Vad tror ni om valpar efter dessa? (Golden retriever)

Annie_92

Trådstartare
Tänkte höra med er som är lite insatta i avel, vad ni tror om valparna efter dessa föräldradjur, utseendemässigt alltså? Jag tycker mycket om tiken som jag känner väl, men känner också hennes mamma sen många år tillbaka. Grejen är att jag alltid har varit helt förälskad i Nikita(Millans mamma-mormor), både när det gäller temp.och utseende, och hade hemskt gärna velat ha en mörk valp, som Millans mamma Nikita. Men hur stor chans tror ni att det är att mormoderns utseende "nedärvs" i den här kullen? Och hur troligt är det med en mörk valp? I Millans tidigare kull så har hon lämnat flera mörka valpar, men då med en riktigt mörk hane. Ska självklart höra med uppfödarens om detta med, men kunde inte hålla mig från att fråga här först!..:)
SE VCH Cinderella Lovehouse "Millan" på uppfödarens hemsida: http://cinderellalovehouse.zoomin.se/index/29663.html
Millan:
32625247.jpg

Hannen CH. Rayleas my guy "Mylo":
32625111.jpg

32625110.jpg

32625111.jpg

32625112.jpg

Millans mor TJH SVCH CINDERELLA LOVEHOUSE SUNSHINE "Nikita":
32625186.jpg

Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni om valpar efter dessa? (Golden retriever)

Självklart så är alla sorters kommentarer välkomna, och inte bara ni som kan avel!:)

*Putt!*
Här va det då dött.. Ingen..?

Svårt att säga eller tycka något när man inte kan rasen. :)
Fina hundar i vart fall.. :love:

Prata med uppfödaren o hör vad denne tror o hoppas på med kullen. Då får du bästa svaret...

Svårt att säga eller tycka något när man inte kan rasen. :)
Fina hundar i vart fall.. :love:

Prata med uppfödaren o hör vad denne tror o hoppas på med kullen. Då får du bästa svaret...

För mig är insidan av en hund viktigare än utsidan, men som sagt, uppfödaren är väl den bästa att fråga.

Tycker det är kul att du vill ha en "mörk" Golden! Numera är dom ju snarare vita....! Eller nästintill.
En Goldenägare sa till mig häromdagen, att det t.om. numera står i rasstandarden att hundarna ska ha den ljusare, bleka färgen! White Retriever, snarare än Golden, känns det som.......

Anpassning efter marknaden antar jag. Jag har ingen golden själv men skaffar jag mig någon gång så vill jag hellre ha den ljusare rent utseendemässigt.
Rätta mig om jag har fel, men brukar inte "jaktgoldisarna" vara mer mörka och "utställningsgolisarna" mer ljusa? Är novis på denna hundras men tycker dom är fina.:)

Mörka Golden Retrievers äger! :D Vi hade en mörk hane (f. 1995) och då var dem vita inte så värst vanliga, varav dem mörka inte verkade endast vara för jakt. Dem vita som jag sett konstant på djurkliniken varierade i skick från fina till skandalöst fula för att kallas Golden Retriever! Sen beror det ju på avelslinjer och allt det där men för mig är en rastypiska och ultimata Golden Retriever just gyllenefärgad och inte vit; kanske borde vita bli en egen ras som Vita Herdehund? :p

Nej men seriöst, har hittat en riktigt bra uppfödare av gamla varianten som är allround hundar nere i Göteborg så skönt att veta att det finns mörka Goldens till sällskap fortfarande. Och förhoppningsvis finns det uppfödare som ser till att det fortsätter så. :)

*host* Och angående din fråga; av döma efter bilderna så ser föräldrarna ut som fina exemplar av rasen. Men ta inte första bästa kennel utan kolla runt lite först, samt såklart prata direkt med uppfödarna och träffa hund föräldrarna innan du tingar på en valp. ;)

För mig är insidan av en hund viktigare än utsidan

Självklart är det så, men att fråga er om temp. på valpar efter dessa hundar hade kanske blivit lite överkurs. Utseende är ett lite enklare ämne att ta på ett forum på internet, och dessutom kul att diskutera också med andra avelsintresserade..:)

Izzie: Jag lovar, du kan va lugn när det gäller mitt val av uppfödare!:) Har växt upp med hennes hundar och har känner 4 generationer av hennes tikar. Den mest kunniga och ambitiösa uppfödaren jag känner och hon råkar bo bara ett par kilometer från mig, och är en mycket god vän. :)
Ringde och pratade med henne igår kväll faktiskt, så jag har egentligen fått de svar jag behöver, men är som sagt fortfarande alltid trevligt att höra lite tankar och åsikter från utomstående.
Hanen verkar vara ett riktigt klipp faktiskt, som du nämnde om kenneln som du har hittat, så är även han av de riktigt "gamla linjerna" och härstammar från den berömda engelska kenneln..som jag nu totalglömde namnet på. :angel: Men Rayleas kennel är ju ganska välkänd också(Frankrike) och det är där han är uppfödd, vilket också är en kennel med gamla anor.

Personligen så tycker ju jag att Golden ska ha lite färg, för som sagt, rasen heter ju faktiskt "Golden retrievers." :=)
Men det är ju som Lena sa, att de är de ljusa golden som är framgångsrika på utställningar idag.
I rasstandarden står det "Alla nyanser av guld och gräddfärgat, dock inte röd och mahognyfärgat." Så med andra ord så brukar en mörk golden inte bli särskilt framgångsrik på utställning, hur vacker den än må vara, tyvärr.:/
Och det hänger väl ihop med det som MamaJustify sa, med jaktisar och uts. golden. Jaktgolden är oftast mindre, nättare och mörkare, men finns ju självklart variationer där med som i allt annat.

Uppfödaren som jag har valt är mer inne på DP, Dual Purpose, alltså en golden som både kan arbeta, men som även kan vara framgångsrik på utställning. Den ska alltså både klara arbetsproven liksom utställning..:) De är alltså inga jaktgolden, men är aktiva, arbetande sällskapshundar om man säger så.:) Den gamla typen av golden. :)

Har växt upp med hennes hundar och har känner 4 generationer av hennes tikar. Den mest kunniga och ambitiösa uppfödaren jag känner och hon råkar bo bara ett par kilometer från mig, och är en mycket god vän. :)
Haha okej ja men då är det ju ingen fara. Önskar själv jag kände en Golden uppfödare som man verkligen litar på; måste vara väldigt skönt. :) Jag hittade "min" uppfödare genom böcker och internet så ingen personlig anknytning där men jag hoppas på en valp från deras kennel förutsatt att allt lika bra i verkligheten som på papper. :p

I rasstandarden står det "Alla nyanser av guld och gräddfärgat, dock inte röd och mahognyfärgat." Så med andra ord så brukar en mörk golden inte bli särskilt framgångsrik på utställning, hur vacker den än må vara, tyvärr.:/
Det är jättesynd för några av de vackraste Goldens jag har sett är mörka och de amerikanska exemplaren tycks vara mer åt det röda hållet än t.ex. dem svenska hundarna så en sån skulle passa mig finfint men då är ju inte den importerade stamtavlan giltig här i Sverige om jag förstått rätt... :crazy:

Uppfödaren som jag har valt är mer inne på DP, Dual Purpose, alltså en golden som både kan arbeta, men som även kan vara framgångsrik på utställning.
Samma sak gäller "min" uppfödares hundar fast dem kallade hundarna för "allround" vilket är typ samma sak... eller? :p

Tycker det är kul att du vill ha en "mörk" Golden! Numera är dom ju snarare vita....! Eller nästintill.
En Goldenägare sa till mig häromdagen, att det t.om. numera står i rasstandarden att hundarna ska ha den ljusare, bleka färgen! White Retriever, snarare än Golden, känns det som.......

Var tvungen att gå in och kika i rasstandarden och då står det såhär:

PÄLS
Pälsstruktur:
Pälsen skall vara slät eller vågig med rikligt behäng och med tät, vattenavvisande underull.

Färg:
Alla nyanser av guld- och gräddfärg, dock inte röd eller mahognyfärgad. Endast på bröstet är några få vita hårstrån tillåtna.

http://goldenklubben.se/golden/om-golden-retriever/rasstandard/

Tolkar jag som att de ska vara de vita eller "blondinerna", vilket jag tycker är supertrist. Själv hade jag velat ha en "Nikita" som TS visade ! :D

Har för mig att vitt inte var tillåtet/önskvärt på Goldens förr, utan att färgerna som var tillåtna var "guld" och typ beige. Men kanske blivit ändrat under åren genom att dem vita blivit så poppis på utställning? Eller kanske bara jag som minns fel... sånt händer ju också. :crazy:

Färg:
Alla nyanser av guld- och gräddfärg, dock inte röd eller mahognyfärgad. Endast på bröstet är några få vita hårstrån tillåtna.

http://goldenklubben.se/golden/om-golden-retriever/rasstandard/

Tolkar jag som att de ska vara de vita eller "blondinerna", vilket jag tycker är supertrist. Själv hade jag velat ha en "Nikita" som TS visade ! :D

Där står det ju klart och tydligt att de inte ska vara vita? Utan de ska ju vara från ljust creme/gräddfärgade till mörkt guldfärgade, utan röda inslag. Men inte vita.

Hur mycket av mormodern som slår igenom beror ju på massor med faktorer. Finns det lite av hennes släkt på hanens sida så kanske det finns en chans att hundarna återgår till den typen. Eller om hanen har hundar av samma typ i stamtavlan alt. mormoderns typ är väldigt arvbar generellt (som du kanske kan jämföra med andra hundar i mormoderns släkt, om de har mycket av samma typ alt. hur hennes valpar och barnbarn har sett ut från andra kullar).

Men det är ju ett rent lotto som du vet ;) alltid roligt att spekulera! Min kompis och jag spenderade en stund att titta igenom hennes hunds stamtavla. Då handlade det om Eurasier som varierar ganska kraftigt i typ: hennes hund (och även hundens ena bror) såg ut som sin mormor klart och tydligt- inte alls lik sin mammma eller pappa. Så lyckas du få många valpar i kullen så lär sannolikheten för att åtminstone EN valp får mormoderns utseende öka.

Det enda man egentligen kan göra är ju att para med en hane som har liknande typ som mormodern bakom sig. Om man nu är väldigt fäst vid det utseendet. Den hane du har valt verkar nästan vara lite smäckrare, mormodern verkar kantigare och mer rejäl- din tik ligger någonstans emellan. (Nu har jag bara bilder att gå på- kan ju visa sig vara fel). Om din tiks far ligger på den grövre sidan så finns det ju en chans att du får den typen tillbaks, i alla fall om Mylo har lite grövre i släkten- däremot om morfar är på den smäckrare sidan också så är ju risken att du bara parar in mer "sånt".

<snip>
Det är jättesynd för några av de vackraste Goldens jag har sett är mörka och de amerikanska exemplaren tycks vara mer åt det röda hållet än t.ex. dem svenska hundarna så en sån skulle passa mig finfint men då är ju inte den importerade stamtavlan giltig här i Sverige om jag förstått rätt... <snip>

Varfor skulle inte stamtavlan vara giltig i Sverige? Jag fick veta att jag kunde dubbelregistrera min rottis och regga henne i SKK (hon ar reggad i AKC) ocksa om jag ville.

Min man hade en ljust graddfargad golden nar vi traffades (i Sverige) for 35+ ar sedan och jag tyckte nog att det var den mest vanliga fargen da. Forra helgen var jag pa en lydnads tavling i samband med en utstallning (vanligt har) och rakade stanna och titta pa goldens. Det papekades da att en 'stackars' ljus inte hade en chance pa grund av fargen. Sa har sager AKC om golden: "Rich, lustrous golden of various shades." och ocksa "Predominant body color which is either extremely pale or extremely dark is undesirable". Det papekades for mig att "det heter ju Golden" da jag opponerade mig och tyckte den ljusa var fin.:p

Tillägg: Nu har jag kikat lite på hur hundarna i stamtavlan ser ut, både från Millan och Mylos sida. Jag skulle chansa på att valparna blir någonstans där föräldrarna är (från smäcker till "medelgrov"). Millans pappas sida är ju väldigt lik hennes typ medan Mylos sida är något smäckrare helt igenom. Det är bara Nikitas sida som bär på en något kantigare typ (såg att både hennes egna far och mor hade den typen + hundar längre bak). Så sannolikheten att det slår igenom är inte så stor- men man vet aldrig! Har du tur så kommer det en perfekt liten rackare ut som ser ut som mormodern :D

Tack för analysen, va ambitiös du verkar ha varit!:laugh: Verkligen kul att få läsa!..^^
Enligt uppfödaren så tror hon att de kan komma mörkare valpar, men att det skulle komma nån så mörk som Nikita eller "Aya" som också finns på hemsidan och som är en dotter till Nikita, det trodde hon var mindre troligt. Men som sagt, man vet ju aldrig, och på Mylos sida finns det ju faktiskt väldigt många hundar av mörkare typ. Men det ska bli så oerhört spännande att se den här kullen, nu håller man bara tummarna att allt ska gå vägen!....:)

Varfor skulle inte stamtavlan vara giltig i Sverige? Jag fick veta att jag kunde dubbelregistrera min rottis och regga henne i SKK (hon ar reggad i AKC) ocksa om jag ville.
Jag läste någonstans på nätet att om en svensk hund paras med en amerikansk hund (båda har stamtavlor från respektive land) så säljs valparna som "blandras" utan stamtavla trots att båda föräldrarna är renrasiga med papper. Men om man reggar en amerikansk import i SKK så kan därmed avkommorna reggas i SKK också? :)

Jag kan ju inte reglerna for SKK mer an att jag fick veta att det gar att dubbel registrera bade i SKK och andra landers kennelklubbar. Det basta ar ju att ringa SKK och fraga, men om tiken ar registrerad i skk och hanen likasa borde ar det ju som vanligt att registrera valparna. Nu tror jag inte att de behover vara registrerade i skk for att valparna ska bli det. Jag vet en rottis uppfodare som anvant hundar som inte ar reggade i skk (daremot i tyska A.D.R.K) men valparna ar reggade i skk.

Undrar vilken standard uppfödaren läste då - det står så här:

Alla nyanser av guld- och gräddfärg, dock inte röd eller mahognyfärgad.
Endast på bröstet är några få vita hårstrån tillåtna.

Och så ska man läsa hela tråden innan man svarar.....

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka