Vad skulle ni betäcka med?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lavinia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 138

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Funderar på att betäcka min pärla, kanske nästa sommar. Vad skulle ni som är lite mer kunniga betäcka min tjej med. Hon är connemara e.Janus -Brantshammar Bell Dara. Linjeavlad på Slieve Dara. Hon har bra steg (får ofta kommentarer i stil med att hon måste vara korsad med halvblod för hon har så fint steg och flera kommentarer om att "kan connisar ha sånt fint steg?")och hoppar trevligt (säkert bättre med nån som inte är så nedrans rädd för höjder), är även trevlig i temperament om än något "ponnyaktig". Hon är ganska stor, men jag skulle vilja ha fölet själv så lite storlek gör inget. Tips på trevlig hingst tas tacksamt emot.
/Lavinia

Sv: Vad skulle ni betäcka med?

Vilka egenskaper vill du att fölet ska ha?

Vilka egenskaper har ditt sto som du vill bevara?

Vilka är ditt stos svagheter som du vill förbättra?

Bär ditt sto på gulanlaget?

Frågor som är bra att ställa till sig själv när man väljer hingst. :-)

hej!

Vore skoj om fölis fick med sej pärlans fina steg och hoppförmåga. Och gärna det underbara temperamentet, men kanske lite lättare i typ vore bra.. Kanske något mer.."arabliknande", alltså lite lättare, snabbare... hmm svårt att förklara..mer ridbarhet är nog det jag letar efter..
Hennes mamma är gulbrun och det finns mycker gulbrunt i släkten, men hon är född brun, och bär hon gulanlag borde väl det synas på henne, om jag inte missuppfattat??
Inga tips från någon annan??/ lavinia

Hej igen!

Funderar på att kanske betäcka med Cosheen Finbarr eller kanske Gräns Roeson, nån som kan berätta lite om dom..?/ Lavinai

Är hon född brun kan hon inte ge gult om inte pappa häst är gul. Resten är jag inte bra på :smirk:

Roeson e en otroligt vacker o trevlig hingst.
Hans mamma rosa har inte gjort mycket ridmässigt eftersom hon råkade ut för en olycka som unghäst (taggtrådsolycka) så hon har gått som avelssto hela tiden. men stolinjen är stark o ger fina ponnier som även funkar på tävlingsbana.
pappa Spinway Corona behöver vi väl inte säga så mycket om.
superfin gångartshingst (nu kastrerad exp. USA) som var över ponnymåttet o tävlade alltså som stor häst tom msv dressyr.(kanske högre?)

har inte sett så mycket avkommor efter honom men så bor ja på lite fel ställe (norrland).
men kolla på stuteri Gräns nyahemsida, där kan du nog se en del avkommor.
Vet att Gräns Diamond surf har fått ett syskon e. roeson u. diamonds Mamma som tydligen ska vara fin.. o den finns på hemsidan.
Läs även på SCS.

Kan också rekommendera Roeson - han är en helt suveränt trevlig och mysig hingst! Han är ju Spinway Coronas ende son i svensk avel, och har fått sin pappas härliga steg och utstrålning. Spinway Corona är ju kastrerad nu för tiden tyvärr, så det blir inga fler heller. En annan fördel är att han är stor - maxad D-ponny, och väldigt rejält benad.

Gräns Roeson finns med i senaste W*ndy-tidningen, i artikelserien "Hästporträttet".

Vad gäller Gräns Diamond Surf, så blev han godkänd som 3-åring i våras. Han är e: Gräns Ruben u: Hagens Surf. Han är skimmel och lite mindre än Roeson.

För att hitta till Gräns hemsida gör du så här:
Gå till www.connemaraponny.org och klicka på Länkar, och gå neråt på sidan tills du hittar Svenska stuterier.

:banana:

Senast ändrad:

Jag får väl pusha för dom två hingstarna som står nära mig då!!! Cosheen Finnbarr- en otroligt trevlig,snygg,rörlig individ, som jag vet kommer att ge mkt till svensk connemaraavel, särskilt gångartsmässigt!!!
Sedan står ju den gamla,still going strong- Rolls royce här nästgårds... hans avkommor har ju gång på gång på gång vunnit det ena priset efter det andra...Temp.mässigt är han helt outstanding allt jag tidigare mött i hingstväg!

Men jag kan ju inte connemarastammarna, kanske dit sto är "släkt" med Rollsen???

ancan skrev:
Jag får väl pusha för dom två hingstarna som står nära mig då!!! Cosheen Finnbarr- en otroligt trevlig,snygg,rörlig individ, som jag vet kommer att ge mkt till svensk connemaraavel, särskilt gångartsmässigt!!!
Sedan står ju den gamla,still going strong- Rolls royce här nästgårds... hans avkommor har ju gång på gång på gång vunnit det ena priset efter det andra...Temp.mässigt är han helt outstanding allt jag tidigare mött i hingstväg!

Men jag kan ju inte connemarastammarna, kanske dit sto är "släkt" med Rollsen???

Stoets far Janus är halvbror (samma mor) till Rolls Royce.

ge

Misstänkte nåt sånt...med släktskap alltså!!! det är väl det enda problemet med Rollsen...att han är släkt med många andra vackra maror!! Men otroligt trevlig och snygg är han iallfall!!!

Ja, med risk för att bli påhoppad, så skulle jag vilja föreslå att du betäcker ditt sto med en fullblodshingst. Eighty Eight Keys är ett bra förslag. Han har gett många fina hästar. Förhoppningsvis får du en liten stor häst som är lite smäckrare, med bra gång och ett trevligt temprament!

Hej!

Det var ju också en ide´. Jag har varit inne lite på arabhingst, eftersom dom e lite lättare och jag gillar araber mycket, men fullblod har jag inte tänkt på alls.. Värt att fundera på../Lavinia

Hej!

hade dom inte varit så nära släkt hade Rollsen varit super, tycker också han e snygg men men.../ lavinia

hej!

Janus har jag för mej inte var född gul ,emn jag är lite virrig idag, men det blir nog inga gula från min tjej.. jag vore glad om det blev nåt annat än bara vita jag../ lavinia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka