vad tycker ni, hov?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare -moa-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 765
Sv: vad tycker ni, hov?

Det vet inte jag, eller minns inte snarare, tror nog jag läst att du skrivit det någon gång, men orkar inte söka rätt på det då det inte känns riktigt relevant att förhöra mig på mina kunskaper i hovens anatomi. Jag utger mig inte för att vara expert som sagt.

Jag tycker det är ytterst relevant att du känner till det efter vad du skrev i ditt inlägg (nr 22)

Jag menar,, man borde väl endå ha en viss kännedom om hovens anatomi när man svarar i en tråd som handlar om hovens anatomi eller???

Jag ska göra det enkelt för dig : Hoven har 5 olika skyddshorn, sulans skyddande horn har en tillväxthastighet med 1/3 till hovens yttre skyddande vägghorn.

Observera att alla dessa 5 hornlager är just skyddshorn

Skriv ner det nu i din anatomibok så du inte glömmer bort det.;)

(inlägget är skrivet som en lärka kvittrar) och ska så även i skrift tolkas.

Senast ändrad:

hahahaha ok jag börjar 'se' lite mer av din humor nu, du kankse inte är så jobbig ändå ;)

Intressant nog så är det inget av den 'upptryckta' trakten på den adnra framhoven, och inte lika mycekt på högerframhoven på insidan, det mesta är på utsidan som syns.
Hade en fundering, kan det ha relation till att just den hoven har haft problem med utflytning på samma utsida? Känns ju ganksa logisk ändå...men...jag tycker hoven ser ltie sned ut fortfarande (höger framhov alltås) som att den sidan som är utsidan är större när man kollar underifrån, och möjligen då att trakten där är lite 'längre fram' så att säga, dvs. lite högre/mer framtryckt och därav upptryckningen på samma utsida som vi ser?

logiskt då borde den tas ner lite gradvis, eller? tänker jag fel?
problemen den hoven haft innan är att insidan var en bra bit högre, och utsidan som resultat var utfluten och mer tryck på. Detta har blivit mycket bättre men det som fortfarande ser lite snett ut är väl det som är kvar att jobba på....den är ju ialalfall inte lika utflyten längre(och rötan är inte alls lika djup som innan)

vad tror du coari? (och andra)

Helt kort,, vilken framhov pratar du om,, h.f. eller v.f??? Logiskt tänkande,, hur uppfattar du denna individ i det diagonala bakbenet???

(kvittrar som en lärka)

Senast ändrad:

höger framhov (är säker på att jag skrev det..)

det diagonala bakbenet är där hon har haft mest problem tidigare, inte velat lägga vikt på, haft låsning högre upp i, och även haft blåmärke/blod i den utflutna delen och framdelen av den hoven (vänster bakhov alltså, eller är jag så trött att jag tänker fel, det är ju diagonalt bakben till högerframhov!? suck är så trött idag)
Hon är även pga. detta något snedmusklad sa ET och vet, men betydligt mindre nu än tidigare. Har nu inte några problem i länd, rygg eller kors eller SI leder :)

Hon rids ju inte än så mer än så kan jag ju inte bedöma riktigt, men som sagt inga problem röreslemässigt längre ialalfall, vilket jag tror har mycekt att göra med att hovarna o benen verkar funka bättre nu. Men rätta mig om jag ahr fel ;)

Javisst, en viss kännedom om det som bland annat min hovslagare berättat är viktigt att veta/tänka på när jag raspar själv. Hur fort sulan växer har jag inte brytt mig om då den får växa hur den vill. Jag skrapar bara bort sånt som är mjöligt om det finns sånt. Ibland har som sagt sulan "gått sönder" och trillat av bitvis. Då har jag hjälpt den på traven.

Vikten av tillväxten påverkas ju också av slitaget. I vanliga fall, när hästen rids normalt behöver jag inte bry mig om sulan alls.

Ska skriva upp dock, ;):bow:

-moa_
Han är både jobbig och lite rolig ;)

Jag menar,, man borde väl endå ha en viss kännedom om hovens anatomi när man svarar i en tråd som handlar om hovens anatomi eller???

Äh det räcker väl om man kan höfta till med något som låter bra :angel:

huvudsaken är att man får skriva vet du :idea:

:angel: = lärka

Angående längden på hoven

Ta en falukorv skär en skiva i rät vinkel - mät längden

Ta en falukorv ock skär en skiva på snedden - mät längden

Har du nu en höger aktiv hjärnhalva så ser du nu framför dig en rund falukorvs skiva och en avlång, precis som dina hovbilder

Din andra hovbild är mycket mer nedverkad i trakten än i tån i jämförelse med den skodda hoven - gör man så blir hoven längre helt klart enligt falukorvsmodellen.

verka ned trakten = hoven blir längre

jag har ingen aning om vem skuggi är - men i många sådan här trådar svarar självutnämnda experter - helt utan självkritik

Och de tycker sig se - allt möjligt :confused:

Som yrkesmänniska finns då fler vägar att gå

Ignorera

få spel

kvittra som en lärka

slå skallen i väggen

Jag tycder det är svårt att säga ngt vettigt om dina hovar, och tänk på att den skodda är fotad före verkning, eftersom den är skodd så har det inte slitits alls

Vad alla vill - oavsett skola är ju att häsets hovar skall bli i balans - men det finns så många riktningar som hittar tecknen på balans lite som att tyda i stjärnorna :angel:

Balans är ju en helhet

Din bilder underifrån

en icke nedsliten och en nedsliten hov

har det med hovis att göra - :grin: nä snare med hur mycket hoven slitits
- har det kanske varit sommar och utevistelse och periodvis hårt i backen?

Ibland undrar man var kusnkapen kommer ifrån från de som har åsikter om hovar

Uppenbarligen på denna häst så sliter det mer än det växer :o

Den barfotabilden från sidan vitttnar också om att hovvården kanske inte varit helt regelbunden...

Eller så har den fång :angel: ( det sista var en bitande lärka :angel: ) eller bitande ironi

Vet inte om man ska orka svara faktiskt...

Självklart är undersidan mer oval nu när trakten sänkts.
Men om man tittar på hovväggens övre del så växer den nedåt i en brantare vinkel än den äldre hovväggen.
Vilket innebär att om trakthöjden bibehålls så kommer hela hoven bli normalkort när den brantare delen växt ner. Håller du inte med om det så undrar jag om du verkligen är en hovis, som du utger dig för att vara :crazy::confused:

Hur gör DU när du stöter på en häst med för höga trakter?

Jag har själv sett hur det kan se ut när en liknande hov släpper en dubbelsula, och då är det väldigt tydligt att den "underliggande" sulan visar en kortare tå.
Detta är väl knappast "barfota påhitt" då tom min hovslagare pratat om detta när hovarna sett ut sådär.

Nu var ju inte den här tråden skapad för att TS ville ha råd hur h*n skulle verka hovarna, utan h*n ville höra vad andra tyckte och diskutera kring det för att lära sig. Troligast lär h*n väl ta upp en del av de här funderingarna med sin hovis. Därav att jag alls uttryckte mig, hade TS velat ha råd hur hoven ska verkas hade jag rått TS att ta dit en hovis, som ser hästen live och som har en utbildning.

Vet inte om man ska orka svara faktiskt...

Självklart är undersidan mer oval nu när trakten sänkts.
Men om man tittar på hovväggens övre del så växer den nedåt i en brantare vinkel än den äldre hovväggen.
Vilket innebär att om trakthöjden bibehålls så kommer hela hoven bli normalkort när den brantare delen växt ner. Håller du inte med om det så undrar jag om du verkligen är en hovis, som du utger dig för att vara :crazy::confused:

Hur gör DU när du stöter på en häst med för höga trakter?

Jag har själv sett hur det kan se ut när en liknande hov släpper en dubbelsula, och då är det väldigt tydligt att den "underliggande" sulan visar en kortare tå.
Detta är väl knappast "barfota påhitt" då tom min hovslagare pratat om detta när hovarna sett ut sådär.

Nu var ju inte den här tråden skapad för att TS ville ha råd hur h*n skulle verka hovarna, utan h*n ville höra vad andra tyckte och diskutera kring det för att lära sig. Troligast lär h*n väl ta upp en del av de här funderingarna med sin hovis. Därav att jag alls uttryckte mig, hade TS velat ha råd hur hoven ska verkas hade jag rått TS att ta dit en hovis, som ser hästen live och som har en utbildning.

Jag har Fetmarkerat mina frågor i ditt inlägg. Har full förståelse för om du inte orkar svara.

Det första jag fetmarkerade (som jag redan tidigare ställt frågan om) är om det på en barfotahov alltid beror på att den nya hoven växer i en mer naturlig vinkel medans det alltid på en skodd hov med samma fenomen snabbt kommenteras från talibanerna att hovbenet har roterat???

Det andra jag fetmarkerat och som jag ställer mig mkt frågande till. Varför renskär ni inte gammalt dött sulhorn vid varje verkning så slipper ni plötsligt upptecka en dubbelsula med en underliggande frisk ny sula som uppvisar en kortare tå??

Det sista kan jag svara på,, skulle ni vid varje verkning renskära sulhornet från gammalt dött sulhorn så skulle inte hästen med tanke på hur ni verkar ner bärranden ha en tjans att kunna gå barfota för den skulle bli "sulöm".

Nu inträffar det ju i snitt 2 ggr/år att hoven "släpper" sin dubbelsula som ni så envist vägrat att renskära från gammalt dött sulhorn vid varje verkning enbart för att sulan ska få ett "falskt" skydd från dött sulhorn men stackars dessa hästar den dagen dubbelsulan släpper och den nya tunna sulan blottas.

Ljuger jag om jag påstår att alla barfota hästar 2 ggr/ år under två veckors tid blir mer eller mindre blockhalta??

tack för svar.....tja jag måste nog hålla med om att den nya vinkeln är enbart för att den växer ner i en ny vinkel, därav tån ser ut som den gör. Eftersom jag vet faktuom att hon varken haft fång, och absolut inte tror att det är frågan om nån roterad hovben, men visst självfallet kan jag ha fel men som sagt med tanke på att alla tidigare rörelse problem hon haft har försvnnit så känns det ju som att det går åt rätt håll snarare än nåt som är ett problem.

Ang, talibaner har jag ingen aning om, då jag inte tillhör någon 'sida' på något sätt, men det kan säkert stämma tyvärr, på båda sidor. Men eftersom jag mer bryr mig om att hsäten och jag är nöja så struntar jag faktiskt i vad folk 'brukar' svara med etc. för jag är inte nån taliban och har ingan vilja att vara det heller, och min hovis är inte det heller, hon vet och har förståelse för att vissa hästar behvöer skor men föredrar att dom är barfota om dom kan.

ang. blcokhalta 2ggr om året skulle jag i sånna fall säga (från valen du gett mig :p) att ja då ljuger du, eftersom hon varit barfota hela sitt liv förutom max ett år (hon är 5) och hon har aldrig nånsin varit halt eller blockhalt, pga. någon anledning och speceilt inte för att hon varit barfota!
Jag ahr även haft ponnys som gått barfota förr o ingen av dom har varit halta pga, det heller, så det är nog individuellt i sånna fall (som allt annat) men inget jag stött på tack och lov.

Skuggi och Susan: takc för svar, tycker ni båda har vettiga tankar, och som sagt jag är inte ute efter verkningsråd direkt, mer för att det är intressant att se vad ni andra ser och har för funderingar ifall ni har några.

Altså jag är den första att erkänna att jag har undermålig utbildning. I Danmark lär det ta 4 år att bli hovis

men det som rä trist på buekfalos är att de flesta är så okunniga att de inte märker att vissa HAR utbilning, och utifrån detta så är skuggis teorier som att läsa kaffesump

Därav Coaris raljanta ton

han har väl tröttnat på att resonera logiskt

därför skall hans inlägg tolkas ironiskt

det känns ofta rätt meningslöst att delge någon kunskap förankrad i vetenskap och beprövad erfarenhet då den i alla fall bara är ett av flera val i gottepåsen för er bukare

Ni måste skärpa er och inne lyssna på självutnämnda experter på internet som tror de uppfunnit hjulet medan i själva verket åker de runt på en navkapsel

Tänk tanken att det skulle poppa upp helbrägdagärare och säga åt tantEster att honbara skadar hästar - i stället hjälper "Doktor Kålles katarrkur" mot alla åkommor

Det är på den nivån det är

tack för svar.....tja jag måste nog hålla med om att den nya vinkeln är enbart för att den växer ner i en ny vinkel, därav tån ser ut som den gör. Eftersom jag vet faktuom att hon varken haft fång, och absolut inte tror att det är frågan om nån roterad hovben,

För att nu en gång för alla ta död på denna "myt" att en skodd hov som uppvisar denna hovform i tådelen enligt "vissa" bestämt har ett roterat hovben medans exakt samma hovform på en tidigare skodd häst som blivit "barfota trimmad" så anser jag att du,,, TS är den enda personen som kan bevisa fakta. Detta kan endast göras genom att denna hov genomgår en röntgen och att du visar upp denna röntgenbild på forumet.

Är du villig att göra detta så står jag för alla kostnader det kommer medföra dig eftersom jag är såå trött på alla dessa påhopp man ständigt råkar ut för och att det alltid när det gäller en barfotaverkad individ så tror man medans man på en skodd hov med bestämdhet kan uttala sig.

Vad beträffar dubbelsula så är verkligheten så enkel att så länge det gamla döda sulhornet fortfarande finns kvar så kan inte det nya friska sulhornet utveckla sig och stärka sulan. Den dagen dubbelsulan släpper så är den nya friska sulan så tunn och mjuk att den inte klarar av att ge ett fullgott skyddshorn.

Det märkliga är att en hov kan uppvisa en plattfothet under lång tid men så snart dubbelsulan "släpper" så har vi plötsligt en mer välvd sula.

Hur kommer det sig???

Själva sulkroppen ändrar inte sin struktur eller välvning så länge sulan vid verkning renskärs från gammalt dött sulhorn. En förändring i sulkroppen från en renskuren välvd sula till en platt eller t.o.m. konkav sula är ett tecken på hovbens sänkning.

Jag lämnar nu denna tråd eftersom själva grundfrågan verkar mindre intressant att analysera.

Det är jag ABSOLUT villig att göra, jag har inget prestige om att ha rätt (och det lilla jag 'tror' vet jag ändå att det bara är tror, inte VET, förutom om fång då och denna häst.) utan är mer intresserad att ha en fungerande glad häst och att lära mig saker.

Hon ska fakiskt på röntgen på ATG senare den här månaden och röntga benen, knän, etc. dvs hen exporträntgen plus carpell leder framtill.
Så...om du vill så får du mer än gärna betala röntgen på hovar!!! ;) (men jag har full förståelse för om du inte vill HAHA för varför skulel nån göra det liksom)

Hoppas att du inte känner dig påhoppad av mig, det var verkligne inte min mening isånnafall!
Är bara att pm:a ang. röntgen om du är seriöst ;) Jag tackar gräna ja till det och lägger gladligen ut bilder etc. sen

Jag tycker nog att saker ska vara samma oavsett skodd eller inte, liksom, antigen så är det ju ett symtom på nåt elelr inte, oavsett sko elelr inte, så vore intressant att veta.
ang. att ajg inte tror hon ahr roterat hovben är för att hon ju blivit bättre och bättre rörelse mässigt och tycker det borde märkts åd på något negativt sätt? Det har alltså inget med att göra att jag har henne barfota. (jag ahde haft samma tanke om hon var skodd och såg ut så i tån och jag ahde sett förnädringen gradvis själv, om jag visste att vi ahde ändrat vinkel så hade jag ändå trott att det so väser ut i en ny vinkel är pga. det, inte pga, roterad hovben, men självfallet kan det vara helt fel o då vore det superbra att veta FAKTA sanning!!!så om ajg ahde råd skulle jag gladligen röntga hovarna själv faksikt)

Susan: om du riktar det till mig så tycker jag det är ltie orättvist, jag är helt medveten om att Coari och många mer har utbildning, och lyssnar gärna, men ifrågasätta och fråga för man väl göra utan att det ska tolkas som att man skiter i åsikter.
Om du inte riktar det mot mig, så kanske du borde satt KL framför.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har Fetmarkerat mina frågor i ditt inlägg. Har full förståelse för om du inte orkar svara.

Det första jag fetmarkerade (som jag redan tidigare ställt frågan om) är om det på en barfotahov alltid beror på att den nya hoven växer i en mer naturlig vinkel medans det alltid på en skodd hov med samma fenomen snabbt kommenteras från talibanerna att hovbenet har roterat???
Jag räknar mig inte som en taliban, och kan inte svara på vad de har för mening om detta. Själv har jag fått lära mig att om belastningen är fel på hovväggen så "bänds" den utåt, sträcker lamellerna(även sulan följer väl delvis med här), och får en flackare lutning än vad som är korrekt för den hoven. När man tar bort den felaktiga belastningen, oavsett skor eller inte, så kan hovväggen åter växa ner med en korrekt lutning.
Har jag lärt mig fel då?

Det andra jag fetmarkerat och som jag ställer mig mkt frågande till. Varför renskär ni inte gammalt dött sulhorn vid varje verkning så slipper ni plötsligt upptecka en dubbelsula med en underliggande frisk ny sula som uppvisar en kortare tå??
Det är ju tanken, dock sliter vår ridhäst nog med sula när han rids, därför brukar jag inte "göra" så mycket vid sulan. Ibalnd har det hänt, särskilt på sommaren, att han inte blivit riden så mycket samt gått på mjukt underlag, och då "samlat på sig" lite extra sula. Vid blött väder brukar den "plötsligt" trilla sönder.
På barfotahästen har jag dock aldrig "hittat" en kortare tå, däremot när den äldre ridhästen skoddes av så hade han väldigt avlånga fötter och när hoven sedan växte ner så hände det att man "hittade" en kortare sula under en gammal.

Det sista kan jag svara på,, skulle ni vid varje verkning renskära sulhornet från gammalt dött sulhorn så skulle inte hästen med tanke på hur ni verkar ner bärranden ha en tjans att kunna gå barfota för den skulle bli "sulöm".

Nu inträffar det ju i snitt 2 ggr/år att hoven "släpper" sin dubbelsula som ni så envist vägrat att renskära från gammalt dött sulhorn vid varje verkning enbart för att sulan ska få ett "falskt" skydd från dött sulhorn men stackars dessa hästar den dagen dubbelsulan släpper och den nya tunna sulan blottas.
Jag kan ju bara tala för mina hästar, och de släpper inte sula 2 ggr per år, så då håller jag nog efter sulan tillräckligt alt att den slits naturligt tillräckligt. Jag sparar inte sula för att skydda, trodde att just karvning i sulan var en av de saker som anti-barfota-folk beksyller barfotafolk för?? Men nu menar du att "vi" medvetet karvar för lite?? Vilken kovändning :angel:

Ljuger jag om jag påstår att alla barfota hästar 2 ggr/ år under två veckors tid blir mer eller mindre blockhalta??

Ja, då får du ursäkta mig om jag kallar dig lögnare. Även om jag bara har två bevis att framföra. Mina hästar blir verkligen inte blockhalta, eller ens lite halta 2 ggr per år :eek: det vore ju gräsligt :eek:
Fast kanske är mina två undantagen som bekräftar regeln? :grin:

Förresten har min yngsta häst uppvisat samma brutna vinkel på hovväggen som TS häst, och han har då aldrig varit skodd.
Blev så för att jag pga olika orsaker inte verkade honom tillräckligt mycket, och då flöt hovarna ut.
Hovslagare kom dit och "tog rejält" och därefter växte hovväggen ner med brantare vinkel vilket gav en sån toffeltå som fick kapas vartefter för att inte hindra hans rörelser.
Inget snack om roterade hovben där inte.

Utflutna hovar kan man ju få oavsett om man är skodd eller inte.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar hur ni skulle sko en häst som sliter ena bakhoven mer på yttersidan än inner. Vad är viktigast att tänka på? För 4 veckor...
Svar
11
· Visningar
2 662
Senast: Kookaburra
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är... 2
Svar
21
· Visningar
3 377
Senast: -moa-
·
Hästvård Visst är det så att B-vitamin hjälper hovarna att växa lite extra? Finns det andra tillskott man kan ge? Det är nämligen så att min... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 057
Senast: Lindsen
·
K
Hästvård Har ett 6-årigt arabsto som i maj drabbades av fång till följd av alltför gott bete. Distriktsveterinären var ute och behandlade henne...
Svar
13
· Visningar
1 546
Senast: Kira2002
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Dyrka upp lås?
  • Secret Easterbunny 2025

Hund, Katt, Andra Djur