Vad tänka på inför betäckning, dräktighet och fölning?

linnsan

Trådstartare
Tänkte göra en tråd som handlar om vad man ska tänka på när man ska betäcka sitt sto. Alla kostnader runt omkring och allt som ska göras innan fölning och när fölet är fött. Eftersom att jag själv har tänkt att betäcka ett sto (antingen till våren eller om ett par år) så vill jag ha reda på så mycket som möjligt inför detta!! Har även beställt boken "att bli med föl".

Betäckningen:
* Valet av hingsten
* Språngavgift och senare ev. levandeföl avgift
* Uppstallningsperioden hos hingsten/stationen

Dräktigheten:
* Ultraljudskolla (2 ggr? brukar sista vara vid 90 dygn?)
* Såklart ökad fodergiva

Efter fölning:
Avmaskning av föl
Registrering, pass och chip. Skickar hingstägarn då papper hem som visar att fölet är efter just den hingsten eller hur funkar det?
ska fölet vaccineras eller ska det göras när den bli lite äldre?

Har säkert glömt ngt som jag vet egentligen.

Tacksam för många svar :)
 
Sv: Vad tänka på inför betäckning, dräktighet och fölning?

Val av hingst, det är inte det lättaste, det ultimata är att hitta en hingst som har alla stoet styrkor men inget av hennes nackdelar.. Sen ska man ha tur och flyt också :)
Jag sorterar ut de bästa kandidaterna och sen sållar jag och tillslut väljer jag med hjärtat.

Nu skrev du inte vilken ras det gäller så jag skriver lite generellt samt för halvblod.
Väljer man en hingst på semin så räknar jag med ca 5000kr till stationen för AI/TAI och ca 10000kr för FAI. Sen tillkommer hingstens avgifter, vissa hingstar kan man välja 90 dygns avg eller levande föl, finns fördelar med båda, jag föredrar 90dygns eftersom jag tycker det är nog med utgifter runt när fölet föds om man ska betäcka om.

Hur länge man lämnar hos stationen/hingsten beror ju på ens situation, har man eget ekipage eller måste man hyra/låna? Har man långt? Svårlastad häst?
Jag kör dit mina ston i början på brunsten och hämtar när de brunstat klart, hade det funnits möjlighet att lämna hade jag nog lämnat till 16dygns kollen för fölets skull men det beror ju på stationens möjligheter att ha dom kvar, ens ekonomi etc.

Jag ULar mina på 16 och 45 dygn, på 16 för att konstatera och sedan på 45 för att om stoet har resorberat så kanske man hinner med att seminera om.
90 kollar jag bara om jag har avgift att betala. Annars brukar jag ta ut vetten för att kolla stona rektalt efter nyår, jag vaccinerar ändå då så då kan man lika gärna kolla så slipper man ödsla halva säsongen på att vänta på ett föl som inte kommer.

Efter säsongen så skickar hingsthållaren hem en lapp där man fyller i att stoet fått ett sto/hingstföl och vilket datum, man fyller också i om det blev tvillingar eller om stoet kastat, den skickar du sedan tillbaka till hingsthållaren. Om man fick ett levande föl så får man då hem ett annat papper som är registrerings underlaget, där fyller du i fölets namn och ID-kontrollanten ska även fylla i signalements beskrivningen. Den skickar du sedan in ihop med tagel för DNA-typning till ASVH.

Öka fodergivan behöver man i regel inte göra förens sista 3 månaderna.

Vaccinera föl gör man först vid 4 månaders ålder, innan dess har den ett skydd från modern det fått via mjölken. Man vaccinerar dom som man gör med vanliga hästar alltså en grundvaccinering om 3 sprutor.
 
Sv: Vad tänka på inför betäckning, dräktighet och fölning?

Hej:)


Det kommer nog bli ett Welsh Cob sto. Har redan kollat runt lite på hingstar och tar gärna en hingst som har presterat i ngn bruksgren och inte bara på utställningar.

Vad brukar man räkna att det kostar att föda fram en welsh cob? Någon som har erfarenhet?

Har själv räknat med att det kommer kosta drygt 20 000 kr om allt går som det ska beroende på val av hingst och så vidare. Har jag räknat för lågt?
 
Sv: Vad tänka på inför betäckning, dräktighet och fölning?

Antar att jag i stort sett inte glömt något?
 
Sv: Vad tänka på inför betäckning, dräktighet och fölning?

Saker som kan tillkomma:

Vaccination mot abortvirus om stoet står med hästar som tränar/tävlar.

Fosterförsäkring.
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 466
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 312
Senast: tanten
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 973
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp