Vad tycker alla om produkten Chevinal Plus?

Fashionistan

Trådstartare
Jag ska börja ge min häst Chevinal Plus som är ett flytande vitamin och mineraltillskott.

Vad tycker alla om denna produkt? :laugh:

Sv: Vad tycker alla om produkten Chevinal Plus?

Står på förpackningen att man måste ge kalk (foderkrita) löst också samtidigt.
Luktar prutt men skönt med pumpförpackning. Vad vill du ha för åsikt?

Smidigt och gott tyckte hästen. Kalk och fosfor kan behöva tillsättas, ha koll på övriga foderstaten.

Ja min häst slickade verkligen ren krubban när hon fått smaka, hästen i sig äter riktigt bra överlag men stå o slicka tills den är totalt torr och ren brukar hon inte göra! :laugh:

Japp, det har jag koll på! :)

Jag tycker att det luktar ganska gott, påminner om någon form av plommonpuré typ?
Japp, vad hon behöver förutom detta har jag koll på såklart!

Tja, jag tänkte mest se vad andra gillade produkten! :)

De tär säkert en bra produkt som fyller sin funktion hos hårdtränande hästar eller "vanliga" hästar med brister.

Något som oroar mig lite är att många verkar tro att det ersätter ett vanligt mineralfoder, när det ju bara är ett spårämnestillskott.

Var nog säkert 5 år sen jag fodrade med chevinal, kanske luktar (doftar) godare nu?

Men skönt att slippa måtta upp, bara trycka på pumpen så var det klart.

Min häst tyckte det smakade vidrigt och fick trugas för att äta det.
Sedan så tappade hon rejält med man och svans under tiden hon fick Chevinal Plus, vet inte om det hör
ihop med att hon fick Chevinal eller om det var något annat som inträffade samtidigt.

Jag kommer dock inte att ge Chevinal igen.

Oj, det kanske var en utgången dunk du fick?

Min häst älskar det och inte har jag sett några förändringar på man eller svans.
Kanske gav du bara C och glömde av att hästen kanske behöve andra tillskott också?

Min förra häst fick det och det verkade som att han tyckte det var riktigt smarrigt. Nu har jag ett annat flytande tillskott till min häst då det innehåller fler ämnen än Chevinalen och täcker flera behov.

Jag ser inte riktigt poängen med att ge tillskottet till "vanliga" hästar..

Mina stallkamrater ger för övrigt Chevinal plus "så att det ska få i sig alla vitaminer och mineraler de behöver" :grin:
(ger alltså inget mineralfoder, trots brist i foderstat)

Vad jag har förstått så innehåller det inte så mycket av det man är "ute efter" i chevinal plus så jag slutade fodra med det för ett x antal år sedan..

Jag fick det rekommenderat till min kräsna häst eftersom det inte är lika lätt att 'pilla bort' men valde bort det pga Ca/P och Se. Dessutom är det främst selenet jag är ute efter, det andra täcks upp hyfsat. Visst, tokosel är inte så dyrt men jag vill ha det enkelt och inte pytsa men tiotalet burkar och dunkar.

Nej det var inte en utgången dunk, hon fick sina vanliga mineraler och en mycket noga uträknad foderstat.

Tycker det är alldeles utmärkt just för att det INTE innehåller kalk och fosfor! Perfekt om man ger kalkrika foder (ex. har höga nivåer i höet, eller ger mkt lusern). Lätt att blanda i hästens foder och därmed lätt att få i hästarna också (finns säkert undantag, men på alla hästar vi testat har det slunkit ner finfint).

Senast ändrad av en moderator:

Sedan så tappade hon rejält med man och svans under tiden hon fick Chevinal Plus, vet inte om det hör
ihop med att hon fick Chevinal eller om det var något annat som inträffade samtidigt.

Jag kommer dock inte att ge Chevinal igen.

Det har nog inte med Chevinalen att göra, både jag o min syster har gett Chevinal i flera, flera ÅR och hästarna lever, frodas, har glansig man, svans o päls och tappar inget (mer än normalt då).

Sen är det säkert olika från häst till häst, en del människor är ju småallergiska mot en del saker, borde ju hästar också kunna vara eller snarare känsliga.
Min förra t.ex. kunde inte äta spannmål, tog ett bra tag innan vi insåg att det var just det som gjorde att han blev dålig.
Bara en liten input.

Ang. chevinal är det väl om man läser på ingredienserna främst vatten? känns rätt onödigt att köpa det för dyra pengar när det till störst del innehåller vatten, finns bättre saker att köpa och ge.

Enligt innehållsförteckningen kan jag inte se att det innehåller NÅGOT vatten. Däremot baserat på sirap, sorbitol och honung och det kan man ju tycka är onödigt att betala för - men jag vet inget flytande vitamintillskott som inte har en bas som egentligen känns onödig att betala för?

Ex. Shyfeeder B-vitamintillskott som så många gillar att ge har ju också sirapsbas.

B-vitaminerna i tablettform som jag ger min hund har en bas av ämnen som inte har med B-vitamin att göra alls. Dessa är framtagna till människor. Så det är samma sak där - när det gäller mineraler o vitaminer betalar man nästan alltid mycket i onödan för annat än det man var ute efter (i detta fall B-vitaminerna) för att tillverkarna behöver få en viss konsistens på produkten (och till viss del säkert även tjäna fin-fina pengar på oss konsumenter som köper grejorna ändå).... ;)

Men varför vill man ge det?
Det kan väl knappast vara vanligt att hästarna har brist på något som avhjälps med chevinal plus? Möjligen vitaminerna men det går nog att lösa billigare..

I mitt fall valde jag chevinal för att det innehöll allt jag var ute efter utom just kalk o fosfor som jag hade tillräckligt av iom det övriga fodrets som hästarna fick. Men eftersom jag inte kunde utläsa av analyserna om de fick tillräckligt av de ÖVRIGA mineralerna o vitaminerna o spårämnena så tyckte jag Chevinal var bra o smidigt (med flytande form o lättdoserat m pumpen) att ge. Att jag sen betalade en del i onödan för basen var jag medveten om och struntade i - hästarna mådde bra och såg fina ut, det var det viktigaste för mig.

Jag har rådfrågat veterinärer och foderexperter och ingen avrådde mig, så då fortsatte jag.

Nu har jag dock bytt foderleverantör (eftersom jag flyttat till annan kommun) och foder (de får ex. ej lusern längre) så behöver nu tillsätta kalk o fosfor så nu har jag bytt till pelleterade mineraler (Hippo) så att de får i sig precis allt.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 947
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
553
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
453
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025