Du måste skilja på fel och dolt fel och saker som inträffar före och efter att köparen tagit över hästen! Dessutom kan man TYCKA mycket, hästen är juridiskt sett en vara och tvister hanteras enligt samma lagstiftning som andra varor även om det dessutom finns en vägledande rättspraxis.
Om du t ex köper en häst, gör en vet.-besiktning etc, skriver kontrakt och bestämmer ett datum för hämtning och hästen skadat sig så den har sår eller är halt när den ska hämtas är det ett fel på varan. Det är väl ingen som tycker annat än att köpet ska gå tillbaka om hästen bryter benen dagen före hämtning? Står den med hovböld kanske man väljer att ändra tiden för hämtning, men någon form av omförhandling av avtalet blir det troligen. Bryter hästen benen av sig hos köparen är det köparens problem!
Ett annat fel som kan reklameras är när varan inte stämmer med vad säljaren utlovat i sin marknadsföring. Här är det lite lurigare, eftersom köparen fortfarande har undersökningsplikt och vissa saker är lätta att kontrollera. Men står det "blir garanterat slutmätt som D-ponny" i en annons och den slutmäts till 154 cm tycker jag det är rimligt att kräva ersättning.
Ett DOLT fel är ett fel som inte skulle framkommit ens om en fackman gjort en grundlig undersökning av hästen. Dålig tandvård, hälta och sår bör en veterinär kunna upptäcka vid en grundlig undersökning. Tex skulle jag kunna tänka mig att man köper ett veterinärbesiktigat till synes fullt friskt föl av en uppfödare, fölet tokspringer när det släpps ihop med nya hästar och tvärdör för att ett blodkärl med en medfödd försvagning brister.
Priset kan nog anses spela roll för hur noga man ska undersöka hästen, men ålder, ras och användningsområde har också betydelse. Köper man en avelshingst utan att ta spermaprov har man knappast kontrollerat varan...