Vad skulle ni göra eller har gjort?

fundersam

Trådstartare
Min häst har en gammal skada som blivit röntgad och vi har fått diagnosen
hovbroskförbening. Hästen har vilat ett tag och visar inte på hälta eller att
han har ont. Veterinären säger att prognosen inte är så god.

Nu undrar man om någon annan har haft en häst med samma problem eller hört om någon. Ska man sätta igång honom sakta och chansa eller ska man
behöva ta bort honom.

Tacksam för alla svar.

Fundersam

Sv: Vad skulle ni göra eller har gjort?

Nu har min häst inte riktigt samma men blev utdömd av mer än en veterinär men ja kunde inte ge upp. Vi har kämpat och många gånger har ja tänkt att de kommer aldrig gå. Men nu när han var inne sist så gick han igenom både böjprov och arbetsprov och alla veterinärerna som titta på han fatta inget hur kunde han var fräsch. Så även om prognosen är dålig(är på min med han kommer inte hålla för 140 hoppning men enligt dem var de helt kört MEN nu har de vissat sig att de inte var så:D) Han är min bästa vän och vi får nöja oss med lättare träning och tävling. Men är så glad att ja trotsa dem och nu har även dem sagt att mirakel finns:D Hade jag varit dig så hade jag fråga flera:D lycka till:)

Mig veterligen så finns det inget egentligt samband mellan de radiologiska fynden vid hovbroskförbening och hälta. Jag tycker absolut inte att du ska ta bort en ohalt häst bara pga detta.

Min familj ägde i 17år en häst med hovbroskförbening. Han hade aldrig problem med detta under sitt liv, och togs bort av en helt annan orsak. Så självklart ska du inte ta bort hästen enbart baserat på att du fått den diagnosen, har inte hästen ont av det nu så finns det inget som säger att den någonsin kommer få ont. Hade jag varit du så hade jag rådfrågat fler veterinärer om deras åsikt, innan jag tagit någon form av beslut.

Senast ändrad av en moderator:

Min 5 åring får somna in på måndag ett halvår efter diagnosen hovbroskförbening båda fram 3-4 på en 5 gradig skala. Detta upptäcktes på besiktningen då hästen var 3,5 grader halt båda fram på böjprov detta märktes inte i ridningen antagligen för att det var dubbelsidigt. Efter vila och skoning med pg beslag var hon nere i en halv grad på böjproven. Efter en försiktig igångsättning var hästen över 1 grad halt båda fram igen och då fattades beslutet om att döma ut henne. Jag tror att hältan är sekundera problem orsakade av hovbroskförbeningen.
Tråkigt på en så pass ung häst men den kan ju inte gå o skrota i en hage 15-20 år det är inget hästliv.

/Tina

Vad menar du med det ? I avancerade fall av hovbroskförbening brukar hälta uppstå.

Hästen har visat hälta till 1,5 grad. Det är en spricka i hovbrosket som eventuellt läker nu när han vilar. Häromdagen longerade vi honom och
kunde då inte se någon hälta. Vilket känns positivt.

Hur kan du säga så, när du inte vet mer om hästen? :crazy:

Ts: en häst i mitt stall led av hovbroskförbening. Hon var "helt bra" vissa dagar, andra dagar superstel och halt. På röntgen såg man att hon hade hovbroskförbening som aldrig skulle bli bra, och hon ficka avsluta sina dagar.

Säger veterinären att prognosen inte är god skulle jag verkligen tänka efter. Du riskerar att förlänga din hästs lidande om den aldrig kan bli bra.

Min förra valack hade hbf bf och var inte halt en dag av det.
Han tränades upp till 140 och gick msv.
Tyvärr fick han en fraktur i hbf som ställde till det. Han fick då sluta sina dagar.

Vissa hästar klarar inte av ens lite broskbildning medans vissa kan gå med kraftiga utan att reagera...

Vad menar du med det ? I avancerade fall av hovbroskförbening brukar hälta uppstå.

Vad menar du med avancerade fall?
Det finns ingen korrelation mellan graden av röntgenförändringar och förekomst av hälta. Hovbroskförbeningen kan vara ett bifynd vid röntgen och sakna klinisk betydelse. Naturligtvis är det aldrig positivt med förändringar och många hästar har besvär, men man ska inte vara för snar att döma.

tycker bara inte man ska ge upp för att en säger en sak man får ju se till hur hästen mår först och främst verkar hästen okej så skall man då ta bort den för att en vet säger de? min vart utdömd men idag är han helt fräsch är glad att jag följde hjärtat och lyssna på hästen. Jag tycker bara att om hästen inte verkar må dåligt så skall man kämpa och inte ge upp.

precis de ja menar vissa kan ju ha de utan att igentligen lida av de medans visa inte klarar de. Är ju då man skall lyssna till hästen:D

Mina tankar har varit att ta bort hästen. När jag fick beskedet så fanns det inget alternativ. Efter att ha longerat hästen och sett att ingen hälta fanns så ringde jag återigen veterinären som tyckte att man kan göra ett försök.
Därför önskade jag få veta hur Ni andra med samma problem har gjort. Jag är glad för de svar jag fått.

Hovbroskförbening? Vad gör hovbrosk? Fundera på detta. Kan det ge hälta? Hovledsinflammation?

Min häst har en gammal skada som blivit röntgad och vi har fått diagnosen
hovbroskförbening. Hästen har vilat ett tag och visar inte på hälta eller att
han har ont. Veterinären säger att prognosen inte är så god.

Nu undrar man om någon annan har haft en häst med samma problem eller hört om någon. Ska man sätta igång honom sakta och chansa eller ska man
behöva ta bort honom.

Tacksam för alla svar.

Fundersam

Vad menade din veterinär med prognos?
Prognosen för fortsatt användning? eller prognosen för att frisk från hovbroskförbening?

Hovbroskförbening är obotligt så för att bli frisk så är givetvis prognosen urusel för att inte säga helt omöjlig.

Men det finns en massa hästar med hovbroskförbening av olika grader som presterar utmärkt och mår bra. Det finns en hel del att göra med Bl a. skoning som hjälper dessa hästar. I vissa fall när förbeningen av brosket har gått långt så uppstår små frakturer i hovbrosket, då är det inte mycket att göra. Men dessa frakturer syns på röntgen och är därför lätta att diagnostisera.

Har "bara" haft en häst med hovbroskförbening. Det var rejäla staplar på röntgen. Det upptäcktes vid besikning, han blev/var inte halt alltså. Men friröntgad blev han ju inte. F -88, hopptävlad + lite ft. Inte halt och lever ännu.

Lycka till!

Bli frisk från hovbroskförbening kan hästen inte bli. Vi har gjort en scint för att se orsaken till den lilla hältan han hade och det visade sig en liten fissur på insidan av hovbroskförbeningen. Om brosket växer ser det inte heller så bra ut för framtiden men mina tankar fortsätter om jag ska behålla hästen eller ta bort honom. Just nu står han och myser i hagen och trivs.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30