Vad tror ni om detta hösilage

kristalia

Trådstartare
Det slogs i somras och låg ute 10-13 dagar. Det regnade på det ordentliga skurar mellan 5-7 ggr. Slutade räkna tillslut. Gräset vändes flera ggr mellan skurarna och blev rätt torrt och sedan plastades sedan in. Vad tror ni om det?
 
Låter inte som väldigt dåliga förutsättningar för att få bra foder. Är det ditt så är mitt tips är att öppna och titta, funderar du på att köpa så leta upp ett annat.
 
Det slogs i somras och låg ute 10-13 dagar. Det regnade på det ordentliga skurar mellan 5-7 ggr. Slutade räkna tillslut. Gräset vändes flera ggr mellan skurarna och blev rätt torrt och sedan plastades sedan in. Vad tror ni om det?

Låter inte särskilt bra . Men finns analys på fodret hade jag gått på det som grund. Om det inte finns hade jag inte köpt det.
 
Låter inte som väldigt dåliga förutsättningar för att få bra foder. Är det ditt så är mitt tips är att öppna och titta, funderar du på att köpa så leta upp ett annat.
Ser nu att det blev syftningsfel då jag ändrade meningen. Det ska stå
"Låter som väldigt dåliga förutsättningar för att få ett bra foder"
 
Det slogs i somras och låg ute 10-13 dagar. Det regnade på det ordentliga skurar mellan 5-7 ggr. Slutade räkna tillslut. Gräset vändes flera ggr mellan skurarna och blev rätt torrt och sedan plastades sedan in. Vad tror ni om det?

Inte alls är min reaktion. Det känns som att många tror " vi plastar skiten " o säljer det som hösilage dvs torrare ensilage.
 
Det man kunde se hända med gräset var att det blev mörkt. Det blev svart beläggning på det. Svart prickar. Förutom det luktade de ok. När man senare öppnade balarna fanns inget mögel alltså t.ex vitt ludd.
Men de svarta prickarna är ju kvar såklart.
 
Det man kunde se hända med gräset var att det blev mörkt. Det blev svart beläggning på det. Svart prickar. Förutom det luktade de ok. När man senare öppnade balarna fanns inget mögel alltså t.ex vitt ludd.
Men de svarta prickarna är ju kvar såklart.
Det fodret hade inte jag använt utan en hygienisk analys
 
Det man kunde se hända med gräset var att det blev mörkt. Det blev svart beläggning på det. Svart prickar. Förutom det luktade de ok. När man senare öppnade balarna fanns inget mögel alltså t.ex vitt ludd.
Men de svarta prickarna är ju kvar såklart.

Jag hade varit väldigt skeptisk mot svarta prickar som utvecklats sedan gräset slagits och fått regn.
 
Jag gav aldrig av detta då det kom för mycket regn, men det var intressant att se vad som händer med gräs som ligger länge och får mycket regn på sig. En annan åker som slogs vändes ej och gräset där var verkligen svart och tillslut dammigt. Så slutsatsen jag gjorde var att de svarta prickarna var ”början” sen blir de Värre och värre.
Hade planer på att göra en hygienisk analys men hade blivit förvånad om de va bra foder så lade den 1000 lappen på att köpa annat grovfoder. Hade gärna i utbildningssyfte gjort analys på det. Tänk om de vore bra! Vilken ny revolution. Inga bönder behöver nånsin bry dig om regn igen, Ba vända.
Men jag kommer aldrig å få veta det eftersom ekonomin sätter stopp och hade det varit bra hade man nog haft svårt att lita på resultatet.
Tack för alla svar
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 244
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 107
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
29 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp