Vad skall jag ändra på?

E

Eeiram

Hej!

Vi har just släppt ut hästarna på "för-bete", det vill säga ett mindre bete för att vänja dem vid gräsätning innan de skall ut på sommarbetet. Problemet är att jag inte vet hur jag skall ändra foderstaten nu när de äter gräs på dagarna.

Hästen i fråga är under igångsättning efter en senskada så hon får än så länge bara skrittas med lite trav, med andra ord ingen hård träning. Hon är normalfödd men lite rund om magen. Helst vill jag att magen skall bli lite mindre innan sommarbetet men det är svårt då jag inte får rida speciellt "hårt" med henne.

Hästen är ett 17-årigt varmblodssto, cirka 550 kg. Normalfödd. motioneras i genomsnitt 40-50 minuter per dag.

Hon har under de senaste månaderna fått:
6 kg hö
2 kg lusern hackat strå
0,8 kg KRAFFT Protein
50 g KRAFFT Miner blå

Grovfoderanalys:
Torrsubstans 84 %
Smältbart protein, foder 8 g/kg foder
Energi, foder 7.6 MJ/kg foder
Kalcium Ca 1.8 g/kg foder
Fosfor P 1.1 g/kg foder
Magnesium Mg 0.6 g/kg foder
Kalium K 7.9 g/kg foder
-----------------------------------
Råprotein 43 g/kg Torrsubstans
Smältbart protein 9 g/kg Torrsubstans
Energi 9.1 MJ/kg Torrsubstans

Från och med nu skall hon bara få 4 kg hö (varav 3 kg ges i hagen som hon delar med två andra hästar) och 2 kg lusern, resten äter de gräs. Men hur skall jag vet hur mycket annat kraftfoder som behövs för att väga upp smrp i förhållande till MJ?

Mycket tacksam för svar!

Mvh Marie
 
Sv: Vad skall jag ändra på?

Det är svårt att räkna exakt när gräs dyker upp i hagarna. Du får hålla koll på benen och hovarna (svullna ben, varma hovar = för mycket protein), hästens hull och hur gröna hagarna är.

Spontant skulle jag absolut skära ner på Krafft proteinet och lucernet nu, eftersom vårgräs är så rikt på protein ändå. Behåll istället ditt hö som tillskott på växttråd, "bukfylla" för hästarna. Ofta kan man skära ner på höet i samma takt som hästarna lämnar kvar av det till förmån för gräset.

Eftersom hon inte går ute på nätterna så behöver hon ju äta och tugg på något då. Jag skulle nog inte ge mindre än 2 kg hö på kvällen, och komplettera med 1 kg lucern till en början (om hon får 0,5 kg på morgonen). Dra sedan ner på lucernen efterhand som betet växer till.
 
Sv: Vad skall jag ändra på?

skrållan skrev:
Spontant skulle jag absolut skära ner på Krafft proteinet och lucernet nu, eftersom vårgräs är så rikt på protein ändå. Behåll istället ditt hö som tillskott på växttråd, "bukfylla" för hästarna. Ofta kan man skära ner på höet i samma takt som hästarna lämnar kvar av det till förmån för gräset.

Eftersom hon inte går ute på nätterna så behöver hon ju äta och tugg på något då. Jag skulle nog inte ge mindre än 2 kg hö på kvällen, och komplettera med 1 kg lucern till en början (om hon får 0,5 kg på morgonen). Dra sedan ner på lucernen efterhand som betet växer till.
Hur pass mycket skall jag skära ner på KRAFFT Proteinet?

Hon brukar få KP på morgonen (eftersom det äts upp relativt snabbt, vi har nämligen rullande schema där det är lite stresssigt för de som skall till skolan/jobbet så samtliga hästar äter sådant som inte tar så lång tid att äta upp). På kvällen får hon 2 kg lusern och 1 kg hö. Skall jag ändra på det?

Hagarna är väl inte så jättegröna iofs. Det finns lite gräs men det är egentligen inte så mycket. Vi tänkte skifta mellan fyra olika hagar så det kommer i alla fall finnas tillgång till gräs för hästarna.

Jag vet inte hur pass mycket jag skall ge hästen för att hon inte skall bli för tjock och för att smrp skall räcka till hennes behov.

Mvh Marie
 
Sv: Vad skall jag ändra på?

Som sagt är det svårt för att inte säga omöjligt att räkna ut exakt vad hon får i sig i hagen, och anpassa foderstaten därefter med hekton och decilitrar. Man får gå lite på känn, skära lite efterhand och hålla koll på effekten.

Efter vad du beskriver skulle jag börja med att skära i proteintillskotten snarare än höet, eftersom hästen behöver tuggtid även på natten, och växttråd som komplement till det söta, proteinrika och vattenhaltiga vårgräset. Men du kan ju göra det succesivt.
Följande blir bara ett exempel, något att utgå ifrån - men du får hålla koll på hästen och se hur hon reagerar. Kanske behövs lite mer protein ändå, om grästillväxten är dålig i hagen? Eller ännu mindre, t ex efter ett rejält regn och ny fart på gräset?

--------------------
T ex, denna vecka:
morgon:
0,4 kg K protein
0,5 kg lucern

kväll:
1 kg lucern
2 kg hö
--------------------
Nästa vecka:
morgon:
0,5 kg lucern

kväll:
1 kg lucern
2 kg hö
-----------------------
Veckan efter det:
morgon:
0,5 kg lucern

kväll:
0,5 kg lucern
2 kg hö
-----------------------
Detta alltså utöver lunchen i hagen, som består av 3 kg hö om jag förstått saken rätt? Den givan kan också minskas efterhand om hästarna inte äter upp.

Mineralerna skulle jag ersätta med något som innehåller mer fosfor, eftersom hästen redan får mycket kalcium genom lucernet. Miner vit eller fosforbalans.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 187
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp