Vad tycker ni om boxvila?

Lill76

Trådstartare
Ja, är det verkligen livsnödvändigt? Vissa veterinärer verkar mer glada för att ordinera boxvila än andra. Jag fick nyligen ordinerat 3 veckors boxvila för min häst pga ledhältor. Har försökt ha honom i sjukhage för att han ska se de andra hästarna, men han håller på att riva allt, går eller springer bara fram och tillbaka hela tiden, gräver stora gropar och mår allmänt dåligt. :( Ändå har han fått obegränsat med hö. Sen ska man ju ut och promenera 10 min om dagen. Javisst.... försök promenera med en överladdad pålle med mankhöjd 170+. :crazy:
Nä, igår släppte jag ut honom till den andra hästen och genast blev han lugn och fin igen. Nu får han vara inne i boxen på natten och ute i normalhage på dagen. Får det några konsekvenser tror ni? Vad är det i boxvilan man vill åt. Stillhet eller? Min häst är mer stilla i stora hagen än i sjukhagen så vad är bäst?

Sv: Vad tycker ni om boxvila?

Det är svårt detdär. Jag tycker ju inte boxvila är ett bra alternativ. Min häst skulle stå i boxvila hela sommaren en gång. Det skulle vara box större delen av dygnet och en rasthage ensam om det var nödvändigt. Från rasthagarna där jag stog då såg man inte hästarna som gick på sommarbete. Min häst har sedan länge svårt att hålla vikten så sommarbete är nästan ett måste för honom. Däremot så var han och hans kompis riktiga vildar i hagen, dom kunde leka timmar i sträck, vilket gjorde att detta kändes omöjligt att lösa. Det enda jag visste var att jag ville inte ta ifrån min häst sommarbetet. Till slut löste vi det så att min häst gick med en ardenner på sommarbete. Dom sprallade litegrann precis när vi släppte dom, sen stog dom enbart och käkade hela sommaren. Hans ben var precis som dom ska efter det(Han har spatt)! Efteråt fick jag även reda på att hans ben mår som bäst om han blir riden och motionerad regelbundet, så det var väl en himla tur att jag inte stängde in honom som veterinärerna sa.

Jag tycker definitivt du gjorde helt rätt, speciellt med hästen beteende som tydligt visade att han/hon verkligen inte ville. Funkar det bra kanske man åtminstone kan släppa den i en rasthage, men funkar det inte, (Som för dig) och om hästen är lugnare i sin vanliga hage förstår jag inte poängen med att försöka stänga in den. Min nuvarande veterinär säger alltid att det är ju jag som känner min häst bäst. Dom är flockdjur och trivs bäst i stora hagar med flera hästar.
Hoppas att allt löser sig för dig och din häst!

Ja visst får man olika rekommendationer av olika veterinärer...

Jag skulle, vad det gäller ledhälta (jag förutsätter att inte hästen är så halt att den har svårt att ta sig fram, utan mer hälta av typen lite oren, kanske halt vid longering/böjprov) låta den gå i en vanlig hage med kända kompisar, men inte en hage där det är väldigt mycket "röj och rock'n roll". Om den vanliga hagen vore befolkad (behästad ;)) med sådana kompisar skulle jag försöka släppa den i en annan hage (gärna inte allt för kuperad) med en lugn kompis.

Handlar det om fraktur/fissur eller senskada är ju läget ett annat, och då måste ju hästen helt enkelt vara stilla får att ha en chans att bli frisk. I de fallen är det inte mycket annat att välja på än box.

Det är stillheten man vill åt vid ledhältor. Hästen får gärna röra sig kontrollerat, men inte via spring och bus.
Därmed skall man arrangera det som fungerar bäst gällande stillhet för just sin häst. Om det är box, liten hage eller lite större hage, är upp till vad som fungerar.

Jag väljer bara boxvila när hästen verkligen måste vara ifred från polarna. Typ benbrott, stora sår, blockhälta typ.

Mår han bra härjar han bara mycket värre i boxen än han skulle göra i hagen. En gång har han fått gå i hagen precis bredvid, för att inte kompisen skulle tvinga honom till bus. Har man en lugn hagkompis tycker jag att det är det bästa, då rör de sig lugnt hela dygnet. (har lösdrift)

Ja, det är jättesvårt det där med boxvila. Jag använder bara mig av boxvila om de absolut måste. Min häst fick ordinerat boxvila i två veckor efter en operation i bihålan. När jag pratade med veterinären som hade remitterat honom till operationen så sa hon att jag skulle släppa ut honom i hagen. Det va bättre om han gick med huvudet lågt och va ute i friska luften. Medans veterinären som hade opererat honom sa boxvila. :confused: Som sagt det är svårt det där med boxvila.

Det känns förlegat på något sätt, inom humanmedicinen har man ju def mer och mer frångått det här med stillhet i samband med rehab.

Lagom rörelse, inga tokryck borde vara lämpligare tycker jag.

Det är inte ok ur djurskyddssynpunkt heller tycker jag att hålla ett djur inspärrat på så liten yta i flera månader. Har hört talas om folk som har satt sin häst på boxvila upp till 6 månader! Jag har alltid kunnat resoner med min klinik ang boxvila och i nio fall av tio har de medgett att det går lika bra med utevistelse i mindre hage så länge den är hyfsat jämn i ytan. Jag har haft häst som ledbehandlats och precis i början "lydde" jag vet rek på absolut boxvila i ett antal veckor men efter att ha provat båda delar och sett att rehabiliteringen gick lika bra/dåligt oavsett så har jag tagit diskussion med veterinärerna ang boxvilan.

Sen finns det säkerligen vissa typer av skador där det är helt omöjligt att låta dem ha rörelsefrihet men om rehabtiden är lång så hade jag tvekat på att låta hästen genomgå en sådan, i vissa fall är det "snällare" att ta bort den.

fast i det fallet måste det väl berott på nåt benbrott eller gaffelband som gått av kraftigt? allvarlig skada iallafall.

Jag anser att boxvila är nödvändigt i vissa falla, andra inte. Min häst jag inte stå i box, hon svullnar och ser ut som en flodhäst. En annan hemma måste en i liten hage med en gång, han bloir helt vild inne i box och rör sig betydligt mer där inne än i resthage. I vanliga hagen lever han rövare och rejsar och busar dagarna i ända.

fast i det fallet måste det väl berott på nåt benbrott eller gaffelband som gått av kraftigt? allvarlig skada iallafall.

Jag anser att boxvila är nödvändigt i vissa falla, andra inte. Min häst jag inte stå i box, hon svullnar och ser ut som en flodhäst. En annan hemma måste en i liten hage med en gång, han bloir helt vild inne i box och rör sig betydligt mer där inne än i resthage. I vanliga hagen lever han rövare och rejsar och busar dagarna i ända.

Yes. fraktur i ben.

Då hade jag hellre valt att ta bort hästen - tycker att det är kvalificerat djurplågeri med så lång boxvila.

Där håller jag helt med dig. Jag hade aldrig klarat att se en häst stå i box i ett helt år, jag hade tagit bort den istället.

Ja man kan debattera längden på det hela det tycker jag också. Dock är hästen fullt frisk, mycket fräsh och harmonisk idag, och det här är flera år sen.

Ja, boxvila är lite problematiskt ibland.. om man nu vill ha din häst stilla o din pålle är väldigt laddad så borde man kanske plegga hästen? i alla fall om du ska promenera med din häst, förstår att det inte kan vara kul.. :crazy: jag har inga problem med att sitta på en häst som är superladdad, men att gå brevid är inget man direkt föredrar.. :crazy:
men man kanske bara pleggar hästar med andra problem? :confused: ibland önskar man att man kunde säga åt pållarna att för sjutton ta det lugnt när de är skadade :devil: men tyvärr är de ju lite korkade.. :angel:

min medryttarpålla står på "boxvila" just nu, men stod endast i box de första dagarna o släpptes sedan ut i en sjukhage (utan gräs) med sällskap av en liten minishettis. de står inne på natten. pållan misstänktes ha fångkänning, men förmodligen är det något annat. för henne är det nog bättre att kunna få stå ute.

Min märr har nyligen haft 10veckors boxvila, första 4 för misstänkt hovbensfraktur sista 6 när de hittade felet och hon fick stå med gipsbandage om hoven pga av bortopererad hovböld.
hon stod som ett ljus varje dag trots att de andra var ute:laugh:

Boxvila är inget kul!!! Specielt inte eftersom hästen ofta får stå själv inne på dagarna när kompisarna går ut.

Jag har tidigare jobbat på konvalecent stall och det är en helt annan sak, då finns där alltid en kompis inne till hästen och står alla kompisar inne så är det lugnt i stallet.
Många hästar får lättare frispel när de går ut efter lång boxvila men flera tar det med lugn nästan som det är lite ovant att vara ute.
Vi hade alla hästar som gick ut men en del kan inte vara ute i sjukhage tex. senskador (där senan är nästan av), benbrott, stora sårskador, ögonskador m.m

Tycker själv att vet. har blivit bättre det blir mindre boxvila på hästarna eller är det bara jag som får det???? Min unghäst har ett brutet griffelben min vet. rek sommarbete.

Har en bekant vars häst stod på box i 12 månader.

:eek:
Jag vet en som stod 10 veckor och det tyckte jag var mycket!
Den hästen var ganska lugn. Men hon blev tjurig och verkade "olycklig". Hon fick gå 10 min promenad om dagen-inomhus! Runt stallgången :grin: Man kan bara tänka sig hur den hästen blev sen när hon skulle sättas igång... hon var nog tittig inomhus.

Jag tror man helt enkelt får välja alternativet där hästen håller sej lugnast. Min skulle oxå stå i sjukhage för ett tag sen men han härjade mer där än i den vanliga hagen (som han till slut fick gå i eftersom han blev nästintill ohanterbar)
Men man kanske,som andra har sagt, inte behöver släppa hästen med vildaste hästen i stallet ;)

Man får ju väga gott mot ont, men jag känner idag att jag ogärna sätter en häst på fullständig boxvila.

Jag skötte en häst som hade vrickat sig en gång och ordinerats boxvila. Det tog ett par veckor sedan blev den tokig av det och sprang runt i boxen och vrickade sig på 3 (!!!) nya ställen. Fick stå på Butta i ett halvår typ... kändes långt ifrån värdigt. Boxhage funkade bättre senare, när det ordnades fram, men även där behövdes lugnande för att inte hagen skulle rivas.

Idag skulle jag i första hand prövat en lite mindre sjukhage, men fortfarande större än en box, åt vilande häst - intill de andra kompisarna. Ev dela av den med extra staket på halva ytan för att det inte ska vara några sträckor som lämpar sig att springa på.
Helst med gräs att tugga på, annars gott om hö så hästen håller sig sysselsatt.

Min klinikveterinär brukar säga att 1 dag boxvila, därefter ett par dagar sjukhage och sedan vanlig hage (om hästen inte busar järnet) när vi har behandlat karpit. Normalt brukar hon rekommendera 1 dag boxvila och sedan 3 veckor sjukhage med promenad, men min häst blev för vild att gå med vid hand och därför provade vi med vanlig hage. Det har gått bra alla gånger, det är ju inte katastrof omedelbart om de råkar bralla vid något enstaka tillfälle.

Jag brukar försöka undvika boxvila i det längsta (om jag inte tror att hästen har brutit benet eller så...) eftersom man ju brukar få extremt mycket mer bus vid hantering/efterföljande utsläpp än om hästen får gå i hage som vanligt.

Liknande trådar

Hästvård Har nyss fått hem en häst efter behandling av ledinfektion, så den är nu sydd och ordinerad boxvila/sjukhage i 2-3 veckor framöver. Det...
2
Svar
24
· Visningar
3 853
Hästvård Hej! Jag har ägt mitt sto i ca 4,5 år och i fredags fick vi det tredje stora bakslaget under dessa år. Hon har varit konvalescent under...
Svar
16
· Visningar
2 354
Senast: Kithara
·
Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 500
Senast: akleja
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 378
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder