Vad tror ni om detta ?

Hambo

Trådstartare
Vi har 2 sorters Horsehage till våra hästar .
Islänningarna äter förra årets andra skörd
"stora hästarna" äter årets förstaskörd
I förrgår började stora hästarnas påsar att svälla ( jag har förstått det nu )
Jag tänkte inte så mycket på det då , öppnade dom och tyckte det luktade OK, dock lite starkt . Men jag matade dom som vanligt + även nästa dag, men då åt dom inte upp ! En häst visade även koliktendenser.
Ringde Foderhandlaren som sa att det kan hända om det är varmt och påsarna står i solen:crazy:, vi skulle öppna och ge dom det efter några timmar alltså inte direkt ur påsarna .
Det är min Pappa som är ansvarig för foder samt de stora hästarna och han är bortrest , så jag ger stora hästarna av Islänningarnas hö nu ( gäller 2 dagar till )
Hade ni bytt hö till nya Påsar eller gjort som foderhandlaren säger .
Han är mycket seriös och vi har handlat av honom i 7 år och detta har aldrig hänt . Är det några slags gaser som bildas i Påsarna ?
Det måste det ju vara ?

Hej från en fundersam Hambo

Sv: Vad tror ni om detta ?

Är det inte så att det har börjat jäsa?= inte dugligt att ge hästar öht.

Förklarar nog kolikkänningarna. Hästarna gjorde rätt i att inte äta.

Det är ju vad jag tror också.
Men vad beror det på ?
Att solen legat på ?Men så har vi ju haft förut också .
Men detta är ju sprillans nytt, om det beror på det ?
Hej från hambo

Ja det kan vara att solen legat på. Kanske nåt litet hål i plasten?

Hur som helst så ska de kastas om de inte är ok. Reklamation?

Jag har HH som står i solen (när den skiner), inget 'svällt' här, så jag skulle reklamera. Att hästarna inte ville äta + kolikkänningen är ett säkert tecken på att något var knas också.

Det finns inga hål ( då skulle dom ju inte vara luftfyllda )
Det är 50% av dom som svällt alltså inte alla fast dom legat i solen .
Vi kommer att byta dom !
Tack för er feedback !

Hej från Hambo

ETt litet hål kan ju iofs täppas igen lika lätt igen så när trycket ökar. Jag tror dock mer på att det av solen/värmen blivit varmt inuti balen sas, och en jäsning startat, och så sväller påsarna upp. Dvs inget hål.

Ingen aning hur eller varför det blivit så dock, men det är min tro, fodret i den hela påsen jäser och det blir gaser/luft som gör att påsen sväller. Men något lär ju vara knas/inte riktigt som det ska, dels för alla inte gjort så (fast jag skulle nog vilja byta hela partiet), och för att mina som också legat i sol inte gjort det. Jag har två olika jag med, fast båda är årets skörd. Dels vanlig förstaskörd, och så high fibre. Både med ganska blöt TS, 53 resp 52% TS.

Jag tror inte att pappsen byter hela partiet, det är inte så jäkla många påsar kvar iof...., jag sa till honom att använda dom som var OK och byta resten.
Fel av mig ?
Hästarna har ju redan ätit upp halva partiet innan detta hände och det var ju ok !
Hej från Hambo

Jag vet att detta är vanligt med horsehage och de säger att fodret är ok.
Påsarna sväller och går ihop igen.
Jag har haft några enstaka. Min kompis flera uppsvällda balar.

Jag tycker det är lite konstigt då det inte händer med vanliga balar men jag vet inte riktigt vad man ska tro.

Det kan vara så att hästarna reagerar för fermenteringen inte är klar än av förstaskörden.

Jag tror inte att pappsen byter hela partiet, det är inte så jäkla många påsar kvar iof...., jag sa till honom att använda dom som var OK och byta resten.
Fel av mig ?
Hästarna har ju redan ätit upp halva partiet innan detta hände och det var ju ok !
Hej från Hambo

Nej då är det säkert okej, trodde partiet var nytt och om då ca 50% var knas skulle jag vilja byta hela. Men har de ätit av det länge och detta börjat nu, så är det säkert okej att behålla de som verkar sjysst.

Har du frågat producenten vad h*n anser om det som händer och varför? *nyfiken*

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 964
Senast: warg
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 434
Senast: Lyxzen
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka