Alos
Trådstartare
Hur smutsig är du egentligen om du kan dra bort svett och smuts med naglarna?
Just därför jag startade tråden. Men du missade kanske det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur smutsig är du egentligen om du kan dra bort svett och smuts med naglarna?
Det var en grov överdrift. Beklagar min otydlighet. Tyckte det framgick ganska bra i mitt inlägg att jag ville ha något som kunde få bort döda hudceller då och då.
Just därför jag startade tråden. Men du missade kanske det?
@Alos
Jag tror att det beror på hur mycket nya hudceller man producerar, åtminstone enligt min hudterapeut.
Jag får också sådana där korvar även om jag skrubbar mig regelbundet, duschar varje dag och inte är skitigare än någon annan Det har alltså inte med hygien att göra (om man sköter den på normalt vis) utan att man har en hud som producerar mycket nya hudceller och därmed också får ett överskott av döda hudceller.
Regelbundna bastubad och skrubbhandskar eller saltpeeling fungerar bra tycker jag.
Jag är också en sådan som ömsar skinn ofta och nästan alltid kan rulla av gammalt skinn med fingertopparna från nyduschad hud. Bäst tycker jag att det funkar att torrskrubba med saltbaserat skrubb från Lush men ingenting har varit i närheten av så effektivt som hamam. Så len hade jag aldrig kunnat förställa mig att jag kunde bli
Har jag aldrig varit med om?Jag tycker det. Huden blir mycket lenare och renare. Prova att basta nästa gång du är på badhuset och skrapa t ex på benen. Gammal hud kommer att komma av i svarta korvar. Sånt får man inte om man skrubbar.
Jag tror att det här handlar om hur mycket pengar kosmetika industrin eller olika "skönhetsexperter" ska tjäna på att, i synnerhet kvinnor, ska känna sig trygga med sin kropp.@Alos
Jag tror att det beror på hur mycket nya hudceller man producerar, åtminstone enligt min hudterapeut.
Jag får också sådana där korvar även om jag skrubbar mig regelbundet, duschar varje dag och inte är skitigare än någon annan Det har alltså inte med hygien att göra (om man sköter den på normalt vis) utan att man har en hud som producerar mycket nya hudceller och därmed också får ett överskott av döda hudceller.
Regelbundna bastubad och skrubbhandskar eller saltpeeling fungerar bra tycker jag.
När ni duschar och tvättar er, vad använder ni då att skrubba er med?
Jag har använt svamp (med en mjuk och en skrovlig sida) och tvätthandske men tycker inte att de "rengör". Dvs de får inte bort döda hudceller och intorkat svett på samma sätt som om man t ex drar med naglarna.
Så vad använder ni? Får ni er helt rena? Någon som har ett lösning på mitt i-landsproblem?
Jag vet mycket väl att man inte varje dag ska stå och skrubba sig tills det blöder. Men då och då kan det vara trevligt att faktiskt känna att man skrubbar sig ren, något jag inte kan uppnå idag.
Jag tror att det här handlar om hur mycket pengar kosmetika industrin eller olika "skönhetsexperter" ska tjäna på att, i synnerhet kvinnor, ska känna sig trygga med sin kropp.
Jag tror att alla människor producerar ungefär lika mycket hud och har lika mycket överbliven hud. De som vet skillnaden är de som är medvetna om det.Så är det säkerligen. Jag ville bara påpeka att det inte handlar om att TS är äcklig eller ohygienisk, utan att en del helt enkelt producerar fler hudceller än andra. T ex jag.
Inget. Jag använder inte ens tvål på kroppen... Tror nog att jag blir ren ändå, eftersom jag duschar dagligen och tvättar håret varannan dag .När ni duschar och tvättar er, vad använder ni då att skrubba er med?
Jag har använt svamp (med en mjuk och en skrovlig sida) och tvätthandske men tycker inte att de "rengör". Dvs de får inte bort döda hudceller och intorkat svett på samma sätt som om man t ex drar med naglarna.
Så vad använder ni? Får ni er helt rena? Någon som har ett lösning på mitt i-landsproblem?
Jag vet mycket väl att man inte varje dag ska stå och skrubba sig tills det blöder. Men då och då kan det vara trevligt att faktiskt känna att man skrubbar sig ren, något jag inte kan uppnå idag.
Jag tror att alla människor producerar ungefär lika mycket hud och har lika mycket överbliven hud. De som vet skillnaden är de som är medvetna om det.
Jag tror att de som säger att de inte har hudavlagringar aldrig suttit i en varm badtunna länge, aldrig suttit i en jacuzzi eller bastat så länge att de faktiskt märkt av det. Och framför allt har de aldrig tömt filtret i jacuzzin!!
Saxat från Wikipedia: Hornlagret kallas det översta lagret av överhuden, vilket består av döda celler som innehåller det hårda hornämnet keratin. Hornlagret skyddar kroppen mot stötar och gör huden nästan helt vattentät. Samtidigt hindrar hornlagret bland annat bakterier och kemikalier från att komma in i kroppen. Hornlagrets hudceller, främst keratinocyter, "nöts" hela tiden bort och ersätts av nya celler som bildas i tillväxtlagret som finns precis under.
Det tolkar jag som att det är bäst att låta "döda hudceller" vara eftersom de har en uppgift och nöts bort automatiskt när nya hudceller är redo att ta över. Jag är också rätt säker på att alla kan "rulla korvar" på fuktig hud. Det betyder inte att man ska göra det.
Jag använder endbart mina händer, kanske borde skaffa någon borste för att komma åt bättre på ryggen förstås.När ni duschar och tvättar er, vad använder ni då att skrubba er med?