Vad tusan har jag blivit biten av?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Idag när jag var i stallet blev jag biten av någonting otrevligt. Men vad vet jag inte. Inte heller hur jag ska lindra besvären.
Bettet sitter på utsidan av höger lår. Det är stort, ungefär som en clementin i storlek, dock inte jätteupphöjt. Rött är det också. Det kliar, men inte som "vanligt myggbettskli", utan det kliar samtidigt som det "sticker" lite på något obehagligt sätt. Ont gör det dock absolut inte.

Myggbett kan uteslutas direkt, jag får aldrig såna där stora reaktioner av det. Geting förefaller sig otroligt, det skulle jag nog märkt. Men annars? Vad finns det annars för äckel-kryp som skulle kunnat orsaka ovanstående?
Och hur behandlar man det bäst? :)

Själv verkar jag reagera olika på samma slags insekter. Ibland blir det bara ett "vanligt" bett och ibland blir det en stor reaktion. Det resulterar i en rodnad i storlek med en apelsin, det känns hårt/svullet och blir något upphöjt, oftast känns det varmt och kliar. Har fått höra att det är någon slags allergisk reaktion och att man kan ta allergimedicin för att dämpa (fast jag tar alltid allergimedicin under sommaren och märker ingen skillnad). Kanske en kortisonsalva skulle kunna fungera? Brukar ta runt 1 vecka innan det helt lagt sig.

Update:
Trodde det skulle blivit bättre till idag. Men icke. Visserligen har jag inte gjort något åt det, men från ingenstans har det blivit dubbelt så stort och ännu mer rött :crazy: Nu gör det också direkt ont. :arghh:

Knottbett? De är de värsta betten, skulle jag säga. Bromsbett slutar ju i regel att klia väldigt snart efter man blivit biten, bara man låter bli det. Knottbett kan både klia och smärta, i flera veckor...

Storleken låter ju lite extrem, men knottbett kommer ju sällan ensamma så det kanske kan vara flera bett på samma område som gör att det blivit såpass stort?

Märkte du när du fick bettet, någon form av "stick" då, eller upptäckte du det i samband med att det började klia?

Knottbett? De är de värsta betten, skulle jag säga. Bromsbett slutar ju i regel att klia väldigt snart efter man blivit biten, bara man låter bli det. Knottbett kan både klia och smärta, i flera veckor...

Storleken låter ju lite extrem, men knottbett kommer ju sällan ensamma så det kanske kan vara flera bett på samma område som gör att det blivit såpass stort?

Märkte du när du fick bettet, någon form av "stick" då, eller upptäckte du det i samband med att det började klia?

Nja, ja. Eller alltså jag märkte att något "sved till" lite, men tänkte inte mer på det. Sen när jag kom hem så bara "Shit! Vad tusan är det här?!" och så idag har det som sagt förvärrats ännu mer...
Men knott känns ju inte helt omöjligt heller!

Det finns blinningar, trekantsflugor, fästingar. Just hur det är att bli biten av en broms vet jag inte, jag har blivit biten av både blinningar och trekantsflugor och det är mycket värre än både knottbett och myggbet. Så kan tänka mig att ett bromsbett är ännu värre, men kan inte uttala mig tvärsäkert.

Glöm inte att det bin också. Vissa arter av bin är "giftigare" än andra så att det kan bli olika reaktion från gång till gång beroende på typ av bi.

Det finns blinningar, trekantsflugor, fästingar. Just hur det är att bli biten av en broms vet jag inte, jag har blivit biten av både blinningar och trekantsflugor och det är mycket värre än både knottbett och myggbet. Så kan tänka mig att ett bromsbett är ännu värre, men kan inte uttala mig tvärsäkert.
Jag trodde att blinningar, bromsar och trekantsflugor var samma sorts flygfän, i olika storlekar kanske. En del av dom tar ju en tugga av köttet så att det blöder, men en sån reaktion som på TS har jag aldrig sett. Hoppas det går över snart!

Jag hade en liknande reaktion (på utsidan av vänster lår) efter att ha blivit biten av blinning. Blev 12 cm i diameter, varmt, rött, svullet och både sved och kliade. Enligt kompisen som är sjuksköterska var det allergisk reaktion och beordrade mig att ta receptfria allergitabletter tills symptomen försvann (på mig kände man värmen på utsidan av byxorna). Gick med det i tre dagar innan hon kände på det, efter att jag tog tabletter försvann det på nån dag eller två. Slutade klia ganska direkt.

Jag trodde att blinningar, bromsar och trekantsflugor var samma sorts flygfän, i olika storlekar kanske. En del av dom tar ju en tugga av köttet så att det blöder, men en sån reaktion som på TS har jag aldrig sett. Hoppas det går över snart!
Jag tror de går under olika namn beroende på var i Sverige man bor, jag är uppväxt med att detta är

blinningar (avlånga djävlar som bits åt helvete):
blinning-regnbroms-672x372.jpg

trekantsfluga (ser ut som en trekantig fluga):
blinning.jpg

Broms (stora som as):
images

Nja, ja. Eller alltså jag märkte att något "sved till" lite, men tänkte inte mer på det. Sen när jag kom hem så bara "Shit! Vad tusan är det här?!" och så idag har det som sagt förvärrats ännu mer...
Men knott känns ju inte helt omöjligt heller!
Om det sved till skulle jag gissa på geting, bi eller broms (någon av de mindre som gett dig någon form av allergisk reaktion). Hade det varit stor broms bör du ha märkt det, då de brukar plocka bitar så att man blöder efteråt.

Update:
Trodde det skulle blivit bättre till idag. Men icke. Visserligen har jag inte gjort något åt det, men från ingenstans har det blivit dubbelt så stort och ännu mer rött :crazy: Nu gör det också direkt ont. :arghh:

För mig låter det som broms/blinnig. Hur det känns i både när de biter och efter.
5261b65a.jpg

Det här mitt ben och en "mindre reaktion" när jag blir biten och jag har inte små händer. Allergitabletter och hydrokortisonsalva är bra grejer.

Blinningar hörde jag talas om när jag var i Göteborg, men här i mellersta Norrlands kustland tror jag att trekantsflugan är vanligast och dom brukar jag kalla bromsar. De där andra är jag glad att slippa se. Stackars er som har blivit så bitna! Jag ska inte klaga mer på våra små myggor (eller knott, eller småsvean för den delen).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka