Vad tusan har jag blivit biten av?

Blinningar hörde jag talas om när jag var i Göteborg, men här i mellersta Norrlands kustland tror jag att trekantsflugan är vanligast och dom brukar jag kalla bromsar. De där andra är jag glad att slippa se. Stackars er som har blivit så bitna! Jag ska inte klaga mer på våra små myggor (eller knott, eller småsvean för den delen).
Som norrlänning är jag uppvuxen med vad vi kallar blinningar och broms, men när jag googlar så är det här en blinning = blindfluga.
Blinning-249x300.jpg

Det vi kallar för blinning är istället regnbroms.
blinning-regnbroms-672x372.jpg

De där trekantiga jävlarna har jag inte stött på förrän jag flyttade söderut.

Jag måste gå ut och slå ihjäl några flygfän så jag kan titta ordentligt på dom.
Ibland sa vi stickflugor om nåt som bet hästarna, dom kunde anfalla i flock. Är det ytterligare en sort?

Jag tror de går under olika namn beroende på var i Sverige man bor, jag är uppväxt med att detta är

blinningar (avlånga djävlar som bits åt helvete):

trekantsfluga (ser ut som en trekantig fluga):
blinning.jpg

Broms (stora som as):
images
Alla tre är olika former av bromsar i min värld.
Jobbigast är dock 'svidarn', knottens knappt skönjbara lillebröder, de som man inte kan försvara sig mot.

Alla tre är olika former av bromsar i min värld.
Jobbigast är dock 'svidarn', knottens knappt skönjbara lillebröder, de som man inte kan försvara sig mot.
Enligt google gick de alla under namnet "blinningar". Så det är nog så att det är olika beroende på vart i Sverige man är uppväxt. Oavsett vad de kallas är de inte sköna att bli biten av.... urk.

Som norrlänning är jag uppvuxen med vad vi kallar blinningar och broms, men när jag googlar så är det här en blinning = blindfluga.
Blinning-249x300.jpg

Det vi kallar för blinning är istället regnbroms.

De där trekantiga jävlarna har jag inte stött på förrän jag flyttade söderut.
Den du visar på översta bilden är ju den trekantiga. :) Blindbroms, kan även kallas fläckfluga (det kallas den där jag är ifrån).

Broms är ju ett samlingsnamn, men det är väl de grå som är mest korrekt att kalla enbart broms, dialektalt kallas de blinningar, på västra sidan av Sverige.

Den stora, brummande jäkeln (som kan komma upp i hastigheter om 50-60 km/h för övrigt..!) heter väl hästbroms/boskapsbroms (tror det sista är det mest korrekta, det första mer använt bland hästfolk i alla fall :D).

Nja, ja. Eller alltså jag märkte att något "sved till" lite, men tänkte inte mer på det. Sen när jag kom hem så bara "Shit! Vad tusan är det här?!" och så idag har det som sagt förvärrats ännu mer...
Men knott känns ju inte helt omöjligt heller!
Om det är en broms så kan man se en liten triangel som är bortbiten från huden. Så fram med ett förstoringsglas och titta. Jag skulle tippa på geting dock.

Om det är en broms så kan man se en liten triangel som är bortbiten från huden. Så fram med ett förstoringsglas och titta. Jag skulle tippa på geting dock.

Oj, geting?! Nu blir jag rädd! Brukar inte det göra jätteont?! Och man typ får feber etc? :eek: För det här sved till i kanske 5 sekunder, inte ens det. Sen svullnade det ju dock upp något hemskt dag 2, men såhär dag 3 har det lagt sig lite.

Oj, geting?! Nu blir jag rädd! Brukar inte det göra jätteont?! Och man typ får feber etc? :eek: För det här sved till i kanske 5 sekunder, inte ens det. Sen svullnade det ju dock upp något hemskt dag 2, men såhär dag 3 har det lagt sig lite.
Är du inte allergisk så blir det ingen större reaktion än vad du redan fått. :) Svider och svullnar för att efter några dar gå över.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka