Vad tänka på vid längre resor?

Molntuss

Trådstartare
Min lilla skrutt-ponny ska snart ut på en längre resa. Han har åkt långt förut, men det här blir första gången vi kör honom långt i vanlig hästtransport (tidigare har vi alltid anlitat en lastbilsfirma som kör hästar).
Jag tror jag har hyfsad koll på vilka regler som gäller, men skulle gärna vilja kolla upp det en extra gång för säkerhetsskull. Var hittar man sånt?

Sen är jag lite orolig för transportsjuka. Hur förebygger man det och vilka symptom ska jag vara uppmärksam på?

Är det något annat jag borde tänka på vid längre transporter?
Resan kommer troligtvis ta runt 4-5 timmar.

Sv: Vad tänka på vid längre resor?

Man får köra hästar i 8 timmar i transport tror jag. 4-5 timmar är nog ingen fara om hästen inte är jätteovan :) Jag låter aldrig hästarna äta hö i transporten när de åker långt pga förstoppningsrisken, då stannar jag hellre och tar bort bommen och låter hästen äta alt. går ut ur transporten. Låt hästen äta ordentligt innan. :)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 376
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 193
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 831
Senast: svea
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 735
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka