Vad tycker ni om boxvila?

Sv: Vad tycker ni om boxvila?

jag tycker boxvila används alldeles för mkt. och för länge! finns vissa veterinärer som ger fånghästar 6 mnd boxvila. :crazy: helt sjukt! det är inte bra för kroppen, och ännu värre för psyket..

boxvila är okej vid brottskador och fall där hästen har för ont för att röra sig, annars ska den ut. sjukhage eller vanlig hage, vad som är bäst beror på hästen. och om hästen verkligen måste ha boxvila så får man se till att skaffa en utebox så den får frisk luft och kan se sina kompisar!

Senast ändrad:

Om jag var du så skulle jag diskutera saken med veterinären.
Hon/han måste kunna avgöra vad som är bäst för hästen, om du berättar hur den beter sig.

Själv har jag en häst som är behandlad i en led + två kotor som behandlas med allmän antibiotika. Han fick stå i box i tre dagar för att de villa att han skulle hållas helt still efter att ha blivit sprutad, nu går han i sjukhage och ska göra så i tre veckor..
Jag är glad att han är så lugn, inga problem att ha han inne själv eller i sjukhage ensam.. Promender gå också bra, lite pigg och glad över att vara ute och röra på sig bara :)

En gång på de senaste 20 åren har jag boxvilat en häst. Han hade en fraktur i bakknäet och hade givetvis ont. Men ändå leddes han i stallgången 2x5 minuter om dagen från första dagen han kom hem från kliniken. Han boxvilade i 3 månader varav sista månaden även i boxstor hage. Han skadade sig som 14-åring och var åter i tävlingstagen som 15-åring.

Exempel på svårigheten att bestämma om behandlad häst ska vila: En av våra hästar behandlades på tisdagen, kota - knä.
På onsdagen hade hon kolik (inget samband - maghäst) och promenerades i timmar.
2 veckor senare startade hon på Solvalla och vann till 49 gånger pengarna och tjänade 80.000:- till husse.

En grundregel är - Aktivitet är liv, inaktivitet är död.

Ja, är det verkligen livsnödvändigt? Vissa veterinärer verkar mer glada för att ordinera boxvila än andra. Jag fick nyligen ordinerat 3 veckors boxvila för min häst pga ledhältor. Har försökt ha honom i sjukhage för att han ska se de andra hästarna, men han håller på att riva allt, går eller springer bara fram och tillbaka hela tiden, gräver stora gropar och mår allmänt dåligt. :( Ändå har han fått obegränsat med hö. Sen ska man ju ut och promenera 10 min om dagen. Javisst.... försök promenera med en överladdad pålle med mankhöjd 170+. :crazy:
Nä, igår släppte jag ut honom till den andra hästen och genast blev han lugn och fin igen. Nu får han vara inne i boxen på natten och ute i normalhage på dagen. Får det några konsekvenser tror ni? Vad är det i boxvilan man vill åt. Stillhet eller? Min häst är mer stilla i stora hagen än i sjukhagen så vad är bäst?

Jag tycker det är väldigt individuellt. Om det bara rör sig om några dagar, och hästen inte verkar bry sig om vilket så fine.

Jag hade min häst i box i fem dagar efter ledbehandlingar för ett par år sedan. Hon är väldigt väluppfostrad och snäll, men tredje dagen kunde jag knappt gå med henne i träns och longerlina. Sen skulle hon gå i sjukhage (max 3*3 m och ca 1,20 m staket) i en vecka, men första dagen hoppade hon över två ggr, och andra gången hoppade hon in i sin vanliga hage. Så då fick hon gå kvar där. Dom sprang, men lugnade sig ganska snart.

Tyvärr fick vi problem igen för ett halvår sedan, men då gick hon ut i sin vanliga hage dagen därpå, och det var inget mer med det.

Benbrott tycker jag är en annan sak, men många hästar tar det ganska mycket på mentalt att stå på boxvila. Dessutom är det hela hästen som står stilla, och inte bara de sjuka delarna. Till slut visar det sig som t.ex. stelhet i muskler osv, jag tror att det ofta är onödigt.

Senast ändrad av en moderator:

kl
jag har ett sto som fick en spricka i frambenet förra sommaren. hon stod på boxvila i fyra månader. sällskap på natten och ensam på dagarna. i december fick hon börja promeneras och gå ut i sjukhage som sen ökades på. hon klarade boxvilan galant!
sen blev hon frisk och sattes igång för att sen nu i maj åka på en ny fraktur och en ny boxvila, tre veckor idag, som ska fortsätta i minst 6 veckor. fortfarande klarar hon det galant.

i början mådde jag jättedåligt bara att tänka på att hon stod där, men hon har liksom accepterat läget. har aldrig tänkt tanken på att ta bort henne.

vissa hästar kanske pallar det, andra inte.

Då jag blev ordinerad boxvila i två veckor efter att fått kotsenskidan sprutad så hade jag henne bara inne på box i de två dagar som bandaget satt kvar. Därefter byggde jag en hage i hagen åt henne som var ganska stor, men med två avgränsningar i så att det inte gick att få upp någon fart! Alla var nöjda och glada och hästen blev ohalt.

Den gången jag har följt rekommendation om boxvila var när min häst fick fång och inte skulle röra sig + stå mjukt i tre veckor.

Men ibland undrar jag om inte boxvila är ett slags förmänskligande av hästen? Vi ligger ju gärna i vårt bo och trycker när vi är sjuka, det gör inte hästen.

Liknande trådar

Hästvård Har nyss fått hem en häst efter behandling av ledinfektion, så den är nu sydd och ordinerad boxvila/sjukhage i 2-3 veckor framöver. Det...
2
Svar
24
· Visningar
3 853
Hästvård Hej! Jag har ägt mitt sto i ca 4,5 år och i fredags fick vi det tredje stora bakslaget under dessa år. Hon har varit konvalescent under...
Svar
16
· Visningar
2 354
Senast: Kithara
·
Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 500
Senast: akleja
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 378
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka