Vad skulle ni betala för denna stallplats?

Sv: Vad skulle ni betala för denna stallplats?

Här kostar samma stall som TS med mockning alla dagar och kraftfoder 3 k i månaden :p

Så visst är det geografiska läget det mest intressanta.
 
Sv: Vad skulle ni betala för denna stallplats?

3500 kr låter rimligt i min värld runt Malmö. Beroende lite på hur det ser ut, är allting sådär perfekt och prydligt och åtkomligt och ett lugn för hästarna, kanske upp mot 4000 kr.

Lite sugen på bilder :):)
 
Sv: Vad skulle ni betala för denna stallplats?

Allt är inte klart än. Men det kommer absolut bli prydligt och lugnt för hästarna:)
Om man har bil, så tar man sig från Malmö på 25 min.
Men frågan är om Malmöborna tycker att det är för långt?
Jag åkte lätt buss i 45min när jag hade häst inackorderad.
Men som någon skrev, så ska skåningarna visst vara rätt så bekväma ;)
 
Sv: Vad skulle ni betala för denna stallplats?

I Stockholms närhet hade det kostat MINST 4500:-/månaden +moms beroende på hur många andra stall som finns i närheten med liknande anläggningar.
 
Sv: Vad skulle ni betala för denna stallplats?

Allt är inte klart än. Men det kommer absolut bli prydligt och lugnt för hästarna:)
Om man har bil, så tar man sig från Malmö på 25 min.
Men frågan är om Malmöborna tycker att det är för långt?
Jag åkte lätt buss i 45min när jag hade häst inackorderad.
Men som någon skrev, så ska skåningarna visst vara rätt så bekväma ;)

Jag är en "bekväm" skåning. När jag bodde i Malmö så kände jag att max ca 2 mils körning (bra vägar) för att komma till stallet. Om man kan få hjälp med mockningen så är det bra för då behöver man inte köra 4-5 mil bara för den skull. 5 mil är ju lätt 100 kr i bensin/slitage så om man räknar på det viset så kostar det ju 3000 kr i månaden bara för bilen om man har 5 mil till stallet ToR. Helt plötsligt kostar då hästen 7000 kr/mån för uppstallning (4000) och körning (3000) och då har man inte räknat med utrustning, veterinär, skoning, träning...
 
Sv: Vad skulle ni betala för denna stallplats?

Mockning kanske är en bra sak att erbjuda alltså.
Bra med Buke, där man kan bolla lite :)
 
Sv: Vad skulle ni betala för denna stallplats?

Jag skulle nog faktiskt separera avgifterna. Dvs sortera ut avgiften för ridhus. Folk är överlag så vana vid att behöva betala (extra) för ridhus så jag tror det är bättre att ta ut en tex halvårshyra för ridhuset istället för att det ingår i stallhyran.

Men jag har svårt att bedöma skälig hyra när det rör sig om den delen av Skåne.

En annan sak, utöver mockning som andra sagt, så skulle jag inte erbjuda fri tillgång till grovfoder. Det är stor risk för att det blir för många som missbrukar det.
 
Sv: Vad skulle ni betala för denna stallplats?

Bra med olika synvinklar :) Men om jag lägger upp fodret, så missbrukas det ju inte. Eller menar du att folk skulle vilja ha mer Hö till sina hästar än vad som krävs? Någon mer som tror på separerade utgifter? Jag personligen skulle nämligen gärna vilja ha allt inkluderat. Hur hade ni helst velat ha det? Ska man ha en grundhyra och sedan få köpa till tjänster eller ska man ha allt i samma paket?
 
Sv: Vad skulle ni betala för denna stallplats?

En annan sak, utöver mockning som andra sagt, så skulle jag inte erbjuda fri tillgång till grovfoder. Det är stor risk för att det blir för många som missbrukar det.

Jag skulle nog resonera tvärtom. Om man tar betalt per kilo för grovfoder så kommer en del människor hävda att hästen äter mindre än den gör och gå och sno hö själva :meh:
 
Sv: Vad skulle ni betala för denna stallplats?

Jag tycker nog att ett rimligt antal kg kan ingå, inte som på vissa ställen där det är typ 6-7 kg hösilage för en storhäst. Det borgar för att folk inte snålar på grovfodret till förmån för kraftfoder. Om du lägger upp så har du ju koll på vad som går åt.

För mig är det viktig att stallägaren anpassar mineralerna efter grovfodret, ska det vara all inclusive så vill jag inte behöva köpa egna mineraler tex.

Ang spån så kan 1 spånbal i veckan vara i snålaste laget, 6 st/ mån är nog närmre vad som går åt. Det måste gå att köpa extra lätt om man vill. En aspekt är att folk tenderar att slösa mer ju mer som är "gratis". Ett stall jag stod där ställde stallägaren/anställda fram 1 spånbal i veckan och behövdes mer fick man be om det specifikt. Spånbalarna förvarades i låst utrymme.
 
Sv: Vad skulle ni betala för denna stallplats?

Jag tycker det är otroligt bra att grovfodret ingår i hyran, med fri tillgång. Men jag tror att det är bra om du specificerar i kontraktet att pris för grovfoder kan skilja från år till år och att hyran därför kan komma att gå upp dåliga år.

Och ja, man borde kunna få köpa extra spån, själv hade jag aldrig klarat mig på en spånbal/vecka, snarare det dubbla. Men många hästar klarar sig ju på det.
 
Sv: Vad skulle ni betala för denna stallplats?

I Norrköping med omnejd hade det kostat minst 3000 kr/månad .
 
Sv: Vad skulle ni betala för denna stallplats?

Jag hade betalat runt 4000 kr, men inte så mycket mer pga att det ligger en bit bort från närmsta bussförbindelse och då förmodligen rätt långt från närmsta större ort.
 
Sv: Vad skulle ni betala för denna stallplats?

Bra med olika synvinklar :) Men om jag lägger upp fodret, så missbrukas det ju inte. Eller menar du att folk skulle vilja ha mer Hö till sina hästar än vad som krävs? Någon mer som tror på separerade utgifter? Jag personligen skulle nämligen gärna vilja ha allt inkluderat. Hur hade ni helst velat ha det? Ska man ha en grundhyra och sedan få köpa till tjänster eller ska man ha allt i samma paket?

Jag tror på allt inkluderat. Med möjlighet att lägga till (ex.vis min häst vill ha 12 kg hö istället för 10 kg hö) men utan möjlighet att ta bort (min häst behöver inte mer än 6 kg, helt ok men hyran blir inte lägre).
 
Sv: Vad skulle ni betala för denna stallplats?

Jag vet inte vad du menar med att lägga upp fodret, om du menar att du kommer att bestämma vad alla hästar ska få? Eller om det var fri tillgång? Jag tror det kan finnas folk som skulle sätta sig emot det eftersom de flesta vill vara säkra på hur mycket hästen får och så vidare. Så enklast är nog att ha fri tillgång och att alla fixar fodret själv.

Jag själv tycker det är bekvämast att ha allt inbakat, utom mockning. Det är en tjänst som skulle kunna vara separat för de dagar man önskar hjälp. Och oavsett om hästen äter 6 kg per dag eller 12 kg per dag så ska hyran vara samma eftersom det är just fri tillgång.

Ett liknande stall skulle kosta minst 3000:- i månaden i Norrköping med omnejd, som någon annan skrev :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 766
Anläggning Frågan gäller som rubriken lyder: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för att ha ridhus på gården? För ca 10 år fanns...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 741
Senast: mackan
·
Anläggning Hej! Skulle ni hyra en boxplats som ligger trettio minuters bilväg (ca 28 km) utanför stan (om ni själva bor i stan)? Vilken...
2
Svar
22
· Visningar
3 396
Senast: Ninnurur
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp