Vad tror ni om detta?

lillaana

Trådstartare
Håller på att försöka muskla upp pållan som tappade allt efter en skada med lång konvalecens. Hon är i hyfsat skick nu.
Vad tror ni om detta veckoschema om man ska bygga muskler och kondition?

Dag 1: Skogen med klättring (vi har väääärldens backar, kilometerlånga)
Dag 2: Skogen - bara skritta i terräng utan stigar, lite jogging längre sträckor på sandvägar i trav
Dag 3: Lösgörande i paddocken
Dag 4: Vila
Dag 5: Skogen med klättring
Dag 6: Bomövningar, cavaletti, studs
Dag 7: Skogen - intervallträning i trav o galopp (så det blir lite flås)

Kan detta funka tror ni?

Sv: Vad tror ni om detta?

Jag tycker det låter suveränt. Du har tur du som har mycket backar och skog runt omkring dig! Att skritta ute fritt i skogen är bland det bästa du kan göra, så jag hade nog någon dag vid ridpassen i paddocken skrittat fram/av ute i skogen med så att hon får lyfta på de där benen så ofta det går. :)
Men som sagt, det låter som ett jättebra schema, tror det kommer gå kanon att få tillbaka den gamla fina formen.

tror det funkar bra föutsatt att du är på den nivån, men det tror jag nog du är :) Hade din häst haft inflamtioner ?? har för mej jag läst det i någon anna tråd.

Jag tycker det låter suveränt. Du har tur du som har mycket backar och skog runt omkring dig! Att skritta ute fritt i skogen är bland det bästa du kan göra, så jag hade nog någon dag vid ridpassen i paddocken skrittat fram/av ute i skogen med så att hon får lyfta på de där benen så ofta det går. :)
Men som sagt, det låter som ett jättebra schema, tror det kommer gå kanon att få tillbaka den gamla fina formen.

Det låter ju bra!
Det är bara nu på sommaren ute vid betet som vi har dessa enorma skogar med masssssssor av låååååånga backar att klättra i. På vintern har vi nästan inte tillgång till skog eller uteritt över huvud taget - bara ridhus typ :cry:
Vi skrittar alltid fram ute i skogen - mest på stig men ändå, lite backar blir det alltid för gården ligger i en sänka så vi kan inte lämna gårdsplan utan att klättra :laugh:

tror det funkar bra föutsatt att du är på den nivån, men det tror jag nog du är :) Hade din häst haft inflamtioner ?? har för mej jag läst det i någon anna tråd.

Ja, hon har haft hovledsinflammation bak och stod aug. - dec.
Men nu är vi igång igen fast flåset är ju inte vad det ska vara och musklerna... de vill vi inte prata så mkt om... ;)

ja har för mej jag läste någon tråd om hur du satte igång din häst när jag skulle börja sätta igång min häst som oxå har haft inflamtioner fast då i knä och kotleder.

ja har för mej jag läste någon tråd om hur du satte igång din häst när jag skulle börja sätta igång min häst som oxå har haft inflamtioner fast då i knä och kotleder.

Kan nog vara alldeles riktigt - har en känsla av det också. Hur har det gått för er?

ja själva igångsättning gick bra, men när vi hade börjat lagt in galoppfattningar och travade typ 10 min så fick han ett sår som vet trodde hade gått in till sidoligamentet och fick vila i 4 veckor, men han går inte helt rent nu heller så vet inte om det är liggamentet som inte är helt bra än :crazy: så sk väl in till klinik igen sen, ska försöka boka tid på måndag.

Jag har fått veta att det här med 1 vilodag mitt i veckan är mer för oss än för hästen. En hästs muskler kan inte ta igen sig på 1 dag utan behöver mins 2 dagar i sträck. Därför brukar jag låta mina vila 3 dagar i sträck 1 g i månaden. visst kan man låta de vila mer men dagarna ska vara i sträck.
lycka till
tycekr schemat ser bra ut

För lite vila tycker jag. MInst en dag till.

Ja, kanske det... oftast blir det så också för jag har problem med ryggen och kan ibland inte rida alla dagar i veckan själv...
Då brukar dottern rida och det blir mera ridning light kan man säga då hon bara är 12 år.

Om hästen får en dags helvila och nästa dag skrittpass på lång tygel, hur funkar det?

Om hästen får en dags helvila och nästa dag skrittpass på lång tygel, hur funkar det?

Kan nog funka alldeles ypperligt. Jag strosar nästan alltid bara på lång tygel i skogen trots att jag veeet att formen ska vara god överallt... ;)

Testa även att lägga in lite longering och tömkörning ibland, det kan jag rekommendera. MVH Mikaela

Ser ut att vara ett bra schema.
Jag hade inte klättrat 2 dagar i veckan om jag hade varit du plus att jag hade lagt vilan dagen efter skrittturen i skogen.

Håller på att försöka muskla upp pållan som tappade allt efter en skada med lång konvalecens. Hon är i hyfsat skick nu.
Vad tror ni om detta veckoschema om man ska bygga muskler och kondition?

Dag 1: Skogen med klättring (vi har väääärldens backar, kilometerlånga)
Dag 2: Skogen - bara skritta i terräng utan stigar, lite jogging längre sträckor på sandvägar i trav
Dag 3: Lösgörande i paddocken
Dag 4: Vila
Dag 5: Skogen med klättring
Dag 6: Bomövningar, cavaletti, studs
Dag 7: Skogen - intervallträning i trav o galopp (så det blir lite flås)

Kan detta funka tror ni?

låter för hårt tkr jag. skogen med klättring 2 dar är jobbigt, likaså intervallträning och studshoppning. jag skulle byta ut en dag klättring mot vila eller skrittpromenad.

Tänk på att allt arbete bryter ned - det är vilan som bygger upp!
Skulle nog byta plats på dag sju och fem, och sedan ersätta "söndagen" med ett skrittpass på lång tygel.

Tycker det låter väldigt tufft, jag hade tagit det betydligt lugnare med en häst som haft hovledsinflamation. Hur länge sedan vad det hon blev friskförklarad?

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 503
Senast: fio
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
O
Träning Är lite intresserad utav andras ridschema, hur de ungefär ser ut. Skriv också gärna om du är dressyr, allround, tölt, hoppning -...
Svar
6
· Visningar
1 589
Senast: dengra
·
  • Låst
Ridning hej nu ska jag sätta igång min nya häst.varmblod,11år:) har kännt på han lite hur han är och så i skogen.. han har riktigt kass...
Svar
1
· Visningar
879
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama