Vad skall man tänka på att inte ge/anv på dräktiga ston ?

gylle

Trådstartare
Efter att i går suttit och läst en artikel om BackOnTrack och där något förvånande stod får ej användas på dräktiga ston (gick genast ut i stallet och plockade av BoTpaddarna från ett av stona) så tänkte jag att det skulle inte vara fel med en tråd i detta ämne. Finns ju mkt man har hemma som typ BoT och därför inte läser någon bruksanvisning. Hur är det tex med andra saker typ, liniment, salvor, fodertillskott, örter, insektsmedel mm mm mm Och med behandlingar typ massage, kiropraktik, laser mm mm
Det kan ju vara det lilla som får det att gå fel helt i onödan vilket känns väldigt onödigt. Så dela med er av er erfarenhet vad bör man inte använda/ge på dräktiga ston och vad kan man lugnt ge/använda på dem ?

Sv: Vad skall man tänka på att inte ge/anv på dräktiga ston ?

Varför ska man inte använda Back On Track på dräktiga ston???Vad skulle det ge för påverkan menar de?

Massage eller kiropraktorbesök ska man inte göra på dräktiga sto då det kan framkalla kastning. Kommer inte ihåg om det är from tredje eller femte månaden som det är som farligast. Min hästs massör och kiropraktor tyckte dock jag skulle vänta tills hon har fölat.

Mitt sto går på BioGlyckomin och det har vi fått ett skriftlig svar att det inte är någon fara att ge till dräktiga ston.

/ Boel

Alger och djävulsklo ska man inte ge. Alger pga höga halter av jod och djävulsklo för att det är giftigt för foster. Akupunktur kan man ge, men det ska vara en duktig akupunktör som som vet på vilka punkter man kan sätta och vilka man ska undvika.

crazy skrev:
Varför ska man inte använda Back On Track på dräktiga ston???Vad skulle det ge för påverkan menar de?

Står naturligtvis inte varför, utan där står som avslutning i artikeln att man dock skall observera att produkterna inte ska användas på dräktiga ston.

Kitara_ skrev:
Massage eller kiropraktorbesök ska man inte göra på dräktiga sto då det kan framkalla kastning. Kommer inte ihåg om det är from tredje eller femte månaden som det är som farligast. Min hästs massör och kiropraktor tyckte dock jag skulle vänta tills hon har fölat.

Mitt sto går på BioGlyckomin och det har vi fått ett skriftlig svar att det inte är någon fara att ge till dräktiga ston.

/ Boel

Skulle vara bra om någon som vet exkat kunde ge ett uttalande om detta, då ett av stona som vi betäckte naturligt fick tillbaka sin låsning i ryggen som hon fick åtgärdat för ett halvår sedan och är tydligt störd av detta och jag måste åtgärda detta på något sätt, normalt elbehandlar jag med EMS men det vet jag att jag inte skall göra just över detta område (man får inte elbehandla mot fostret/livmodern vilket det ju bli iom att det är ländryggen som behöver åtgärdas) hade funderat på att köra med massageapparaten för att se om jag kunde lossa upp musklerna för att sedan med lite rygggympa försöka få loss det (min kiropraktor kommer inte till sverige igen förrän i augusti) Hur gör man då ? Kan ju inte ha stoet gåendes med detta problem hela dräktigheten, när hon blir tung kommer hon ju verkligen att ha problem med det.

crazy skrev:
Antar att dom inte har testat BoT på dräktiga ston och för att ingen ska kunna ge dom skulden om det händer något med fostret så har dom lagt till den paragrafen.

Blev bara lite förvånad då jag hört många som använt det...ja åtminstone i slutet av dräktigheten om benen varit väldigt påverkade av tyngden.

vet ett föl som föddes med struma pga att mamman fått alger! så det ska man nog undvika.

och massage lär framkalla värkar/kastning.

Alger vet jag att man inte ska ge. Och sedan finns det MÅNGA olika örter man inte bör ge, så det kan vara en ide att kolla upp det om man har dräktigt sto & ger örter.

Kitara_ skrev:

/ Boel
Är inte det Glukosamin?
På TV-reklamen om just glukosamin så står det att an inte sa äta detta om man är gravid...

ameo skrev:
Är inte det Glukosamin?
På TV-reklamen om just glukosamin så står det att an inte sa äta detta om man är gravid...

Har missat denna tråden sen.
Jo det är Glukosamin... Men anledningen till att dom säger så i reklamen är att det inte är tillräckligt testat på miänniskor.

Jag ska se om jag kan hitta mailet jag fick.
Vet att jag sparade det.

/ Boel

Tror det är lite såhär; alternativa grejer finns det rätt dåligt med forskning på. Man vet helt enkelt inte hur saker och ting påverkar fostret.

Om det är något som är viktigt och allvarligt, är det dräktighet/graviditet och små barn/unga djur - det får helt enkelt inte bli fel. Det finns ingen som upprör mer, än när barn tex blir felbehandlade (av läkare).

Den här texten gör att de som säljer produkterna kan ifrånsäga sej ansvar OM deras produkter skulle eventuellt orsaka något, i såna här "allvarliga" fall (dräktigheter/unga djur). Forskning saknas, helt enkelt!

Det är ju lite så med massage, det finns forskning som visar på att massage till viss del frisätter hormonet oxytocin. Samma hormon som ska starta sammandragningarna i livmodern vid värk-arbetet.

BoT-paddarna kan ju tänkas ha liknande effekter som massage, ökad värme ger ökad väl-känsla i musklerna & kanske frisätter en del välmående-hormoner, som man inte vet hur det påverkar livmoder & foster.

Som professionell hästmassör arbetar jag INTE med dräktiga ston hos kunder. Oxytocin frisätts vilket i teorin kan starta värkarbetet. I praktiken har jag inte hört talas om att det har hänt, men OM stoet skulle förlora fölet (av vilken anledning som helst) kan massagen få skulden vilket skulle förstöra mitt rykte på nolltid.
mvh
Lejonelle

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka