vad skall jag ge honom i vinter???

N

nettan77

hej, har en shettis,han fyllde ett år nu den 2:e juni.
har börjat ojja mig för vad jag skall ge honom i höst/ vinter.bonden jag står hos, slår sitt hö själv, så jag får väl göra en analys på det. men ni som har shettisar, hur mycket kraftfoder,mängd?? vad för sort. min lille bilbo är väldigt glupsk. hjääälp!!! :eek:
 
Du skriver att du ska göra analys, så då vet du ju vad och hur mycket du kommer att behöva ge när du fått svaret på den. :idea:
 
MEN HALLÅ!! DET STÅR JU LIXOM INTE I ANALYSEN ATT JAG SKALL GE HONOM 2DL HAVRE, 3DL BETFOR, 1/2 MATSKED OLJA?????
 
Men hetsa inte upp dig så. :crazy:

Det finns ingen som kan ge dig några vettiga svar utan att de har sett analysen. :angel:

mvh Jessica
 
Ursäkta?? :crazy:

Vitsen med en analys är ju att få veta hur mycket t.ex protein och energi höet innehåller. Du tar reda på hur mycket av dessa din häst behöver, och sedan ger du så mycket av höet så att de behoven uppfylls.

Om höet däremot innehåller för lite protein i förhållande till energin (det är vanligt) så får man ge något kraftfoder eller proteinfoder för att "fylla upp". Annars får hästen för mycket energi.

Alltså, du kan inte veta hur mycket havre, betfor och olja (för att ta dina egna exempel)utan att ha sett analysresultatet. Och skulle du råka få ett perfekt hö behövs ju inget kraftfoder alls, billigt och enkelt blir det ju då!

Men förlåt igen om det inte var det du var ute efter... :smirk:
 
Desutom har jag för mig att Analycen (ett analysföretag)räknar foderstater också. Alltså fyller du i uppgifter om hästen när du skickar in höet, och så kan du få foderstaten tillsammans med analysresultatet.

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag vet att vi gjort så för några år sedan.
 
oki jag fattar jag har aldrig gjort någon höanalys....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 748
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 613
Senast: Kristall10
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 160
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp