S
sprakla
Hej! Jag och min sambo ska till våren köpa varsin skogsmullehäst som ska gå på lösdrift och ridas på skogsturer. Jag har lång erfarenhet och har ridit på ridskola, samt varit medryttare och hållt på lite med bla. hoppning och islandshästridning. Men nu vill vi alltså ha hästar till skogsturer och mys, inga planer på träning eller dylikt, har ej tillgång till paddock i nuläget och inget intresse för det heller. Vi har tänkt oss att hästarna ska vara lite äldre så de har en grund och kan leva lite pensionärsliv med oss, men ej heller för gamla (vill ju inte att de ska gå och dö efter några år).
Jag har fräschat upp kunskaperna lite med att läsa massor med tips inför hästköp, men där är utgångspunkten oftast att man köper en lite yngre häst till träning etc och det stämmer alltså inte med våra planer. Jag skulle gärna ta emot lite tips på vad man ska tänka på när man köper en skogsmullehäst. Tex är det viktigt att de har en bra grundutbildning, eller räcker det med att de kan hjälperna osv? Vilken ålder ska man satsa på om man inte tänker motionera hästen hårt/träna hästen utan mest mysrida? Vill höra alla era tips och synpunkter!
Jag har fräschat upp kunskaperna lite med att läsa massor med tips inför hästköp, men där är utgångspunkten oftast att man köper en lite yngre häst till träning etc och det stämmer alltså inte med våra planer. Jag skulle gärna ta emot lite tips på vad man ska tänka på när man köper en skogsmullehäst. Tex är det viktigt att de har en bra grundutbildning, eller räcker det med att de kan hjälperna osv? Vilken ålder ska man satsa på om man inte tänker motionera hästen hårt/träna hästen utan mest mysrida? Vill höra alla era tips och synpunkter!