Vad tänka på vid köp av "skogsmullehäst"?

S

sprakla

Hej! Jag och min sambo ska till våren köpa varsin skogsmullehäst som ska gå på lösdrift och ridas på skogsturer. Jag har lång erfarenhet och har ridit på ridskola, samt varit medryttare och hållt på lite med bla. hoppning och islandshästridning. Men nu vill vi alltså ha hästar till skogsturer och mys, inga planer på träning eller dylikt, har ej tillgång till paddock i nuläget och inget intresse för det heller. Vi har tänkt oss att hästarna ska vara lite äldre så de har en grund och kan leva lite pensionärsliv med oss, men ej heller för gamla (vill ju inte att de ska gå och dö efter några år).
Jag har fräschat upp kunskaperna lite med att läsa massor med tips inför hästköp, men där är utgångspunkten oftast att man köper en lite yngre häst till träning etc och det stämmer alltså inte med våra planer. Jag skulle gärna ta emot lite tips på vad man ska tänka på när man köper en skogsmullehäst. Tex är det viktigt att de har en bra grundutbildning, eller räcker det med att de kan hjälperna osv? Vilken ålder ska man satsa på om man inte tänker motionera hästen hårt/träna hästen utan mest mysrida? Vill höra alla era tips och synpunkter! :)

Sv: Vad tänka på vid köp av "skogsmullehäst"?

Personlig lämplighet och frisk individ är nog det jag främst kommer att tänka på. Ålder tror jag man ska försöka bortse från, att köpa en äldre häst innebär ju alltid en risk för förslitningar och kort tid tillsammans.

Det bästa är nog att bestämma vad man vill ha (halvblod, kallblod, islandshäst etc) och åka runt och titta. Läsa annonser och se vad ägarna tror deras häst kan passa till. Vara noga med veterinärbesiktning, dessvärre kostar det lika mycket att behandla en skogsmulle som en elithäst om de är sjuka.

Jag skulle satsa på en häst runt 15-17. De är oftast fräscha och många är ju ridhästar tills de är 22-24 år och klarar det bra!

Det första jag tänker på är att det är viktigt med en bra besiktning också. Och kolla tänderna. Jag hade gjort böjprov.

Sedan kolla upp tidigare sjukdomshistoria, har den varit skadad, varför osv. Har den varit fräsch de senaste åren? Varför säljs den?

Ett tips kan vara att satsa på ett kallblod, kanske fjording eller nordsvensk. Har en bild av att de "håller" bättre. Dessutom blir de ju generellt äldre än halvbloden.

Lycka till med hästköp :D

Vad roligt!

Jag tycker det viktigaste är hur huvudet är på hästen. Iofs betyder miljö och hantering mycket för hur hästen uppför sig, men ändå. Man får nog utgå ifrån vad man ser när man tittar på hästen och inte räkna med att det ändrar sig till det bättre när man kommer hem. Iaf i början kan det spöka en del, det ska ni komma ihåg, det är lätt att misströsta men det brukar rätta till sig ganska snart om ni "grejar" mycket med den i början. Se hästen i ögonen och se om det är någon "hemma" - jag vill inte köpa en häst som är "död" eller uppskärrad. Pigg och vaken, men glad ska den se ut!

När det gäller ålder så ska ni vara medvetna om att en äldre häst ofta behöver hållas igång MER än en yngre, så välj inte en för gammal häst om ni inte vill rida mer än någon gång i veckan. Själv tycker jag inte yngre än 10 år men skulle inte gärna köpa någon som är mer än kanske 17 år (islandshäst då, definitivt inte ett så gammalt halvblod).

Sedan tycker jag att det är jobbigt med ston (utgår från att ni inte funderar på hingstar ;D ), valackar är jämnare i humöret, man slipper överraskningar som hör samman med brunst osv.

Till slut vill jag inte köpa en f.d. verksamhetshäst - det kan visst gå bra, men det är inte säkert att en häst som är van att jobba mycket och alltid gå i flock trivs med livet som mullehäst. Be att få rida en kort sväng själv med hästen, så märker ni snart om hästen tycker det är OK att ridas ensam eller inte.

När ni åker runt och tittar, så gör flera besök om det verkar intressant. Hästen kan ha en dålig - eller bra - dag och ett besök gör den inte rättvisa. Vid första tillfället tycker jag absolut att ni ska be ägaren göra i ordning och börja rida - då vet ni vad ni har att vänta er, hur hästen uppför sig. Känns det osäkert så avstå hellre från att rida - min 10-åriga dotter har suttit på ett sto som var jättenervöst och som vid ett (knappt hörbart) rassel bakom en häck drog iväg med henne och vid ett annat tillfälle var det en valack som vi efteråt fick höra hade stuckit med ägaren så att hon inte vågade rida honom själv. Behöver jag säga att jag efteråt förbannade mig själv för att jag inte tog ägarens förklaring om att hon av något skäl inte själv kunde rida som en varning?

Pilla lite överallt på hästen och se om den reagerar (kan vara näsborrar som dras ihop, eller att den liksom stelnar till i kroppen). Glöm inte att lyfta på fötterna! Se om den reagerar för sadeln (=ont eller dåligt passform?), om den reagerar när ni går bakom osv.

Lycka till!

Håller med!
Sen skulle jag titta en del på hur hästen rör sig under ryttare. Inte för att den måste ha ett fantastiskt steg eller hoppa med "scoop" men så att den rör sig avspänt och i en hyfsat lämplig form. En häst med rätt rörelseschema har större chanser att slippa förslitningar mm, i synnerhet om ni inte tänker jobba så mycket med dressyr.
Hästarna på ridskolan jag gick på hade mycket längre "hållbarhetstid" utan hältor och annat om de själva hittade en relativt bra form att lufsa runt i.

jag skulle oxo rekomendera typ isis,fjording eller nordsvensk.

inte för gammal. 12-17 år, valack..

kolla med ägaren att hästen pallar för att gå bara 2-3 ggr i veckan.vet en isisvalack på 19 år som bör motioneras ordentligt minst 5 dagar i veckan,annars blir han prillig.

o sen ta i beaktande att hungern växer,jag ville oxo ha en mulle,men nu skulle jag vilja tävla!så nån som man nu åtminstone kan kursa lite med skulle kanske vara bra?

KL
Också tänk på att om ni ska ha båda på lösdrift, att dom båda fungerar på det!
Det är tyvärr inte alla hästar som gör det vad folk än säger så inga hästar som är svårfödda eller rikigt frusna av sig.
Heller inga som är superranglåga, det kan bli problem med att dom inte får nog med mat om dom är så himlans ranglåga (dock så kan sånt ändras i annan foclk såkalrt både till det bättre och sämre så det vet man aldrig helt, men man behöver ju inte starta med dåliga förutsättningar för det)

Allra bäst är ju hästar som redan har gått på eller går på lösdrift, om det är viktigt för er att dom ska kunna det.

I övrigt har ni ju fått bra råd här tycker jag.

Tack för alla superbra svar!

i ert fall så skulle jag lagt ut en annons, skrvit exakt vad ni har att erbjuda och vad ni söker, hur ni ser på framtiden,planer med ridning osv..
Sen hade jag provat så många som möjligt innan jag bestämde mig...
Det är ju trotts allt viktigt att det blir rätt, då man gärna inte vill att en häst skall behöva flytta runt i onödan:)
Ta även noggrannt reda på vad hästen gjort tidigare, tidigare skador osv? Jag rekkomenderar även en riktigt besiktning av hästen på klinik med möjlighet att röntga osv:) allt för att ni inte skall bli besvikna:)

Jag skrev annons själv båda gångerna, och vi fick ungefär det vi letade efter.
Sambon har en snäll och arbetsvillig vallack, som kan bli lite rädd för småsaker, men det passar sambon som är säker och stabil.
Jag som är mer osäker fick en cool kallblodstant som å andra sidan är en tjurhäck, men väldigt charmig sån :)
Jag satte in annons, och såg sen den jag ville ha och skrev. Sen när jag kollade mailen hade samma person svarat på min annons :)
Hon hade den häst jag sökte, och jag det hem hon sökte.
Och hon blev det.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 670
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 751
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka