Vad ska visas på tv - är jag misunsam?

Det finns åsiktsida på SVT.

Om vi har hälften män och hälften kvinnor i landet så bör väl det spegla tv inom SVT utbud även inom sporten.

Rekommenderar starkt "horse n country tv " för hästsport.

Jag tror det var längesedan en sportintresserad följde SVT för att titta på sin favoritsport och alltså är det demokratiska aspekter vilket bör prioriteras för SVT.
 
Min Make tittar garna, och ofta, pa sport pa TV ... Han foredrar dam tennis framfor herr, och dam golf framfor herr da han anser att damerna's spel har ett mycket hogre underhallningsvarde. ;)

Sedan undrar jag vad som sager att man ar majoriteten av dem som brinner for idrott?
Enklast är det väl genom att man tittar på vilka som är beredda att betala för att se på den formen av idrott. Nu är väl arenaidrott i USA fortfarande en familjegrej, men med de stigande priserna så lär man se samma utveckling som i Sverige. Majoriteten som betalar är män. Majoriteten som betalar för de extra sporttv-kanalerna är män. Och bäst ser man det på, vilka målgrupper reklamen vid idrottsevenemang riktar sig till. Reklamkillar har en ytterst känslig näsa för var de ska gödsla med pengar effektivast
 
TV:n står på här hemma medan jag fixar med annat och helt plötsligt inser jag att det är hockeymatch mellan HV71 och Djurgården. Damer. Jag älskar att damsport får ta plats i direktsänd tv, men samtidigt blir jag fundersam. Det finns inte 10 st åskådare på plats i ishallen. Ska det visas på tv då?

Finns det verkligen ett allmänintresse för damhockey när folk inte ens bryr sig om att åka till ishallen och stötta sina lag?

Jag tänker att vi inom hästsporten fightats för att få mer ridsport på tv, trots att arenorna varit fulla med åskådare. Det är jättebra att damhockeyn får ta plats i tv, men finns det ärligt talat inget annat som faktiskt har egna fans som är bättre att visa?
Det är kanske iskallt att sitta där? (jag har ingen aning)
 
Problemet är väl att majoriteten av dem som brinner för en idrott är män. Och män väljer då naturligt den manliga varianten av fotboll, hockey. Därför att underhållningsvärdet där är högre.
Tiitar man sedan på slalom, storslalom o störtlopp ät skillnaderna mindre men trots det är den manliga varianten av störtlopp mer populär att titta på. Utom de åren vi hade en svenska i toppen.
Hade för mig att de kvinnliga skidåkarna tjänade mer, än de manliga, för några år sedan i alla fall?
 
Jag tror inte att vi hästfolk ska ha för mycket åsikter om vad som visas på tv. SVT visade mycket från EM i Göteborg och det var ju knappt nån publik även om Ullevi är stort. Rätt många hade rätt högljudda åsikter om huruvida hästsport hade på tv att göra alls.
Var det verkligen så dåligt? En finalmatch i Hockey är väl en tid, en plats, en biljett?
EM i Göteborg var väl många dagar, många platser, många olika biljetter? Svårt att fylla hela sträckan på fyrspannet tex? Mina ridkamrater som åkte ned lyckades ju ändå bara hinna att se en kväll och en dags tävlingar på en plats. De kunde ju inte vara på flera platser samtidigt.

När det gäller ridsport på TV-tycker jag de som refererar är vansinnigt tråkiga :D såg jämt när jag var liten och experterna kritiserade ryttarna helt vilt :). Se han kan ta sig över men man ser hela himlen mellan honom och sadeln, verkligen ingen bra sits. Se hon hoppar som en katt! (hon är ju stammad efter... och han brukar rida hästar som är... men) Nu måste hon ligga på i svängen, se där valde hon att ta en risk med den korta vägen! Hon brukar ju vara väldigt snabb! haOjoj där slarvar de med piaffen men domarna jaja. osv. Nu säger de bara. Och nu kommer X, hoppas det går bra. Här kommer Y, han rev.

Klart de inte vågar idag, men det var roligare med mer Ishockeyliknande referat. Kan till och med lyssna på Magic referat eller typ skidor med mer behållning för att de faktiskt kläcker ur sig något intressant..

Hörde att de skulle varit bra på radio så kanske testar det härnäst.
 
Senast ändrad:
Men det här är ju kärnan i det jag menar. Vad ska visas på tv då? Saker som de flesta inte är ett dugg intresserade av?

Jag tänker att det som ska visas på SVT är saker med stort allmänintresse, men det är ju min åsikt. Är tanken att vi ska lära oss att gilla saker genom att vänja oss vid det via tv-utbudet?
Har för mig att public service inte ska vara en popularitetskanal som visar stort allmänintresse -som TV4 och TV3 utan snarare en kanal som bidrar med ett utbud av smalare och bredare intressen för många olika grupper.

Tex kulturreportage från operan eller damishockey med låg publik i hallen eller smörknivstillverkare i Småland.

Även om folket hellre ser -Kändisar som gnuggar sig mot varandra så ska public service även bidra med -Vetenskapsnyheter. (-och kändisar såklart)

Jag har ju tyckt, för tio år sedan att SVT o public service började bli lite obsoleta. Nu visar det sig att det är där man får leta efter nyheter -vad hände idag och i veckan, rubriker. Snarare än på Svenska och DN, som mer verkar fronta debatt. En snabb översikt över dagens vikigaste nyheter tycker inte jag jag får på deras sidor utan på SR.SE eller SVT.
 
Okej för att just damhockeyn kan räknas som smal, men hockeyn överlag är ju knappast smal. Och om det är tanken, varför visar inte SVT mer andra sporter överlag, tex hundsporter, fitness, klättring etc. Har aldrig sett hundsport på SVT tror jag och det hade jag uppskattat. Det är inte kul att stå på en bhk hela dagen och kolla på en agilitytävling, men på tv hade jag uppskattat sammandraget.
Hundsport visades på aktuellt eller om det var rapport igår.
 
Som vi kämpande för att ens få spela (dam)ishockey för ganska kort tid sedan (30 år sisådär)!

Att en seriematch visas på TV, visar att (dam)hockeyn åtminstone kommit en bit på väg, att vara etablerat.

För 20 år sedan, så visades ibland landskamper/internationella mästerskap i fotboll på TV, med i stort sett tomma läktare där också. Det var damer som spelade....
 
Tycker det är bra att även "minoritetssporter" som t.ex. damhockey visas på TV. Intresset lär inte bli större av att man skiter i att visa det så TV-tid kan ju ses som bra PR för sporten om man önskar att öka intresset.
 
Som vi kämpande för att ens få spela (dam)ishockey för ganska kort tid sedan (30 år sisådär)!

Att en seriematch visas på TV, visar att (dam)hockeyn åtminstone kommit en bit på väg, att vara etablerat.

För 20 år sedan, så visades ibland landskamper/internationella mästerskap i fotboll på TV, med i stort sett tomma läktare där också. Det var damer som spelade....
Men om folk har kämpat och om folk har satsat så mycket, varför finns det ingen publik på rolig match. Detta var ju två bra lag som spelade. Varför har de inga fans?
 
Nej, det är inte kallt på läktaren i en normal ishall. Och hockeyn som spelas av män har ju massor med publik så det har inte med det att göra.
Där har du både rätt och fel samtidigt.

På något lägre nivå, så är publiken ytterst varierande, från 5-6 personer, upp till några hundra. Att det är en massa folk på de högsta seriernas matcher är en helt annan sak.

Samma förhållande gäller många sporter, där det så fort man kommit ifrån den yttersta elitens matcher ofta har väldigt lite publik, i synnerhet på "vanliga" seriematcher.
 
På något lägre nivå, så är publiken ytterst varierande, från 5-6 personer, upp till några hundra. Att det är en massa folk på de högsta seriernas matcher är en helt annan sak.
Fast nu snackade vi ju en elitseriematch med två duktiga lag. Hade det varit HV71 och Djurgården män som spelade hade ishallen varit mer eller mindre fullsatt, även såhär tidigt på säsongen.
 
Fast nu snackade vi ju en elitseriematch med två duktiga lag. Hade det varit HV71 och Djurgården män som spelade hade ishallen varit mer eller mindre fullsatt, även såhär tidigt på säsongen.
Fast du kanske måste tänka på att damhockeyn inte har haft en elitserie på samma sätt som herrarna. Det är först nu de har haft en möjlighet att faktiskt närma sig att spela på samma villkor som herrarna, att det inte kommer någon publik kanske handlar om att de som är intresserade än så länge spelar själva. Det är väl toppen om ungar tjejer som funderar på att satsa på hockey ser att det faktiskt är ett allmänt intresse och visas på tv.
Titta på skytte som är en av världens största individuella sport, med många olika grenar, den enda gång det syns i tv är vid OS i stort sett. Samtidigt så är det många som sitter hemma och följer träningarna via datorn och uppskattar att allt fler lägger ut träningarna så att de går att följa live. Med våra ungdomar som alltså skjuter på en nybörjarnivå i stort sett så har vi runt 20 följare som kollar träningarna varje gång på nätet. Många är föräldrar och släktingar men även andra skyttar som är nyfikna. De kanske inte följer alla men som exempel så får jag kommentarer om dotterns framgångar på träningar från andra som tävlar för andra klubbar. Man är helt enkelt intresserad och vill ha lite koll.
Men det är ingen sport som den stora massan skulle uppskatta på tv, där är det nog bara finaler som skulle bjuda på lite spänning för normala människor. ;)
 
Hur mycket publik är det på hästtävlingar generellt då? Ska hästsport inte visas därför?

Jag skulle kolla en helt vanligt klass på TV - men jag åker i princip aldrig och tittar på tävlingar om det inte är för att se någon jag känner. Samma sak med clinics, ser gärna på Tv men åker extremt sällan. Eller hingsttvisningar, bruksprov, ni fattar..

Dvs det kan finnas en TVpublik även om det inte finns en on site-publik
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Fejkljus
  • Märkning på kläder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp