Vad tycker ni att en 18-åring bör..

movi

Trådstartare
hjälpa till med hemma?
Nu ska jag inte säga att min dotter är lat,för hon är världens bästa med att ställa upp när jag varit/är sjukskriven! Utan problem följer hon med och storhandlar,släpar matkassar och fixar hästen och så!
Men får lite känsla ibland att datorn är ju roligare än dammsugning och tvätt..
Vad har ni för "krav"(lät illa) på era vuxna hemmavarande barn?

Jag har lite svårt att ställa krav,då jag tycker att min dotter är super när hon följer med och handlar,vi pratar ca 12 matkassar och hundfoder..För mig är det mycket värt!
Men jag kanske är för snäll..Hon kanske ska ha mera krav på hjälpa till?
Hon har ju studiebidrag och halva underhållet!
 
Sv: Vad tycker ni att en 18-åring bör..

när jag bodde hemma fick jag hjälpa till med att handla, sätta på en tvätt (antingen om jag ville ha nåt tvättat eller om mamma hade mycket att göra), hänga tvätt, dammsuga när man blev tillsagd (1 gång i veckan kanske och på anvisad plats, tex vardagsrum å kök.. har ett hus på 300 kvm så det blir mycket att dammsuga annars :p), laga mat om man ville ha nåt speciellt eller om mamma inte hade tid.. gå ut med hunden typ 1 gång om dagen.
Om jag ville ha nåt, tex pengar, fick jag jobba för det genom att tex kratta löv eller så.

tycker att du kan säga till din dotter att du verkligen uppskattar hennes hjälp men att du vill att hon ska hjälpa till ytterligare för att ge dig avlastning i vardagen. :)
 
Sv: Vad tycker ni att en 18-åring bör..

jag var nog rätt "curlad" just med hemmasysslor när jag bodde hemma. mamma jobbade bara halvtid och har alltid skött mest ihemmet, och nog inte fått så mycket hjälp hon förtjänade.

under skoltiden skötte jag mitt eget rum, hjälpte till med disk/matlagning/dammsugning/strykning nångång ibland, de två första mer ofta, de senare mer sällan.

sen tog jag studenten och började jobba, då gjorde jag nästan ingenting för jag var aldrig hemma iom att jag hade 2 jobb och häst. diskade ibland.

sen blev jag arbetslös och var hemma ett halvår innan jag flyttade hemifrån, då diskade jag i princip varje idag (fast kanske inte efter ALLA måltider, vi turades om), lagade en hel del mat (mest lunch, så det var klart när mamma kom hem) och försökte hjälpa till lite med städningen.

jag tycker jag har haft det väldigt slappt under min uppväxt, de flesta av mina jämnåriga vänner fick laga mer mat, hade ansvar för viss städning som de ALLTID gjrode, samt tvättade sina egna kläder...
 
Sv: Vad tycker ni att en 18-åring bör..

Jag är 18 och jag gör det mesta hemma.
Mamma och pappa jobbar mycket och är inte hemma så mycket, så de hinner ju inte med allt.
Min bror gör ju också saker, men han jobbar ju han med.
 
Sv: Vad tycker ni att en 18-åring bör..

Mina barn är ju än så länge små, men jag minns vad jag fick göra hemma som 18-åring.

Vissa dagar/vid tillsägning:
Stå för matlagningen.
Helgstäda.
Putsa fönster.
Tvätta bilen.
Sätta igång tvättmaskinen.

Alltid:
Hjälpa till att duka/duka av.
Hålla ordning på mitt rum.
Lägga ner min egen tvätt.
Sköta min häst.
Helghandla.

Dessutom fick jag bara någa hundralappar av mitt studiebidrag, resten betalade jag i hästhyra. Jobbade på somrarna för att ha fickpengar när jag gick i skolan.
 
Sv: Vad tycker ni att en 18-åring bör..

När jag bodde hemma fick jag sköta min egen tvätt, hålla rent och snyggt i rummet, sköta hästarna osv (fast räknas det eg som hjälpa till? Är ju mina grejer och mitt ansvar licksom. Mina hästar också)

Hjälpa till med städningen i övriga huset (dem tog övervåningen och jag nedervåningen och trappen. Dock städade jag ofta hela huset när jag var själv hemma. Klart uppskattat för dem att komma hem till ett nystädat hus )

Rastning och träning av hund, plocka i och ur diskmaskinen (gnällde över det då, men nu inser man hur smidigt det var när man inte bor hemma och inte har maskin)

Följde med och handla, bar kassar osv.

Hjälpte till med matlagning och trädgårdsjobb också
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni att en 18-åring bör..

Mina tonåringar gör inte så mycket av det gemensamma, men deras del av huset (vardagsrum, dusch och egna rum) ska städas en gång i veckan:angel:Ibland går det två-tre veckor och då blir mamma arg och pratar om kapitalförstöring och hälsovådligt...

Jag plockar inte efter dem, utan de får ta undan sina egna saker i alla gemensamma utrymmen, sköta sina läxor, hästar mm.

Curlar lite väl mycket känner jag ibland, men de är ganska resonabla när jag säger till om nåt. Vet att de kan sköta det, eftersom de ibland är ensamma hemma upp till en vecka, och då överlever de!
 
Sv: Vad tycker ni att en 18-åring bör..

Jag kan ju lägga till lite,dottern går på en gymnasieskola som ligger dryga 3,5 mil från stan,har ganska långa skoldagar,går upp kl 06.00,bussen går kl 06.50 in till stan,för att sen byta buss och ta den som går till skolan,hon har ca 3,5mil till skolan,hemma igen ca 17,ibland 17.30,beror på vilken buss hon hinner med!
Och där är väl också lite,att jag har lite svårt att be om hjälp,för hon har ju riktiga heltidsdagar!
 
Sv: Vad tycker ni att en 18-åring bör..

men det kommer hon ju att ha även när hon flyttar hemifrån? bra att öva! däremot kan du ju ta hänsyn till om hon har mycket i skolan vissa dagar/perioder..
 
Sv: Vad tycker ni att en 18-åring bör..

När jag var 18 år och bodde hemma brukade jag sköta mathandlandet, inte riktigt varje vecka men nästan. Jag brukade fixa det under någon av håltimmarna. Det var smidigt att handla på dagen=inte så mycket folk i affären.
Städning skötte ingen av oss utan vi hade en städerska, eller vad man nu vill kalla det.
Disken satte var och en in i maskinen. Den som var hemma och hade tid när disken var klar plockade ur.
Mat lagade var och en till sig själv på veckodagarna, precis som det gjorts under flera år. Fredagen brukade mamma ha kvällsmaten, lördagen jag och söndagen pappa.

Tvätt skötte oftast mamma då hon var den som trots allt hade mest tid hemma. Men självklart la jag och pappa vår tvätt i respektive tvättkorg/-påse.
Strykningen skötte antingen städerskan eller mamma.
 
Sv: Vad tycker ni att en 18-åring bör..

Jag har ingen 18åring hemma. Men min åsikt (baserad på min egen uppväxt bland annat) är nog:
En 18åring ska ta del i det som hushållets arbete innebär:
Städa sitt eget rum och överenskomna "områden" i huset (= sin "andel").
Laga mat och handla avseende sin "andel". Om ni bara är två innebär det: laga mat till er båda ca 3-4 kvällar per vecka (och du tar de andra) och handla varannan gång (eller tillsammans med dig).
Ta hand om tvätt varannan gång. Sortera in och stryka sina egna kläder.
osv.
 
Sv: Vad tycker ni att en 18-åring bör..

Jag ska städa mitt rum, mamma kan dock gå in med dammsugaren någon gång ibland om hon ändå städar.

Disken delar vi på, har två syskon så det blir väl någon gång i veckan.

Gå ut med hunden ett par dagar i veckan (vi syskon delar på det också).

Tvättar gör mamma om jag lägger tvätten i tvättkorgen, men jag tvättar hellre min tvätt själv.

Handla måste vi göra med bilen, och jag har inget körkort, men köpa lite mjölk och så hjälps ju alla åt med.

Jag är rätt curlad här hemma, när jag jämför med vad andra får göra, märker jag...
 
Sv: Vad tycker ni att en 18-åring bör..

Nu börjar det vara länge sedan jag flyttade hemifrån (16 år.....) men vad jag minns så var badrummen mitt städområde. Hålla rent mitt rum (byta sängkläder etc), ngn gång laga mat och antingen vara den som dammsög eller våttorkade när vi städade hela huset ca 1 gång per vecka. Hästen var enbart mitt område (jag tycker faktiskt inte att det är speciellt duktigt av en 18-åring att sköta sin egen häst, det är för mig en självklarhet).

Jag tror det är dags att börja ställa lite krav på din tjej.;)
 
Sv: Vad tycker ni att en 18-åring bör..

Va kul att du har en go tjej! Min 18 åring bor 18 mil hemmifrån och pluggar, hon hyr ett rum och delar kök med en annan hyresgäst. Hon har ett kontaktnät som håller mej informerad om hur hon sköter sej och det går superbra, visst har hon magrat lite men det blir nog så när man ska sköta ekonomin och mathandlandet själv. Jag litar på henne och är mäkta stolt över min lilla gullunge!
 
Sv: Vad tycker ni att en 18-åring bör..

Till alla
Tack för alla svar!
Jag är nog för snäll,egentligen..
Märker att jag kan be om lite mer hjälp! Har nästan känt mig elak när jag bett om något mer..Det är inte alltid bra att vara snäll,det hjälper ju ingen!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
21 960
Senast: Zewz
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 473
Senast: Mia_R
·
Relationer Långt vädringsinlägg: Min relation med min pojkvän & särbo borde vara perfekt, vi matchar varandra så otroligt bra i åsikter, har...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
25 294
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 695
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp