Vad skall Alexanders syster heta?

D

dorisdoris

Vår lillegutt skall bli storebror till (troligtvis) en liten tjej.

Men vi har total idétorka på namn... så förslag mottages tacksamt...

Pappa är Jonas och jag (mamma) heter Kerstin

Vi har funderat på Isolde, Sarah, Cleo.

Vi funderar också på Fanny... men det känns så dumt iom att Alexander heter Alexander... Fast sådana saker kanske man inte skall bry sig om?

Sv: Vad skall Alexanders syster heta?

Jag hade aldrig ens funderat på Fanny, men det är nog för att jag bor i ett engelsktalande land. Och ja, det låter jätteklyshigt med Fanny och Alexander.

Isolde var jättefint tycker jag. Eller Tilda eller Elisabeth. Finns ju hur mycket som helst!

Min son Alexanders lillasyster heter Felicia. Det betyder "den lyckliga".

Estelle. Bestämde mig när jag tittade på Knesset på ztv för hundra år sedan.

Så har du "fått" båda mina sparade namn. Ingen av dem har jag använt heller ;). Det fanns tyvärr alltför många Alexander i min närhet när min son föddes, så det bidde icke så.

Annars gillar jag Hanna, Paula/Paola, Bim, Yvette och några till.

Tycker Isolde, Penelope och liknande namn är jättevackra men tja, jag vet inte det känns lite högtravande ..

Jag tycker inte alls det är fel med Fanny! Visst kommer de flesta att tänka på "Fanny och Alexander" men än sen? Det är ju en toppenbra film. Och det är fina namn båda två.

Ronja eller Mio är ju också två namn som direkt ger associationer hos de flesta människor. Men det hindrar inte föräldrar från att välja namnen.

Flicknamn jag gillar är Maja och Tilde.

Minns hur svårt jag tyckte det var att komma på ngt bra namn till vår dotter. Vi tänkte vi skulle välja mellan dessa om det blev en flicka:

Nellie
Neah
Alicia
Felicia och några till..

Men när hon äntligen kom så passade helt enkelt inget av dom namnen :)
Hon talade om att hon heter Freya :love:

Fast jag hade inte döpt mitt barn till något namn som direkt förknippas med könsorgan på något stort språk. Det är ju inte så att Fanny kommer kunna undvika att veta det.

Hade jag vetat att Sam betytt kuk på spanska t ex hade jag inte valt att döpa honom till det. (nu gör det inte det så vitt jag vet, jag ville bara förklara).

Min kollega heter André. När hans syster föddes så fick han bestämma mellannamnet... så hon heter Andréa i mellannamn :rofl::D

Jag tycker inte Fanny är fel (vem f*n bryr sig om hur de låter ihop.. säg att de heter Alexander och Fanny (så klingar det inte "fanny och alexander"-filmen).

Annars tycker jag om
Linnéa
Frida
Josephine
Wilma
Nathalie

Jag hade inte brytt mig om att det förknippas med Fanny och Alexander, men skulle av samma orsak som vindvissla valt ett annat namn. Om det skulle betyda någonting osmickrande på t.ex. grekiska eller koreanska hade jag nog inte brytt mig, men engelska är ändå ett stort språk i västvärlden.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker...

Amanda
Matilda
Mikaela
Miranda
Alessi

...är namn du kan tänka lite på :)

Annars var Isolde väldigt fint och klingade bra ihop med Alexander.

Mvh Miks

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka