Vad tänka på vid flytt till nytt bete?

ztsu

Trådstartare
Om två veckor ska min häst flytta hem efter sju veckor på annan ort. Dör har hon gått ute dygnet runt och ridits som vanligt, och så kommer det vara när hon kommer hem också. Men hur funkar det med byte av bete, rent fodermässigt? Är det "gräs som gräs", bara att släppa ut henne eller måste jag vänja henne vid det nya gräset på samma sätt som man vänjer in dem på nytt hö/silage?

Sv: Vad tänka på vid flytt till nytt bete?

Det är alldeles säkert skillnad på gräset. Det märker jag på min bara genom att byta hage i stallet. Men att vänja in? Du har ju inget att växla mellan. Ger du hö/ensilage i stället för bete så är det också nytt så det är nog inte mycket du kan göra förutom att kanske ge nån form av pro/prebiotika för att hjälpa magen på traven.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
589
Senast: seahawk
·
Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
538
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur