sätter dem. Tyckte...
Svar
2
· Visningar
310
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 647
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka