vad tycker ni, hov?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare -moa-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 765
Sv: vad tycker ni, hov?

nej jag förstår att du inte menar nåt illa, men eftersom det var en tråd om hovar så känns det ganksa tjafsigt att börja kommentera om hull, och sedan så väldigt felaktigt också.

Det handlar mer om att förklara hur det funkar för dig än att försvara.

ha det bra!

Hur menar du 'när den där sulan lossnar'? Alltså den där själva 'gula' sulan är ju alltid så, och tån blir normalt sett avrundad av sig själv lagom mycket, men nu har hon inte gått likamycke tpga. fölet och mjukare hage.

Sulan byts ju ut och slits ner precis som under våra fötter (typ). Beroende på hur mycket hästen rids(barfota) så hålls sulan konstant lagom "sliten". Har de gått på mjukt underlag, inte blivit ridna på ett tag osv, så brukar det bli så att den gamla sulan plötsligt "rämnar" och trillar av i delar. (svårt att beskriva) Jag tycker att det ser ut som att under den där sulan är "nästa" sula längre bak, typ kortare i tån, för hoven vill vara så.
Nå, det spelar ingen större roll, jag kan ha fel, det märker du. Testa att skrapa med en hovkniv på sulan när den är mjuk och fuktig, skrapa bort det som är mjöligt och lossnar ganska lätt, så hjälper du henne att förnya sulan.

Det första jag såg var att hon står bättre, inte så mycket under sig fram, och med mindre spänningar i bog och nacke. Kul!
Lycka till i fortsättningen!

Ahhh ok ja men då fattar jag! Det kan nog stämma, hon rid ju def. inte och har gått på mjukare hage nu ett tag (fossingarna har växt galet fort, har fått korta av verkningstiden på flera veckor!)

Ska hålla koll på dom och se vad som händer med sulan då ;)
Tack!

raggsock: tack så mycket :) Det är vad jag sett också och efter att ha haft en ET ute nu och vet, så är det bevisat att ha funkat, för nu är hon helt normal i ryggen etc. efter att ha haft låsningar och spänningar etc.

Tänkte bara se vad ni tycker om denna hovs förändring...mest bara för att det är intressant och man kanske lär sig något :)
Så..vad ser ni? bra och dåligt...

Arabsto, 5 år, gått barfota på lösdrift stor del av sitt liv, varit skodd förra året och tills mars nångång, ca. 8 månader totalt, resten av livet barfota.

Har nu föl på 5 veckor, så har inte ridits på ett tag.
Har aldrig ömmat på något sätt i hovarna, förutom från saker som blod fårn ökat tryck på utflytning. Har funnits en ltien hovböld på en bakhov men den ömmade hon inte nåt av, så visste inte om det förrän den redan läkt ut.

Hade lite sneda hovar och ben, benställning blivit bättre och hovar tycker jag börjar se trevliga ut även om det kan bli mycket bättre. (håller på att växa mer i ny vinkel därav lite skum tå, så vitt jag vet/tror)

25:e mars 2009 (skor togs av den 26:e)

26:e augusti 2009

(har tyvärr inte foton taget från samma vinkel)

4:e april 2009, högerframhov.

26:e augusti 2009, samma hov (fortfarande lite sned)

.....................

Tänkte bara se vad ni tycker om denna hovs förändring...mest bara för att det är intressant och man kanske lär sig något :)
Så..vad ser ni? bra och dåligt...

Arabsto, 5 år, gått barfota på lösdrift stor del av sitt liv, varit skodd förra året och tills mars nångång, ca. 8 månader totalt, resten av livet barfota.

Har nu föl på 5 veckor, så har inte ridits på ett tag.
Har aldrig ömmat på något sätt i hovarna, förutom från saker som blod fårn ökat tryck på utflytning. Har funnits en ltien hovböld på en bakhov men den ömmade hon inte nåt av, så visste inte om det förrän den redan läkt ut.

Hade lite sneda hovar och ben, benställning blivit bättre och hovar tycker jag börjar se trevliga ut även om det kan bli mycket bättre. (håller på att växa mer i ny vinkel därav lite skum tå, så vitt jag vet/tror)

25:e mars 2009 (skor togs av den 26:e)

26:e augusti 2009

(har tyvärr inte foton taget från samma vinkel)

4:e april 2009, högerframhov.

26:e augusti 2009, samma hov (fortfarande lite sned)

På första bilden står den lite under sig men det kan vara just, stundens ögonblick.

På andra bilden ser hovens bakre del (främst ballarna) överansträngda ut, och i kronrandens tådel ser man en utbucktning. Strax nedanför kronranden i tådelens vägghorn så verkar det inte växa i symetrisk vinkel utan har som en inbuktning. Jag vet inte men när barforafolket ser en sådan hov så brukar dom bestämt påstå att det beror på att hovbenet roterat.

På tredje bilden ser man en rund hovform med kort på och uppstickande hörnstöd, änen en viss antydan till strålröta och ngt kluven mittstrålfåra.

På fjärde bilden har hovformen blivit betydligt smalare och även längre:crazy:
strålrötan verkar även ha tilltagit markant.

Det är vad jag ser för att nu svara på det du frågade om,, vad alla andra svar om hästens övriga exteriör har i tråden att göra förstår jag inte.

P.S. Om du för dagen har en Arab som är helt rak i sina benaxlar så GRATTIS!!! Det hör inte till Arabernas naturliga förutsättningar.

håller med om trakt/ball området. vinkeln vet jag inte vad jag ska tro om, men dock var det en annan vinkel innan och det verkar liskom ha växt ungeför halvvägs ner i den nya vinkeln om du förstår vad jag menar, så tådelen är från den 'gamla' liskom och kommer gissnigsvis försvinna när allt har växt ner så att säga. men det märks ju.
Intressant nog så har jag ju en hovis som är utbildad av Ove Lind, och hon säger inget om nåt roterat hovben, men ska fråga om det.

Strålrötan är faktiskt bättre, men dock ser det nog itne ut som det på bilden, fast det är fortfarande kvar lite speciellt på vänstersidan (borde ha rengjort dom bättre innan bilder)

Hoven har ändrat form under sommaren, den har blivit bredare i strålen baktill och så har sidorna blivit 'intagna' av sig själva, liksom hoven har smalat av lite, och det får dne att se längre ut men egenltigen har den blivit kortare i total längd (mäter lite nu och då på alla).
Jag fattar inte varför exakt men hon har slutat att skada sig på benen jämt och har blivit av med alla låsningar och spänningar hon hade, och ryggont etc. så nåt bra måste det ju vara! :) Jag hade gärna sett den ltie rundare i form men den trivs väl inte så tydligen...

tack för kommentarer :)

ps. haha nej helt rak kan jag verkligen inte säga att hon är, eller kommer bli. Jag vill bara ha tillbaka henne som hon stod innan problemen, och det är inte så mcyket kvar nu.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att hoven ser längre ut från undersidan nu beror på att den gamla långa tån fortfarande delvis är kvar från det "gamla". När det där hacket växt ner ser det säkert bättre ut.

Jag tror att hoven ser längre ut från undersidan nu beror på att den gamla långa tån fortfarande delvis är kvar från det "gamla". När det där hacket växt ner ser det säkert bättre ut.

Du tror,, å du tror... Varför skriver du inte vad du vet i stället???

Förklara för mig hur denna överbelastning har uppkommit i stället och varför inte det i detta fall inte beror på att hovbenet har roterat så som alla barfotaverkare skulle ha skrikit om om det va en bild på en skodd hov.

Om du behöver hjälp så säg bara till...

Intressant nog så har jag ju en hovis som är utbildad av Ove Lind, och hon säger inget om nåt roterat hovben, men ska fråga om det.

Det skulle vara mkt mer intressant om du skickade den bilden till Ove Lind och sa att den va verkad av en utbildad hovslagare.

Då skulle du garanterat få till svar att den har ett roterat hovben.

Ställ inte frågan till en elev utan till själva källan själv.

Återkom med svaret.

Jag är inte utbildad inom detta och skriver att jag TROR grundat på de erfarenheter jag har från mina egna hästar. De är för få för att jag ska vilja skriva att jag vet.

Hur hovbenet ser ut vet jag inte, det har jag heller inte nämnt. Men när min äldsta häst varit skodd med för höga trakter och sedan skotts av och fått normala trakter så har hoven sett ut sådär ett tag. Alltså lång, med sula hela vägen fram i tån och en bruten linje på hovväggen, som en anknäbb.
Brytningen och utflytningen beror väl felaktig belastning på hornrören?
När den felaktiga belastningen är borta börjar hovväggen växa rakare ner = anknäbben, och när den kommer närmare marken så finns där under en sula med kortare tå. Typ.

men jisses kan du itne sluta att vara så...jag vet inte....bitsk känns det som. Du kan ju mycket verkar det som från vad jag läst innan, men ibland kan du låta så himlans...skarp liksom, vilket är synd.
Jag tänker itne skriva till Ove Lind, för det är inte Ove Lind som verkar min häst. Så därför tänker jag kontakta min hovis, självfallet. Eftersom hennes funktionella problem har försvunnit sedan jag haft denna hovis och hon nu mår bra istället så har jag förtroende för denna, men visst, det finns problem men itne ens nära lika många som innan.

Jag återkommer med svar från min hovis sen.

Senast ändrad av en moderator:

förlåt, var mest för att inte verka som en tjurtant som det blev skrivet så :)
har själv blivit inpräntad att aldrig aldrig binda upp i det men har du en sån lösning är jag helnöjd :D ;)

och nog talat om annat än hoven

men jisses kan du itne sluta att vara så...jag vet inte....bitsk känns det som.

Bitsk??? Jag ställer hövliga frågor som jag så som du söker svar på, är det att vara bitsk???

*Kvittrar som en lärka* (konstigt att man alltid blir bemött på detta sätt från O.L. med anhängare så snart dom inte har ngt mer konstruktivt svar)

Om jag ger dig en puss,, kan du svara på vad det igentligen du ville ha svar på med denna tråd du startade???

P.S. du skrev själv att den som utfört denna verkning har gått kurs för O.L. och därför är det självklart att du måste ställa frågan till hennes utbildnings ansvarige= O.L.

Han om ngn är den enda som kan och ska ta ansvar för vad hans elever håller på med ute i fält efter avslutad helgkurs. Specielt när en av hans elevers utförda arbeten ifrågasätts öppet på ett forum.

Du ställde ju själv frågan i ditt startinlägg, t.o.m. i rubriken!!!

Senast ändrad:

Sulan byts ju ut och slits ner precis som under våra fötter (typ). Beroende på hur mycket hästen rids(barfota) så hålls sulan konstant lagom "sliten".

En fråga skuggi,, vad är sulhornets tillväxthastighet i förhållande till själva vägghornets tillväxthastighet??

Ja ursäkta men jag tycker du kan vara lite....vet inte....sådär ofta i trådar, men å andra sidan är ton väldigt lätt att missupfatta när det är skrivet och man inte känner personen.

För övrigt är jag inte nån anhängare eller följare haha, jag har haft mina hästar verkade eller skodda av vanliga hovisar hela mitt liv innan nu i år, och det var inte för nån radikal fundamental ändring i tro eller hovsynsätt, utan helt enkelt för att jag inte var det minsta nöjd med min vanliga utbildade hovslagare som var rekommenderad och har jobbat på ATG klinik.

Och tyvärr hade min gamla favvo hovis slutat jobba (jag har bott utomlands länge) så jag hittade helt enkelt inte nån jag var nöjd med tills den jag har nu. Jag skiter faktiskt i om hovisen är 'barfota' eller vanlig, sålänge jag är nöjd med verkningen!

Men jag fattar inte riktigt tankesättet där, alltså då tycker du alltså at jag skulel kontaktat min fd, hovis utbildare också när denna gjorde henens hovar och det fanns problem?
Var och en är väl ansvarig för jobbet dom gör främst, inte deras utbildare, även om dom såklart har en ansvarighet också, men när personen i fråga väl inte under träning så får väl den som utfört jobbet stå för svar och ansvar.

Ang, puss så får du nog vänta ;) Men med tråden ville jag bara se vad andra ser för förändringar etc. i hoven, för att det är intressant och för att man kankse lär sig nåt/ ser nåt nytt/whatever. INTE för att ha nån diskussion i stil med 'hästar ska skos' 'barfota verkare/O.L anhängare/ whatever kan inget' etc.vilket det lätt kan bli.
Som sagt, det finns faktiskt gott om vanliga hovisar som är kassa också :S Och så finns det bra, på båda 'sätt'.

Fundamentalt dock så tycker jag att faktum att hästen blivit fri från låsningar och problem med kroppen visar att nåt fungerar bättre än innan ju.

Jag tycker också att det är intressant att se samma hov ett halvår senare, oavsett om det är en förbättring eller försämring, det är lärorikt. Oavsett om den är skodd eller inte. Coari har en tendens att vilja mucka lite med folk, han bara är sån, bry dig inte om det du :angel::idea: Han fattar nog också vad du ville med tråden.

Du kan väl höra med den som sköter hovarna nu, vad denna tror om att sänka trakten en aning? Det kanske är på väg dit, men att man inte ville sänka för mycket på en gång.

En fråga skuggi,, vad är sulhornets tillväxthastighet i förhållande till själva vägghornets tillväxthastighet??

Det vet inte jag, eller minns inte snarare, tror nog jag läst att du skrivit det någon gång, men orkar inte söka rätt på det då det inte känns riktigt relevant att förhöra mig på mina kunskaper i hovens anatomi. Jag utger mig inte för att vara expert som sagt.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar hur ni skulle sko en häst som sliter ena bakhoven mer på yttersidan än inner. Vad är viktigast att tänka på? För 4 veckor...
Svar
11
· Visningar
2 662
Senast: Kookaburra
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är... 2
Svar
21
· Visningar
3 377
Senast: -moa-
·
Hästvård Visst är det så att B-vitamin hjälper hovarna att växa lite extra? Finns det andra tillskott man kan ge? Det är nämligen så att min... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 057
Senast: Lindsen
·
K
Hästvård Har ett 6-årigt arabsto som i maj drabbades av fång till följd av alltför gott bete. Distriktsveterinären var ute och behandlade henne...
Svar
13
· Visningar
1 546
Senast: Kira2002
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Dyrka upp lås?
  • Secret Easterbunny 2025

Hund, Katt, Andra Djur