Vad skall vi göra i sommar?

kayoba

Trådstartare
Vi brukar alltid göra några längre vandringar med hundarna främst i fjällen, men i år så är vi lite konvalescenter och kan inte bära så mycket och skall inte gå på för mycket ojämn mark, kryckorna kommer också att få följa med… suck….
När vi nu inte kan köra offroad rakt in i skogen och över bergen den här gången så kommer dilemmat vad i hela friden skall vi hitta på nu då?

Vi vill se något nytt, ha naturupplevelser helst utan så mycket folk i närheten, det måste vara “lättgånget” och det får gärna vara lite historiska vingslag inräkat också. Tälta kan vi göra men vi kan även tänka oss att hyra stuga och utgå från den på dagsutflykterna. Vi är också lite nyfikna på de södra delarna av landet då vi oftast är norr om Dalälven annars :-)

Har ni några förslag på trevliga områden som uppfyller våra krav så får ni gärna berätta om dem.
Öland och då Alvaret, kan det vara något, har ni erfarenheter av att gå med hund där?

/ kayoba

Kolla på skaneleden.se
Man kan välja olika sträckor, den är uppdelad så att man t ex kan starta i Torekov och gå till Båstad, och då kan man välja de sträckor som passar bäst för ens egna förutsättningar. Det finns de som har gått vissa sträckor med barnvagn t ex. Till vissa start/mål kan man åka buss. Det brukar finnas gott om bed & breakfast om man inte är ute i sista minuten.

Åh, tack för svaret!
Det där ser intressant ut, skulle vilja gå i bokskogarna någon gång så vi får kanske ta en tur till skåne i sommar.

/ kayoba

Jag red skagern runt för några år sedan, en jättefin slinga på ca 10 mil med bra underlag även för vandring med kryckor. Fin-fina övernattningsställen och vacker natur!

Tack för svaret! Var tvungen att ta fram kartan för jag visste inte vart Skagern låg *skäms*
Det verkar vara en trevlig tur, så vi lägger den till vår lista över platser vi vill besöka i sommar. Såg att man kunde åka dressin också i närheten och det är nog en häftig upplevelse det med.

/ kayoba

Östgötaleden och Klosterleden är två lättvandrade leder där du har både natur och kultur. Östgötaleden har många olika typer av natur och är väl uppmärkt och det finns bra kartor. Klosterleden går förbi intressanta kyrkliga platser och på småvägar, slutar i kulturstaden Vadstena där mycket finns att se. Kan vara lite ont om hundvänligt boende längs den dock.

Tack för förslagen på klosterlederna. Jag har nu laddat hem pdf filer om dem och skall titta lite noggrannare på hur lederna går. Kyrkor och kloster intresserar min man och dotter :-)

/ kayoba

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka