Vad tittar ni på när ni köper föl?

B

Betts

Delvis teoretisk fråga:

Har fått upp ögonen på föl, vill gärna ha en hopphäst att följa och utbilda själv. Själv är jag en hobbyryttare, men finns det potential hos fölet/unghästen ska det tas tillvara av någon som kan. Så jag vill ha ett bra föl med framtiden för sig. Bra gångarter, vacker att se på. Gärna upp mot 170 högt eller mer.

Vad tittar man på då?
Jag tycker det är lätt att bli blind när vi har sett på föl, man ser hur de lyfter svansarna och showar lite spänt och oroligt. Steget blir ju fint men vad säger det? kan ett föl med flackt steg bli en bra häst?

Om fölet springer och breddar bak i traven, vad säger det? Bra/Dåligt?

Vad ska jag titta på när man ställer upp fölet, och hur vill ni att fölet ska vara med människor, har det någon betydelse nu efter sommarbetet när kontakten varit liten med människor?

Jag har hållit på med hästar i hela mitt liv, men aldrig sett en bedömning eller fött upp. Har jobbat på travstuteri för många år sedan, men där är fölen av en helt annan karaktär, som älgar de första två åren...

HJÄLP!
 
Sv: Vad tittar ni på när ni köper föl?

hehe, älgar finns det gott om bland ridhästarna oxå! de växer ju så olika...

det bästa tipset är att närvara vid fölvisningar, unghästbedömningar mm.
då får du se vad domarna kollar fter, vad de bedömer etc.
jag tycker det är otroligt svårt att ge konkreta tips skrivna så här, men ett bra är att man brukar säga att som tre månader gammal ser hästen ut som den kommer göra som tre år! (med en nypa salt)
se till att ta hjälp av ngn unghästvan kompis när du kollar runt och plugga på avel och nedärvning.

lycka till!
 
Sv: Vad tittar ni på när ni köper föl?

Jo..jag önskar jag stannat i skåne, tyvärr har jag flyttat och det är sambon som funderar på ett föl alternativt en unghäst. Känner domare hansson lite och det hade ju varit toppen att få ut honom..
Jag kan mer än sambon om exteriör, och känsla, men inte på föl!

Vi har fått span på ett snyggt väldigt elastiskt och stort sandakanföl..4 månader.
Billigt pga uppstallningsproblem.

Om vi säger såhär då, om jag kan stammen på modern senare och får se fölet lite mera, kan man då här utifrån stam se om det är bra förutsättningar?

Vad vill man INTE ha på ett föl?

Nu la jag denna på hopp, fast det är ett dressyrföl jag tar upp här..har kollat hoppföl med. egentligen är det en hopphäst sambon vill ha men.. :) jag tycker han ska hålla sig till dressyren. :devil:
 
Sv: Vad tittar ni på när ni köper föl?

Visst ar det svart att bedomma fol men kolla sa at benen ar raka och hovarna bra. Ar det stoets forsta fol sa brukar de oftast bli lite mindre.
 
Sv: Vad tittar ni på när ni köper föl?

I mina ögon ska fölungen vara snygg, korrekt och ha utstrålning. Gångarterna är ofta inte så lätt att säga något om, men man kan ju se lite på balansen i galoppen så de inte galopperar i korsgalopp osv.

Annars är stammen och mödernet viktigast för mig. Vad har mamman gjort, hennes syskon, vad kommer mer från samma familj osv.
 
Sv: Vad tittar ni på när ni köper föl?

En sak som vi gärna kollar på ett "hoppföl" är att det kan galoppera sakta. Ett föl som hellre travar fort än galopperar långsamt blir ofta svår att hålla ihop galoppen på när man börjar rida.

Utöver det ser jag gärna att det är byggt i lite uppförsbacke, rör sig smidigt och inte går i korsgalopp. Här påverkar ju naturligtvis växtfasen intrycket. Det är ju inte så lätt om fölisen råkar vara väldigt hög bak för tillfället.

Sedan är ju stammen/möderne/prestationer väldigt viktigt, precis som Cyllene säger.
 
Sv: Vad tittar ni på när ni köper föl?

På föl är det mest stammen man har att gå på.Kolla statistik.

Sen är det ju viktigt med stomaterialet.Hingstarna testas ju och godkänns men man ska inte glömma stona.Vad är mamman för kvalitet?Stofamilj?Vad har hon gjort och framförallt vad har hon lämnat tidigare.

Lynnet är en annan parameter.Hur är mamman?Hur beter sig fölet?

Sen är det även rent fysiskt hur ser fölis ut.Är den rätt i sin kroppsbyggnad/ben?

Sen ska man fråga sig vad man vill ha ut av hästen så att rätt parametrar får vara vägledande.

Till sist är det magkänslan som avgör.Tycker man om den eller inte?
 
Sv: Vad tittar ni på när ni köper föl?

Jag tar hem mitt nyköpta föl ganska snart nu och det jag fastnade för var hennes coola & väldigt femenint kaxiga utstrålning "här kommer jag", högställd med långa ben och en helt otrolig stam :D Är så lycklig över att jag hittade henne, fux dessutom :P
 

Liknande trådar

Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 571
Senast: Hazel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 570
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 322
Senast: Ninnurur
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 309
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp