Vad tänker ni om värdena?

Lona

Trådstartare
Vår hösilageanalys (om ni inte tröttnat på sådana frågor...):

TS 64,6 %
Råprotein 110 g/kg TS
Smb prot. 47 g/kg vara
Energi 7 MJ/kg vara
Ca 2,0 g/kg TS
P 1,5 g/kg TS
Mg 0,9 g/kg TS
K 12,6 g/kg

Spontana tankar om fodret, ges till islandsvalack på 16 år, får 9-10 kg hösilage, krubbskrammel med Hippo Bas müsli samt mineraler?
(Har räknat på Hippocampus men det är ju bra om någon anna kikar på det också.)

Sv: Vad tänker ni om värdena?

Är det en svårfödd, OK. Lättfödd låter mycket i kg. Men bra värden i övrigt.

Då tänker jag en 400 kg häst.

Du behöver inte ge något kraftfoder till det där. Bra protein, hyfsat MJ - men beror på till vilken häst. Bra Ca/P kvot, men du får kolla hur behoven av Ca, P och Mg täcks.

Sitt nöjd tycker jag =)

Är hästen i fint hull på 9-10 kg silage är det ju bara att luta dig tillbaka. Är den ordentligt lättfödd kan MJ vara väl högt, men låter inte som den är det av foderstaten att döma =)

(Till Korven också)

Ah, tack! Japp, då kör vi på det och han får extra mineraler :).
Ägaren (som inte ansvarar för honom) tyckte nämligen att han borde ha mer kraftfoder "för det brukar han få" men då har jag lite på fötterna att jag faktiskt tänkt rätt.

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som vill hjälpa mig att räkna ut vad mina hästar behöver och om detta hösilage (plastat hö) är ok?? Bägge är halvblod 1,60 som...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Hösilage eller plastat Hö kan man nog säga. Vad säger ni om värdena? TS 91,5 % Råprotein 182 g/kg ts Smb protein häst 128 g/kg...
Svar
16
· Visningar
2 051
Senast: rubytoo
·
Foder & Strö TS per kg foder 47% RP 51 g per kg foder (109 per kg ts) SR 33 g per kg foder (71 per kg ts) MJ 4,9 per kg foder (10,5 per kg ts)...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Jag har varit Väldigt bortskämd med superhö (nästan lite väl bra) men nya höt som jag skall börja ge tämligen snart ser ut som följande...
Svar
7
· Visningar
1 096
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka