vad tror ni? vad ska jag göra?

M

mausi

detta är mina hästar 15 och 16 år...deras kropppar ser inte bra ut tycker jag..

dom är väldigt pigga, rids 5 gånger i veckan var i varierad ridning. dom går på lösdrift med fri tillgång på mat plus extra tillskott...ska tilläggas att dom mår bra i övrigt och dom är alltid med, vakna och pigga att rida.

men ändå ser de ut såhär. vad är de för fel??

http://i440.photobucket.com/albums/qq124/sundsvall13elinnylund/gunnafeb09.jpg

http://i440.photobucket.com/albums/qq124/sundsvall13elinnylund/prinsfeb09.jpg

http://i440.photobucket.com/albums/qq124/sundsvall13elinnylund/prinsframifrn.jpg

http://i440.photobucket.com/albums/qq124/sundsvall13elinnylund/gunnany.jpg

Sv: vad tror ni? vad ska jag göra?

Ser de så illa ut, då?
Det är förstås svårt att bedöma hull utifrån en bild på en vinterpälsad häst, så man får väl fråga hur de känns? Revben? Manke? Hals?

Är hösilaget analyserat? Är tänderna kollade? Hur är deras parasitstatus?

Ser de så illa ut, då?
Det är förstås svårt att bedöma hull utifrån en bild på en vinterpälsad häst, så man får väl fråga hur de känns? Revben? Manke? Hals?

Är hösilaget analyserat? Är tänderna kollade? Hur är deras parasitstatus?

ja hals och rumpa känns bra, magen känns stinn och man känner inge revben på dom, om man tar i lite så känner man revbenen på den svarta :) manken är inge speciellt med heller, finns inte annorlunda där.

tänderna är fixade i augusti förra året så jag tror inte de ska vara nå problem med det och dom är vaccinerade och avmaskade som dom ska så det är i sin ordning.
höet är analyserat och dom äter ju fri tillgång på det. och ger dom mineraler och lusern för att täcka upp det som fattades.

men jag tycker inte dom ser bra ut i kroppen, bukiga och dåligt musklade. jag rider och tränar som sagt 5 gånger i veckan men ser ingen större skillnad :/

fuxen tkr jag inte ser spec farlig ut alls, den svarta har ju ganska dålig överlinje. Men är det inte islänningar? då är väl inte 15 och 16 gammalt?

Beror ju på hur de rids oxå, rids de inte i rätt form, byggs det inga muskler hur mkt proteiner de än får... Men är svårt att bedöma när de har så mkt päls, men båda skulle ju kunna förbättra överlinjen. Men fuxen tkr inte jag det ser ut att vara några stora fel på iaf... den svarta kanske behöver mer protein?

fuxen tkr jag inte ser spec farlig ut alls, den svarta har ju ganska dålig överlinje. Men är det inte islänningar? då är väl inte 15 och 16 gammalt?

jo de är islänningar jag menar inte att de är gamla utan jag skrev bara att dom är 15 och 16 år gamla... inte i den bemärkelsen :) dom ska ju vara i sin topp ålder nu då :) har haft den mörka i ett år nu och den andra i 2 måste de bli...
den svart är ett sto och hon har dålig överlinje dessutom är hon lite överbygd..

Beror ju på hur de rids oxå, rids de inte i rätt form, byggs det inga muskler hur mkt proteiner de än får... Men är svårt att bedöma när de har så mkt päls, men båda skulle ju kunna förbättra överlinjen. Men fuxen tkr inte jag det ser ut att vara några stora fel på iaf... den svarta kanske behöver mer protein?

ja de är ju just de... hur dom rids ja... varierar ridning på volt, skog och mark, på väg i alla gångarter, kör mycket galopprace då dom får ta i mycket, långa skritt turer...ja allt.. även longering (dock utan inspänning). har ingen ridplan så försöker träna utan så gott de går :) vintern är lite dåligt tid här för vi får för mycket snö för att rida i skog annar rids dom mycket över stock och sten när de är bart.

Ja, har ju inte själv någon islänning, så vet faktiskt inte hur mkt man rider de i "dressyr" form ? Men det antar jag att man gör eftersom de kan ha tunga ryttare i förhållande till sin egen vikt...
För att hästen ska få bättre överlinje, måste den få upp ryggen, in bakbenen och länga överlinjen.
Det jag skulle göra är att rida dem i en bra form och kanske ge den svarta något protein koncentrat om hon inte redan får det? Har för mej du haft nån tråd på "foder" oxå ?

Nej men vad då, dom ser väl helt normala ut skulle jag vilja säga. Du verkar ju ha en vettig ridning också, varierad verkligen. Och går dessutom 5 dgr/vecka. Tycker bara du ska vara glad över dina fina islänningar:bow:

Nej men vad då, dom ser väl helt normala ut skulle jag vilja säga. Du verkar ju ha en vettig ridning också, varierad verkligen. Och går dessutom 5 dgr/vecka. Tycker bara du ska vara glad över dina fina islänningar:bow:

oh ja är glad över dom dom är mina ögonstenar :) men jag tycker dom har börjat tappa formen lite.. och lite väl snabbt. i somras var dom jättefina nu börjar dom tappa överlinje och även pälsen (fast de är ju normalt). man varierar så gott man kan, hon svarta går även med mycket som handhäst och de älskar hon!

Det enda jag inte ser någon ha reflekterat över är möjligen om sadlarna är för trånga, så de klämmer om ryggmusklerna?

För ryggmusklerna är det enda jag skulle kunna få för mig att anmärka på. Och om de under ridningen är spända i ryggen, så kan det också vara en förklaring till varför inte musklerna utvecklas. En del islänningar är ju väldigt spända. Min upplevelse är att det är pga att de ofta rids med alldeles för korta tyglar...och "dras ihop" i tölten, istället för att få söka sin egen balans med halsen oförkortad.

Att buken är rund är för att den är full av hö, å de behöver mkt strå när de går på lösdrift - det är ett sundhetstecken att de har lite mage tycker jag, särskilt som den verkar mest stå ut åt sidorna.

Det enda jag inte ser någon ha reflekterat över är möjligen om sadlarna är för trånga, så de klämmer om ryggmusklerna?

För ryggmusklerna är det enda jag skulle kunna få för mig att anmärka på. Och om de under ridningen är spända i ryggen, så kan det också vara en förklaring till varför inte musklerna utvecklas. En del islänningar är ju väldigt spända. Min upplevelse är att det är pga att de ofta rids med alldeles för korta tyglar...och "dras ihop" i tölten, istället för att få söka sin egen balans med halsen oförkortad.

Att buken är rund är för att den är full av hö, å de behöver mkt strå när de går på lösdrift - det är ett sundhetstecken att de har lite mage tycker jag, särskilt som den verkar mest stå ut åt sidorna.

jag har bomlösa sadlar åt dom och tycker att dom faktiskt sitter bra. men jag kan ha fel där. dom rids både samlat men även mycket fritt om man säjer så, jag är inte en sådan som drar ihop hästen för de tycker jag är onaturligt och då spänner dom sig garanterat, jag försöker hitta deras egna form mer. jag tänker mer att dom kanske inte bär upp sig ordentligt på nå vis och inte använder ryggen som dom ska, när jag rider ute i skogen känns de som att dom anv'nder ryggen mer än när jag bara rider på vägen....

jag skulle ge mer protein för att ge hästarna en bättre överlinje. lusern är bra!

Liknande trådar

M
Hästvård hej jag har varit bortrest ett litet tag och så när jag kommer hem och har haft hästarna på vila (endast en vecka) med fri tillgång...
2
Svar
20
· Visningar
1 954
Senast: Inte_Ung
·
M
Foder & Strö hej har lagt in bilder förr under proteinbrist och nu undrar jag ser detta bättre ut? stoet (mörka) har fortfarande en hel del buk...
Svar
8
· Visningar
1 795
Senast: mausi
·
Hästvård Okej, jag börjar med att säga att jag har tagit på mig en häst nu som inte är i det bästa skicket. För ca 1/2 år sen var han mycket...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
17 636
Senast: lewellyn
·
Utrustning har vi hört den förrut? Hon behöver en ny sadel, jag vill ha en sadel som går att hoppa i (småskutt, men på träning) och som inte är...
Svar
9
· Visningar
2 924
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka