Vad skulle ni gjort?

labb

Trådstartare
Jag var i morse i ett uthus när jag hörde någon som visslade så jag gick ut för att se vem och ser då att en hund springer ute på vår åker ett par hundra meter från vägen (en liten men allmän grusväg) och senare att en man står på vägen och visslar efter sina två hundar som farit efter något djur, möjligen våra höns. När jag går mot honom för att säga till att han får ha dem kopplade så kommer den ena hunden springande bakifrån och försöker hugga mig i benet(!) men får bara tag i byxan. Lite osäker på ras men de var i storlek som en labbe ungefär, inte särskilt stora alltså.

Hur hade ni reagerat i en sådan situation?

Jag hade huggit hunden i halsbandet/nackskinnet snabbt utav bara helvete (om hunden inte var snabbare vill säga) och sedan hade jag bokstavligen släpat den till ägaren oavsett hur mycket den försökt komma loss. Hade den på allvar försökt springa på och bita mig hade jag inte dragit mig för att sparka till den så hårt som det krävs för att den ska komma på andra tankar.

Hade hundarna varit på och jagat mina privata djur, oavsett om det var hästar eller höns, hade jag faktiskt anmält honom. Hade tom kunnat hota att skjuta hundarna nästa gång de försöker jaga mina djur om jag hade varit på det humöret, även om en sån sak inte skulle bli verklighet oavsett vad. Man kan bli förlagd med böter om någon kommer på en med att ha hundarna springande lösa i skog och mark denna tiden på året.

Gjorde hundarna någon skada? På dig eller djur? Om så inte var fallet hade jag blivit förbannad på karln, inte hundarna.

Det är mycket sällan hundar försöker bita, antingen biter dem eller så gör de det inte. Bet den i kläderna är det väldigt troligt att det var precis vad den avsåg. Med det menar jag inte att det är något att bara rycka på axlarna åt! Bara att den mest troligt inte missade. (Och gjorde hunden skada på kläderna hade jag krävt ersättning.)

Gjorde hundarna någon skada? På dig eller djur? Om så inte var fallet hade jag blivit förbannad på karln, inte hundarna.

Det är mycket sällan hundar försöker bita, antingen biter dem eller så gör de det inte. Bet den i kläderna är det väldigt troligt att det var precis vad den avsåg. Med det menar jag inte att det är något att bara rycka på axlarna åt! Bara att den mest troligt inte missade. (Och gjorde hunden skada på kläderna hade jag krävt ersättning.)
Jag hade kraftiga kängor och byxor så den bet inte igenom, svårt att säga hur seriöst den högg, den kom bakifrån och hann hoppa undan när jag vände mig om för att ta den i nacken.

Det var en man och en kvinna som var ute och cyklade med sina hundar lösa men kvinnan cyklade iväg när hon såg att hundarna stack. Hon kom dock tillbaka och ursäktade hundarna med att de brukar sticka iväg när de får syn på en hare!

Jag borde nog sagt till lite skarpare för jag tycker det är dåligt att man inte har bättre pli på sina hundar, har man inte riktig koll skall de gå i koppel nu under vår och sommar och sticker de efter vilt och andra djur får de inte vara lösa alls där andra djur finns. Samtidigt har vi själv haft hund i många år och vi hade väl inte världens bästa koll på honom men han fick å andra sida se till att hålla sig hemma på gården och det gjorde han.

Jag hade kraftiga kängor och byxor så den bet inte igenom, svårt att säga hur seriöst den högg, den kom bakifrån och hann hoppa undan när jag vände mig om för att ta den i nacken.

Det var en man och en kvinna som var ute och cyklade med sina hundar lösa men kvinnan cyklade iväg när hon såg att hundarna stack. Hon kom dock tillbaka och ursäktade hundarna med att de brukar sticka iväg när de får syn på en hare!

Jag borde nog sagt till lite skarpare för jag tycker det är dåligt att man inte har bättre pli på sina hundar, har man inte riktig koll skall de gå i koppel nu under vår och sommar.

Det spelar ingen större roll om de ska vara kopplade generellt eller ej, de ska aldrig vara lösa om man vet att de drar efter vilt! "De sticker om de ser en hare" är ingen ursäkt, det är en grund för anmälan enligt mig! :rage:

Det spelar ingen större roll om de ska vara kopplade generellt eller ej, de ska aldrig vara lösa om man vet att de drar efter vilt! "De sticker om de ser en hare" är ingen ursäkt, det är en grund för anmälan enligt mig! :rage:
Jag vet, lade till det sedan för så är det helt klart.

Jag är nog ganska hård när det gäller lösspringande hundar, särskilt om de är utåtagerande.

Mötte en lös hund i skogen när jag var ute och red, hunden (BC) högg och morrade något otroligt mot hästen. Inte på ett vallande sätt, utan mer aggressivt. Jag försökte skrämma hunden genom att skrika, men i ren adrenalin hoppade jag av och höll hunden på avstånd med hjälp av spöet.
Hundägaren kom gåendes (!) utan att bry sig nämnvärt. Jag försöke undersöka hästen men hon var så skärrad så jag bad om hundägarens namn, ifall att något skulle uppstå.
Hon var så jäkla otrevlig så jag anmälde henne faktiskt. Sedan dess så har jag bara sett henne med kopplad hund, så förhoppningsvis fick hon sig en tankeställare?

Kommer en hund in på gården och attackerar mig eller katterna fredar jag mig och katterna på alla sätt som fungerar. Jag skulle inte tveka en sekund att lägga av en rejäl spark på den om så behövs.

Har man inte koll på hunden ska den inte vara lös. Nu kan jag ju också medge att jag aldrig skulle sparka på ena grannens hund men den älskar allt som lever så den skulle aldrig attackera. Den är dock bra på att smita (just för att den älskar folk och vill gå och hälsa på, det är en flat vad kan jag säga :D).

Det där är den exakta anledningen till varför jag aldrig hade hunden lös. Hon var superlydig i alla andra situationer och gick fint fot, men hon drog på vilt. Därför var hon kopplad på alla promenader. Lös fick hon vara på den inhägnade rastgården och inte led hon av det. Så fruktansvärt oansvarigt att släppa "opålitliga" hundar som jagar både tama och vilda djur:rage:

Är det inte koppeltvång såhär års?
Men ett koppeltvång är INTE ett tvång att ha hunden i koppel.

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/
Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti. I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig. Du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel. Ordet ”kopplingstvång” eller ”koppeltvång” finns däremot inte i lagstiftningen, förutom i rennäringslagen som i vissa fall kräver att hundar hålls i band eller instängda.

Lagens syfte är att skydda de vilda djuren, både däggdjur och fåglar, under den mest känsliga tiden när djuren får sina ungar. De marker som lagen syftar på är praktiskt taget all naturmark, även större parker och liknande.

Jag skäms alltid som ett djur när jag läser sånahära trådar. ´Jag har min hund lös till och från (efter aug och innan mars vill säga), allra mest på såna ställen och tillfällen då jag har uppsikt flera hundra meter t alla håll så jag kan hämta in honom om där kommer folk, för han är jus en sån som ska hälsa på allt och alla. Dem få gånger han dragit iväg för mig ar han sprungit iväg och hälsat på människorna och sen kommer han tillbaka, han har ALDRIG attackerat eller skällt på någon, oavsett så ber jag alltid hemskt mycket om ursäkt:o:o, och han får gå kopplat resten av promenaden och en lång tid efter det.
MEN jag hade aldrig släppt honom om han så hade kollat snett på folk eller djur och jag fattar inte hur fan man tänker som ägare när man släpper såna hundar.

Har en gubbe i grannskapet, han har en stor jäkla rottweiler som han har minuiöst pli på, den går alltid okopplat och den rör si aldrig mer än 10 m från sin ägare oavsett vad dem möter på vägen. Men hansa kärring har en sån där liten golv mopp som ska attackera ALLT den tycker ser skumt ut om det nu är barn, vuxna, soptunnor, träd osv. och den ska hon absolut ha lös då det ju är hundensrättighet :banghead::banghead:
Jag vet inte hur många gånger jag har sparkat till den hunden så den flyger men vare sig den eller ägaren ger sig, och jag fattar inte hur funtad hon är som inte tänker sig för. vad händer den dagen den biter ett barn på allvar??

Alla verkar ha extremt lydiga hundar som inte behöver koppel.Jag har bara träffat en sån i livet , en BC.

Alla verkar ha extremt lydiga hundar som inte behöver koppel.Jag har bara träffat en sån i livet , en BC.
SÅ ovanligt är det faktiskt inte med lydiga hundar. Jag behöver aldrig ha koppel på mina, jag har det bara när det är krav på koppel eller när vi går längs vägar med mycket trafik. De gör som jag säger när jag säger det och går att dirigera även på större avstånd.

Mina går mer lösa än kopplade. Bor i en förort till Stockholm. De håller sig vid min vänstra sida när vi möter hundar eller barn. Anser de inte vara extremt lydiga, vi har bara tränat på att vara lös ända sedan valpåldern så det faller de naturligt att följa mig och hålla sig inom rimligt avstånd.

Mina är inte extremlydiga tyvärr. Skägget drar på vilt så han får man hålla kopplad där vilt finns. Och framförallt nu!!
Tiken är det bättre med men vid synretning på nära håll kan även hon dra på vilt en snabbis. Tex om nått hoppar över stigen på 20 m håll. Annars är hon lättstyrd och lydig. Hundar skiter hon dock fullständigt i.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 499
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 613
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 396
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar