Vad tycker ni är OK att betala för en omplacering?

Sv: Vad tycker ni är OK att betala för en omplacering?

Köpt en för 22k så tja, beroende på meriter, hälsostatus, stam etc kan det bli en hel del. Hon var hälsotestad, trevlig stam som jag gillar, två cert, sund konstruktion, 2 år. För en tex supertrevlig hälsosam internationell championhane (med utseende som JAG gillar, alla ch är ju inte direkt superfina faktiskt) med godkända kontroller hade jag i teorin kunnat lägga en hel del, om det var linjer jag ville åt själv tex.. Nu gillar jag ju att själv meritera men i teorin som sagt.
t.

Precis, jag förstår inte varför en hund ska behöva säljas för småpengar bara för att den inte längre är valp om det är en bra hund!

Jag var beredd att betala allra minst valppris när jag letade hund sist, specifikt letade jag äldre valp och uppåt.
Nu fick jag lite Reapris eftersom han förr eller senare kommer behövatandvård, men det visste jag ju inte innan.

Sen finns det massor av hundar jag inte skulle köpa om de så betalde MIG för att ta hunden (jepp, har fått ett sådant erbjudande en gång;)

Håller med rakt av.

Kan lätt betala mer för en rumsren, väluppostrad och lovande/meriterad hund än en valp.
Jag vet ju mer vad jag får då.

Är ärligt talat ingen valpmänniska, jag föredrar att köpa äldre hund. Min senaste fick jag, vi fann varandra helt enkelt.

Jag betalade valppris för min omplacering (labbe). Hon är två år, friröntgad och Optigentestad för PRA. Genomfört inofficiellt L-test för tullen med mycket gott resultat, de ville köpa henne (och skulle gett bra mycket mer än ett valppris).
Förutom ett klobrott i januari aldrig varit sjuk vilket man inte kan säga om mina tidigare hundar.
Grundtränad i jakt av proffs och färdig för start på jaktprov. Inga olater (utom att hon äter skit ;)) utan är en synnerligen välfungerande hund, hon är dessutom en av de trevligaste och lättsammaste hundarna jag träffat.
Med på köpet kom diverse grejer, en månads prövotid samt MYCKET stöd och support av uppfödaren, vi är dessutom välkomna dit för träningshjälp.
Anledningen till att hon såldes var att hon KAN bli pipig på jakten vilket just hennes uppfödare inte gillar, det är inte tillåtet för en labbe att pipa men det är nog rätt många som skulle avlat på min tös ändå.
Eftersom jag inte siktar på jaktchampionat eller avel så gör pipandet mig inget.

Dock får jag ju erkänna att jag tvekade lite innan jag hade träffat hunden då jag tyckte att priset var saftigt. Nu ser jag det nästan som ett fynd, jag vet verkligen vad jag får medan en valp är mer av ett lotteri även om man gör ordentlig bakgrundskoll.
Och även om jag missat viktiga faser i hennes liv så har hennes uppfödare gjort ett mycket bättre grundjobb än jag skulle kunnat, både jaktmässigt och när det gäller vardagslydnaden :).

Vi betalade 7000 för en taxkille som uppfödaren köpt tillbaka (under hot om polisanmälan) då valpköparna inte var snäll med honom. Hon hade tagit honom till veterinär då han var undernärd och sedan gjort alla hälsotester + vaccinering och intyg till oss så då kändes priset ok.

Vad hade du kunnat tänka dig att betala för en omplacering?
En hel del om det är rätt hund, i alla fall dubbla valppriset
Skiljer priset du kan betala beroende om den är renrasig eller blandras?
Absolut. Renrasig från bra mentaltestade, hälsotestade och meriterade linjer skulle jag betala antagligen tiofalt mer för än en blandras. För en blandras skulle jag högst betala vad det kostar att genomföra relevanta hälsotester och mentalbeskrivning som jag skulle kräva innan jag köper en hund på över 1 år varesig det är renras eller blandras. Får inte hunden ok resultat köper jag inte.
Och varför hade ni kunnat tänka er att betala den summan?
En lovande hund med en bra grund skulle vara guld värt för mig som antagligen kommer att få svårt att hinna med en valp samt att det är lättare att avgöra hundens kvalitéer och brister när den är äldre.
Vad är det egentligen avgör värdet på en hund som inte längre är valp?
Hur mycket något är beredd att betala. En renrasig och lovande hund antagligen en del medan en blandras i mängden antagligen inte så mycket om något.

Jag betalade 0 kronor för en bra två-årig weimaranertik. Hon var tränad en del. Mest i viltspår och lydnad. Hon var väldigt lydig, följsam och lätt att ha att göra med. Anledningen till att jag fick henne var att uppfödaren var lite sur på hur de förra ägarna behandlat hunden och rådde dem att skänka mig hunden. De hade väntat sig en summa pengar men "lydde" uppfödaren.

Det de förra ägarna gjord för fel var att stressa hunden med pinnkastning i en timma istället för regelrätt motion eller annan träning. De lät henne också vara ensam hemma för mycket. Hos de förra ägarna åt hon upp inredningen vilket de upplyste om. Frustrerad hund. Hos oss har hon inte bitit på något otillåtet en enda gång. Snor mat gör fortfarande vilket hon aldrig lär sluta med.

Hade inte uppfödaren lagt sig i, kunde jag nog tyckt att 2000 kronor varit en lämplig summa.

KL

Måste bara fråga, vad är det för fel på blandraser enligt er som absolut inte skulle kunna tänka er att ha en sådan?
Jag tycker själv att blandraser är helt underbara. Man behöver väl inte blanda en great dane med en tax, kanske?

Genom att betala för en blandrashund så stödjer man blandrasavel. Inte min kopp te.

KL

Måste bara fråga, vad är det för fel på blandraser enligt er som absolut inte skulle kunna tänka er att ha en sådan?
Jag tycker själv att blandraser är helt underbara. Man behöver väl inte blanda en great dane med en tax, kanske?

Först och främst vill jag ha en stamtavla på hunden för att kunna kolla hur det ser ut med hälsoundersökningar osv i släkten. Jag vill se hundens mamma, pappa, mormor och morfar, farmor och farfar, samtliga kullsyskon till dem osv i "all oändlighet". De flesta raser har någon eller några rasbundna sjukdomar, sjukdomar som inte försvinner för att man blandar dem med andra raser och jag vill helt enkelt försäkra mig om att få en så frisk och sund hund som möjligt.

Sedan vill jag stödja seriös hundavel, och eftersom jag ser hälsan som den absolut viktigaste delen att ta hänsyn till när man är seriös, så måste jag välja renras. Självfallet köper jag då inte vilken hund som helst bara för att den är renrasig, men med en stamtavla kan jag kolla upp att hunden faktiskt har förutsättningar för att vara det jag vill ha.

Kan tillägga att jag är precis lika noga om jag letar efter ren sällskapshund.
Min mor kommer kanske köpa hund när hon går i pension. Hon vill då ha en söt hund som inte kräver speciellt mycket utan kan hålla henne sällskap på promenader och som morsan kanske kan träna lite tricks med. Vi har ägnat många timmar åt att kolla på olika raser, jämföra uppfödare osv och det finns inte en chans i världen att vi/hon köper blandras.

Senast ändrad:

Vad hade du kunnat tänka dig att betala för en omplacering?
Det är ju så många variabler som spelar in. Den enda omplaceringen jag köpt betalade jag ungefär halva valppriset för. Då var hon 3 år, till viss del tränad men hade också en hel del bagage med sig.
Jag hade nog kunnat betala valppris för en omplacering om den inte hade något besvärande bagage och om den var tränad på ett passande sätt.

Skiljer priset du kan betala beroende om den är renrasig eller blandras?
Absolut. Enda anledningen till att jag skulle ta en blandras vore för att jag tyckte synd om hunden och ville göra en god gärning. Och det skulle jag inte betala för.

Vad är det egentligen avgör värdet på en hund som inte längre är valp?
Om den är välfungerande eller om den har problematiskt bagage, om den är meriterad eller inte. Om den är tränad enligt sådana metoder som jag själv trivs med = behöver inte börja om utan kan fortsätta framåt.

Famijlen betalade runt 5000 kr för vår omplaceringschäfer, 2,5 år gammal.

Stamtavla lång som kinesiska muren och fina föräldrar. Enligt förra ägarna ett hopplöst fall, men det var han verkligen inte. Otroligt trevlig hund. Hade inga meriter då, men han blev senare korad.

Först och främst vill jag ha en stamtavla på hunden för att kunna kolla hur det ser ut med hälsoundersökningar osv i släkten. Jag vill se hundens mamma, pappa, mormor och morfar, farmor och farfar, samtliga kullsyskon till dem osv i "all oändlighet". De flesta raser har någon eller några rasbundna sjukdomar, sjukdomar som inte försvinner för att man blandar dem med andra raser och jag vill helt enkelt försäkra mig om att få en så frisk och sund hund som möjligt.

Sedan vill jag stödja seriös hundavel, och eftersom jag ser hälsan som den absolut viktigaste delen att ta hänsyn till när man är seriös, så måste jag välja renras. Självfallet köper jag då inte vilken hund som helst bara för att den är renrasig, men med en stamtavla kan jag kolla upp att hunden faktiskt har förutsättningar för att vara det jag vill ha.

Kan tillägga att jag är precis lika noga om jag letar efter ren sällskapshund.
Min mor kommer kanske köpa hund när hon går i pension. Hon vill då ha en söt hund som inte kräver speciellt mycket utan kan hålla henne sällskap på promenader och som morsan kanske kan träna lite tricks med. Vi har ägnat många timmar åt att kolla på olika raser, jämföra uppfödare osv och det finns inte en chans i världen att vi/hon köper blandras.

Jag håller med det red_chili skriver, köper man en blandras har man inte en chans att veta hur friska linjerna bakom hundarna är. Det är ett extremt "grisen i säcken" köp.

Det man ska tänka på är att hundar som går i blandrasavel till största del är helt outvärderade fysiskt och mentalt, alt utvärderade med alldeles för dåliga resultat för att få gå i renrasavel. En hund som är friröntgad, meriterad, hälsomässigt och mentalt utvärderad (ex MH/MT, DNA-tester för rasbundna sjukdomar) med goda resultat osv kommer ju med största sannorlikhet inte att gå in i blandrasaveln.

Visst kan även renrasiga hundar vara belastade med fel, men chansen att köpa sig en frisk och sund hund både mentalt och fysiskt ökar rejält med en renrasig där man kan ha koll på släktingar.

Senast ändrad:

KL

2002 betalade vi 5000 för vår renrasiga labradortik. Hon var då 8-9 månader och kunglig stamtavla. Trots den var hon utdömd för avel, men ack så väluppfostrad och lydig hon var. Lätt för alla uppgifter hon fick såsom eftersök vid jakt.

Jag vill inte ha en blandras om det inte är med retrievers eller älghundar (dock ej dessa ihop) och kan betala nypris beroende på kunskap och ålder. Som några nämnt är det viktigt att veta linjerna även på blandraser. Däremot vill jag inte betala lika mycket som för en renrasig hund.

Jag tycker valpar är överskattade. Charmiga och söta visserligen. Det är ju först när hunden är äldre som man ser lynne mm. Dessutom skulle jag gärna vilja ha en motionskompis redan nu och valpar ska ju ta det lugnt när de växer.

Nästa hund kan gärna bli en vuxen omplacering.

*kl*

Vi betalade 4000 för vår renrasiga då 4-åriga Golden-tik. Den absolut enklaste och mest okomplicerade hund jag nånsin stött på. (men kanske inte den smartaste i världen :p men hon är hemskt söt och väldigt snäll och vänlig vilket var det viktigaste för oss)
Hon hade kommit tillbaka till kenneln och de omplacerade henne till oss.

Jag är inte heller sådär övermycket valp-människa så jag är helt nöjd med att ta över en äldre hund. Så länge hunden inte är en problem-hund, vill ha en snäll och lugn kompis bara. :)

Det är lite beroende på hund hur mycket jag skulle betala, men normalpris beroende på ras/utbildningsnivå osv.

Och nu fyller hon 8 om två veckor, tiden går verkligen jättefort!

KL

Jag vill inte stödja avel jag inte tycker är seriös, jag kan inte spåra hundens stam bakåt på samma sätt, hälsotester etc, jag kan inte göra allt jag vill med en blandras (tävla alla grenar) och skulle nån gång i framtiden vilja avla.

Skulle med andra ord inte köpa en blandras öht, möjligtvis om det ar en hund jag personligen redan är väldigt fäst vid.

Har aldrig skaffat omplacering, svaret är väl att det beror på hunden men generellt brukar jg inte gå efter priset när jag skaffar djur.

Senast ändrad:

Till alla som svarat mig

Det är alltså endast hälsan ni tänker på. Det var skönt att höra. De flesta som inte vill ha blandraser brukar komma med några andra knasiga anledningar.
Jag tycker dock det finns lika många oseriösa uppfödare inom en ras som det finns av blandraser...
Och blandraser brukar ha ett väldigt trevligt temprament, iallfall de jag har ägt. Smaken är ju delad.

Finns det seriös blandrasavel? Om man inte räknar prestationsavel så tvivlar jag på det.
Ja visst har blandisar trevliga personligheter, eller?
http://youareneverforgotten.blogspot.se/

För att svara på #0
Jag har aldrig betalat något för omplaceringshundar, inte heller har jag tagit betalt för de som fått flytta ifrån mig av olika anledningar.

Jag skulle kunna tänka mig att betala en slant om jag köpte en hund från Hundstallet t ex.

*kl*

Maste lagga till,
blandraser och deras uppfodare...

blandisarna ar nastan rattslosa. Sa lange "uppfodaren" fyller djurskyddsrekommendationerna (vilka i sig ar ratt tandlosa) sa finns det inget satt att forbattra eller kontrollera aveln. For hundarnas skull sa vette fanken alltsa... Fritt fram att avla pa mindre lampade djur osv...

Nja, jag är hel enkelt inte så intresserad av konstiga korsningar.
Jg har en blandras, men det är uteslutande för att jag redan kände henne innan hon flyttade in.

Blanda hejvilt är så onödigt, min egen är nån jakt-vall-brukskorsning.

Ultimat? Nej. I just årt fall ha det löpt väl ut, men hur stor var chansen?

Tja, blandraser är säkerligen jättetrevliga, de flesta. Precis som de flesta renraser är det. Men man kan inte lika noga veta vad man får (beroende på blandning, såklart).

Det finns mkt oseriösa renrasuppfödare också ja. Man får sålla. Renras=felfri.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag undrar när en uppfödare bör sänka pris på sina hundar, och vad avgör priset ? Ser dagligen annonser om fransk bulldogg för 11 000...
Svar
16
· Visningar
3 279
Senast: Grana
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att ta en häst för ägaren kan absolut inte ha den kvar och hon vill inte sälja till nån annan. Jag skulle köpa...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka