Vad tränar ni för annat för att öka er kroppsmedvetenhet?

T

twinstar

Jag började på Poweryoga i samma veva som jag började ta lektioner i centrerad ridning och tycker det kompletterar varandra väldigt bra och är väldigt nyttigt för kroppsmedvetenheten.
En lyckad kombination!

Tränar ni något annat för att hålla kroppen i trim?

Sv: Vad tränar ni för annat för att öka er kroppsmedvetenhet?

Tja jag tränar mest kondition. Skolgympan+spinning ibland. Hade tänkt att börja med någon kampsport, typ t'ai chi (stavas?).
Yoga verkar ju vara väldigt bra för kroppskontroll. Fast, vad är det egentligen för skillnad mellan power- och vanlig yoga? Mer konditionsinriktat på "power"?

/Sofia

Jag tränar pilatus 2 ggr i veckan, är jätte bra för ryggen/ hållningen och styrka...sen blir det att ut och gå promenader/ tömköra och träna/ rida hästar...

Jag jonglerar. :banana:

Jag har med mig fokus på kroppen, hur jag använder den, överallt.

När jag har energi över tränar jag Pilates och ger då också en extra stund till att bara känna i kroppen.

Annars är det väl cyklingen till stallet, promenaderna i skogen med pålle osv som håller mig i trim.

Jag har dansade balett hela min ungdom och hade då en helt fantastiskt kroppsmedvetenhet som tyvärr dalat med åren. Min plan är att så snart som möjligt ta upp dansandet igen, det var oerhört bra för min kropp.

Annars har jag yogat och tränat en aning pilates, men just nu står det stilla på träningsfronten i och med att tiden tyvärr saknas...

(Jag springer flera dagar i veckan för att höja konditionen dock, men någon direkt 'ridrelaterad' träning kan jag väl inte kalla det)

Senast ändrad av en moderator:

Mer styrketräning i poweryogan.
Man bygger upp musklerna i poweryogan.

Astanga yogan ska man göra rörelserna fullt ut från början!

Spinning, boxercise och styrketräning. Koncentrerad styrketräning med efterföljande stretch är väldans bra för kroppsmedvetenheten.
Ett gäng besök hos osteopaten i samband med en låsning i ländryggen, gjorde en otrolig skillnad. Efter det kan jag bli totalstörd av att ligga på rygg i sängen och känna att mitt bäcken är snett :devil: Numera kan jag rätta till det själv :angel:
Har en del övningar för mig på jobbet också. Tex när jag går (gör det ofta på arbetstid) så försöker jag hela tiden känna hur mina höftben gör cirkelrörelser. Höger vill tyvärr fortfarande bara röra sig upp/ner -måste verkligen koncentrera mig och överdriva rörelsen för att den ska lossna. (det ser nog roligt ut för ev. åskådare :angel: )

Jag "tränar" också i vardagslivet. Känner hela tiden efter var jag har min balans, hur jag går, sitter, står och ligger. Däremot har jag lite svårt att känna hur det ska vara. Är ibland osäker på om jag rättar mig från fel till annat fel...

Lite tips på avsuttna övningar skulle inte vara helt fel. *tigger*

Mvh Monika

Jag tränar inte utöver ridningen annat än lite Feldenkrais- och KROK-övningar. Jag har diverse skador i rygg och nacke som gör att jag inte kan träna. Men Feldenkraisen och kroppskännedoms-övningarna mår jag bra av. Och så stretchar jag en hel del. Och mediterar.
Och så dansar jag en del. Det är också bra för koordinationen.

Sedan precis som många andra skriver så försöker jag hela tiden vara medveten om min kropp och pressa mina gränser för hur mkt jag klarar av att hålla reda på.

Osteopaten fick det att lossna enormt vad gäller medvetenheten, men några direkta "övningar" kan jag inte. Jag försöker så gott det går att känna efter hur min kropp rör sig, tex när jag går. Nu är jag totalfokuserad på höftbenen :D men när det funkar så blir det nåt annat. :angel:
Jag kör mycket med enkla balansövningar, stå på ett ben och blunda, böja stödbenet och sen resa mig upp igen , luta överkroppen framåt, väga länge på steget - känna när tyngdpunkten kommer utanför foten osv. (allt ska utföras s a k t a :devil: )
Avancerade kan testa att stå på ett ben, blunda och borsta tänderna (de som redan har grym balans kan ställa sig på en balansplatta)

Men jag vill också ha "riktiga" övningar :banana: Jag vet att Djurjouren är hemskt duktig på det här..... (jag tigger också övningar :angel: )

Jag har läst (ytterst) lite om Feldenkreiss och tycker det verkar väldigt bra, sympatiskt på nåt sätt :) Men KROK har jag ingen aning om vad det är. Kan du inte berätta mer? Kanske dela med dig av nån kul övning :d
Som jag skrev ovan, så har jag lite problem med min ländrygg, vet egentligen inte vad som hänt - det kan komma från en ofrivillig avsittning för ett år sedan :devil: Jag har en tendens att låsa mitt högra sittben, det rör sig bara snett bakåt/neråt och framåt/uppåt när jag går... har även dragits med en inflammation i SI-leden till och från.
Spänningshuvudvärk, stel nacke och sträckningskänsla i muskeln ovanför höger skulderblad (vad den nu heter :confused: ) drabbas jag också av.. Några tips för att göra det bättre?

T. Bertherat - Kroppen har sina skäl. Självhelande och antigymnastik (kostar inte mycket som pocket)
J. Dropsy - Den harmoniska kroppen. En osynlig övning
G. Roxendal, A Winberg - Levande människa. Basal kroppskännedom för rörelse och vila

I alla dessa finns det flera övningar man kan göra.

Jag tränar medeltida svärdsfäktning samt går på gym och försöker där göra alla träningsrörelser långsamt och precist. Ibland dansar jag medeltida danser.

Jag började på kung-fu i höstas men kom av mig pga av min far blev jättesjuk och jag inte orkade med att träna då.

Just nu har jag inte tränat mycket dock, hoppas på att orka börja igen snart.

/KT

Samlat svar:

Tuaphua, feldenkreis har jag endast hört talas om (Sally Swift m.fl.), men det verkar intressant. Går det att kortfattatbeskriva vad det hela går ut på?

Psychogrrl, tack för boktips! Tur att jag bor i en universitetsstad med välutrustat bibliotek.

Problemet är inte att känna efter, det gör jag så det skaver i skallen. Problemet är att veta exakt när bäckenet är rätt, hur ska nacken kännas när det är rätt osv.

Oh, oh, matdags. Återkommer.

Monika

KROK betyder något med kroppskontroll. Jag minns inte hela namnet. Jag gick en rehabkurs på en smärtklinik och då ingick bla KROK. Det innefattade olika avslppningsövningar, andningsövningar, balansövningar mm. Kortfattat så lär man känna sin kropp. Jag har tyvärr ingen större kunskap inom detta, jag gick bara kursen 1 gång/v under ett par månader.
Men med dina låsningar tycker jag att du ska prova Feldenkrais hos en Feldenkrais-terapeut! Det hjälpte mig väldigt mkt med mina problem. Terapeuten kanske gör övningar med dig som du intekan göra själv hemma. Men de ger dig också övningar du själv kan utföra, specialformade för just dina problem.

Jag ska fundera lite och återkommer per PM med iaf någon övning som kanske kan hjälpa dig. Jag vet dessvärre inte om det blir sjukgymnastik, KROK eller Feldenkrais. Men något kommer det lite senare iaf! :) Just nu hinner jag inte.

Jag ska försöka mig på en beskrivning.

Feldenkrais går ut på att genom små rörelser få kroppen och hjärnan att släppa sina låsningar och komma på hur kroppen faktiskt kan röra sig.
I vissa fall har man sånna låsningar att hjäran kan behöva en påminnelse om att det faktiskt går att röra sig på ett annat sätt. Så genom små rörelser påminner man hjärnan om att det är möjligt. Det handlar inte om att forcera något. Det ska vara utan/med mkt lite motstånd.

Man lär sig väldigt mycket om sin kropp. Jag kunde tex då jag underhöll Feldenkrais-träningen ordentligt sluta hicka genom att slappna av i den muskeln. Nu har jag slarvat med min träning och borde ringa min terapeut igen. :smirk:

Senast ändrad:

Bra och tack! Nu vet jag lite mer!

Psychogrrl: Tack för länken!

Monika

Klart du får! Rätt ska vara rätt. Sorry! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 042
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama