Vad tror DU är orsaken?

Beryl

Trådstartare
I en lösdrift går en nordis, en stor isisvslack, ett isissto A, isissto B, ett russ och en isis på drygt 2 år. Nordisen störst och russet minst. Fri tillgång till hö och minusgrader. En dag får de en rundbal hösilage ist för hö och isissto A får inte äta hösilage så hon får gå själv i angränsande hage men med hö i vindskyddet på andra sidan av hagen. Samtidigt blir det mildväder. Dagen efter har russet hög feber, alla hästar i hösilagehagen ser mätta ut och står och hänger på varsitt håll. Russet får flytta in med sto A. Då går det åt mer än dubbelt så mycket hö för de två än sto A själv. Samtidigt går det åt väldigt lite hösilage. Nu är frågan, varför går det åt mer än dubbelt foder i "höhagen" och så mycket mindre i "hösilagehagen"? Vad tror du? :)

OT:
Veterinärer var inkopplade till russet.

Sv: Vad tror DU är orsaken?

I en lösdrift går en nordis, en stor isisvslack, ett isissto A, isissto B, ett russ och en isis på drygt 2 år. Nordisen störst och russet minst. Fri tillgång till hö och minusgrader. En dag får de en rundbal hösilage ist för hö och isissto A får inte äta hösilage så hon får gå själv i angränsande hage men med hö i vindskyddet på andra sidan av hagen. Samtidigt blir det mildväder. Dagen efter har russet hög feber, alla hästar i hösilagehagen ser mätta ut och står och hänger på varsitt håll. Russet får flytta in med sto A. Då går det åt mer än dubbelt så mycket hö för de två än sto A själv. Samtidigt går det åt väldigt lite hösilage. Nu är frågan, varför går det åt mer än dubbelt foder i "höhagen" och så mycket mindre i "hösilagehagen"? Vad tror du? :)

OT:
Veterinärer var inkopplade till russet.

Det låter som ett sånt där matteproblem. Typ: bil A åker i 50km/h och har runda hjul. Bil B åker i 35 km/h och har fyrkantiga hjul. När kommer loket att krocka med båda :D

(Förlåt, kunde inte låta bli)

Det hade inte jag en aning om.
Det var ju lite ett skämt, ett russ borde ju inte äta såna extrema mängder. Men det kändes ju lite så eftersom det helt enkelt är i den hagen russet är det går åt mest mat.

Kan det vara att dom inte tycker hösilager är lika gott som höet?

Jag skulle kunna tänka mig att det beror dels på att russet äter en hel del och dels på att stoet mår bättre med sällskap och därför också äter lite mer än hon gjorde innan.

Skulle tippa pa en combination av saker.

Hosilaget var "nytt" och hastarna at mer an de eg behovde dag 1. Dag 2 begransade de sig sjalva och det gick at betydligt mindre foder.

Som tidigare namnts at troligen den ensamma hasten mycket lite utan sallskap och mer da hon fatt kompis och dessutom "hungrigare" efter dag 1.

Kl

Ok, jag berättar min teori kan väl ni ha synpunkter om jag har helt fel :)

Jag tror att det gick åt betydligt mindre hösilage då alla hästar kände av det hastiga foderbytet och åt därför mindre. Och att sto A inte ville stå själv i andra ändan av hagen men när hon fick sällskap hade hon mer ro att äta.
Tycker ni att jag är helt fel ute??

Låter som foderbytet skedde otroligt hastigt utan tillvänjning, kanske därav sjuksymptom på russet.
i övrigt kanske vattenhalten i silaget som är högre än i hö, gör att hästarna orkar äta mindre av silaget, det brukar så vara fallet.
tredje alterantivet utifrån att russet blev sjukt, är väl att det ev. är ngt hygieniskt fel på silaget som gör att hästarna äter mindre, även om de fortfarande äter av det.

Senast ändrad:

Aldrig att jag skulle ställa in en hösilagebal utan tillvänjning. Svårt förstås med hållbarhet på balen att vänja in långsamt men åtminstone begränsa mängden av det nya fodret under några dagar.

Kl

Ok, jag berättar min teori kan väl ni ha synpunkter om jag har helt fel :)

Jag tror att det gick åt betydligt mindre hösilage då alla hästar kände av det hastiga foderbytet och åt därför mindre. Och att sto A inte ville stå själv i andra ändan av hagen men när hon fick sällskap hade hon mer ro att äta.
Tycker ni att jag är helt fel ute??

Någon mer som har lust att komma med lite feedback? :)

Någon mer som har lust att komma med lite feedback? :)

Så länge fodret var bra, så är hästar tyvärr inte så kloka att de känner av ett hastigt foderbyte och äter mindre. De äter vad som är gott, och så mycket de orkar trycka i sig.

Så snarare så att de mosade i sig hösilage för fulla muggar första dagen pga nyhetens behag, och sen drog ner på takten. Delvis för det inte var lika nytt och spännande, delvis för de garanterat känt av obalans i magarna av det horribelt hastiga foderbytet.

I lilla hagen så hästar med sällskap äter nästan alltid mer än hästar utan sällskap. Oavsett om det är att de mår bättre med kompis och får mer aptit, eller att de konkurrensäter.

Jag ser det inte som något speciellt svårbegripligt hur det blev, däremot undrar jag som flera hur man tänker när man gör ett sånt byte. Ren tur det inte blev något elände, inkl fång.

Aldrig att jag skulle ställa in en hösilagebal utan tillvänjning.

Det beror ju på hur likt det är det föregående fodret.
Nu så har jag hösilage med 76% ts och kvot på 5, det skulle jag utan vidare börja med direkt efter hö.
Men det ensilage med 45% ts och en kvot på 11 som jag matade med tidigare i höstas skulle jag ju vänja in mycket försiktigt.
Jag var t.o.m. så försiktig att jag kombinerade det med det torraste hösilaget eller gammalt gräs i hagen.
Det fick fungera som proteintillskott.
Mellan dessa silage så hade jag ett med 56% ts och kvot på 7, men det är tyvärr slut nu.

Nu så vet vi ju inte hur kraftigt foderbyte som det var.
För att kunna avgöra det så måste vi ha analysen.

Så länge fodret var bra, så är hästar tyvärr inte så kloka att de känner av ett hastigt foderbyte och äter mindre. De äter vad som är gott, och så mycket de orkar trycka i sig.

Så snarare så att de mosade i sig hösilage för fulla muggar första dagen pga nyhetens behag, och sen drog ner på takten. Delvis för det inte var lika nytt och spännande, delvis för de garanterat känt av obalans i magarna av det horribelt hastiga foderbytet.

I lilla hagen så hästar med sällskap äter nästan alltid mer än hästar utan sällskap. Oavsett om det är att de mår bättre med kompis och får mer aptit, eller att de konkurrensäter.

Jag ser det inte som något speciellt svårbegripligt hur det blev, däremot undrar jag som flera hur man tänker när man gör ett sånt byte. Ren tur det inte blev något elände, inkl fång.

Håller med i allt :bow:

Det fetmarkerade; Exakt min åsikt :)

Håller med till punkt och pricka. :)

Sen som någon skrev, ang att det blir svårt med tillvänjning av storbal...
Ja det är sånt man får ta, antingen offra en storbal och vänja in på den och kassera det som inte går åt, eller köpa mindre likvärdiga balar och vänja in på det.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 212
Senast: Madick
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 471
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV