Vad ska visas på tv - är jag misunsam?

Ramona

Trådstartare
TV:n står på här hemma medan jag fixar med annat och helt plötsligt inser jag att det är hockeymatch mellan HV71 och Djurgården. Damer. Jag älskar att damsport får ta plats i direktsänd tv, men samtidigt blir jag fundersam. Det finns inte 10 st åskådare på plats i ishallen. Ska det visas på tv då?

Finns det verkligen ett allmänintresse för damhockey när folk inte ens bryr sig om att åka till ishallen och stötta sina lag?

Jag tänker att vi inom hästsporten fightats för att få mer ridsport på tv, trots att arenorna varit fulla med åskådare. Det är jättebra att damhockeyn får ta plats i tv, men finns det ärligt talat inget annat som faktiskt har egna fans som är bättre att visa?
 
Ridsport kommer visas då hockeyn är slut.
Jag kan tycka att det är bra att SvT försöker visa olika typer av sport. Det är ändå inte så ofta som jag sett damhockeyn visas.
Sen tror jag ofta tv-sändningar tex damhockeyn, kan få vissa att tänka att "det var inte så dåligt i alla fall." Och därefter bli intresserade.
Så ja... tycker det är bra med en variation.
 
Tror även att det är väldigt enkelt och billigt att visa damhockeyn. Infrastrukturen finns redan på plats från herrhockeyn och antagligen har rättigheterna varit väldigt billiga eller kanske gratis.
 
Jag tror också att den match som var idag var mellan de två lag som stod i final förra året?
Så då kan jag tycka det är rätt att SvT som säkert har ett uppdrag att visa olika sporter/ kön etc visar någon enstaka gång från högsta damligan och då en match mellan två topplag.
 
Problemet är väl att majoriteten av dem som brinner för en idrott är män. Och män väljer då naturligt den manliga varianten av fotboll, hockey. Därför att underhållningsvärdet där är högre.
Tiitar man sedan på slalom, storslalom o störtlopp ät skillnaderna mindre men trots det är den manliga varianten av störtlopp mer populär att titta på. Utom de åren vi hade en svenska i toppen.
 
Problemet är väl att majoriteten av dem som brinner för en idrott är män. Och män väljer då naturligt den manliga varianten av fotboll, hockey. Därför att underhållningsvärdet där är högre.
Tiitar man sedan på slalom, storslalom o störtlopp ät skillnaderna mindre men trots det är den manliga varianten av störtlopp mer populär att titta på. Utom de åren vi hade en svenska i toppen.
Varför är underhållningsvärdet större?

Mvh Inte insatt
 
Problemet är väl att majoriteten av dem som brinner för en idrott är män. Och män väljer då naturligt den manliga varianten av fotboll, hockey. Därför att underhållningsvärdet där är högre.
Tiitar man sedan på slalom, storslalom o störtlopp ät skillnaderna mindre men trots det är den manliga varianten av störtlopp mer populär att titta på. Utom de åren vi hade en svenska i toppen.

Min Make tittar garna, och ofta, pa sport pa TV ... Han foredrar dam tennis framfor herr, och dam golf framfor herr da han anser att damerna's spel har ett mycket hogre underhallningsvarde. ;)

Sedan undrar jag vad som sager att man ar majoriteten av dem som brinner for idrott?
 
Jag tror inte att vi hästfolk ska ha för mycket åsikter om vad som visas på tv. SVT visade mycket från EM i Göteborg och det var ju knappt nån publik även om Ullevi är stort. Rätt många hade rätt högljudda åsikter om huruvida hästsport hade på tv att göra alls.
 
Jag tror inte att vi hästfolk ska ha för mycket åsikter om vad som visas på tv. SVT visade mycket från EM i Göteborg och det var ju knappt nån publik även om Ullevi är stort. Rätt många hade rätt högljudda åsikter om huruvida hästsport hade på tv att göra alls.
Fast det där tycker jag blir väldigt fel, jag ville så gärna åka men det är inte helt enkelt att bara åka och vara borta flera dagar när man har djur vilket väldigt många ridintresserade har.

Jag tycker det blir väldigt trist om man bara ska visa stora publiksporter på TV. Vad kostar inte fotbollen samhället med tanke på allt bråk och polisinsatser? Enbart polisen kostar 70 miljoner/år som skulle kunna användas betydligt bättre. Personligen skulle jag ju önska att fotboll spelades publiklöst och enbart på TV, eller ännu hellre inte alls! :laugh:
 
Fast det där tycker jag blir väldigt fel, jag ville så gärna åka men det är inte helt enkelt att bara åka och vara borta flera dagar när man har djur vilket väldigt många ridintresserade har.

Jag tycker det blir väldigt trist om man bara ska visa stora publiksporter på TV. Vad kostar inte fotbollen samhället med tanke på allt bråk och polisinsatser? Enbart polisen kostar 70 miljoner/år som skulle kunna användas betydligt bättre. Personligen skulle jag ju önska att fotboll spelades publiklöst och enbart på TV, eller ännu hellre inte alls! :laugh:

Tittarsiffrorna för EM var inte heller direkt lysande..
 
Jag tycker det blir väldigt trist om man bara ska visa stora publiksporter på TV.
Men det här är ju kärnan i det jag menar. Vad ska visas på tv då? Saker som de flesta inte är ett dugg intresserade av?

Jag tänker att det som ska visas på SVT är saker med stort allmänintresse, men det är ju min åsikt. Är tanken att vi ska lära oss att gilla saker genom att vänja oss vid det via tv-utbudet?
 
Men det här är ju kärnan i det jag menar. Vad ska visas på tv då? Saker som de flesta inte är ett dugg intresserade av?

Jag tänker att det som ska visas på SVT är saker med stort allmänintresse, men det är ju min åsikt. Är tanken att vi ska lära oss att gilla saker genom att vänja oss vid det via tv-utbudet?
Det finns väldigt mycket sporter jag aldrig sett som kunde vara kul att titta på iaf en gång, sen tror jag ju att det finns fler tittare på TV än vad som är publik. Damfotbollen fick ju väldigt stor publik för det var där framgångarna fanns medan herrfotbollen tappade då det gick dåligt.
 
Men det här är ju kärnan i det jag menar. Vad ska visas på tv då? Saker som de flesta inte är ett dugg intresserade av?
Tanken, såvitt jag vet, är att båda delarna skall tillgodoses. Folkliga brett förankrade sporter med stort allmänintresse och smalare mer nischade saker. Det ena skall inte behöva utesluta det andra.
 
Jag tänker att det som ska visas på SVT är saker med stort allmänintresse, men det är ju min åsikt. Är tanken att vi ska lära oss att gilla saker genom att vänja oss vid det via tv-utbudet?

Fast det SVT strävar efter är väl att ha ett så brett utbud som möjligt?
SVT ägs inte av staten eller kommersiella intressen utan av en stiftelse med uppgift att garantera företagets oberoende
https://www.svt.se/omoss/var-roll/

Övriga kanaler drivs med vinstintresse i första hand antar jag
Och det är förbaskat skönt att slippa reklamavbrotten plus att det är jätteroligt att SVT sänder världscupen live direkt
 
Tanken, såvitt jag vet, är att båda delarna skall tillgodoses. Folkliga brett förankrade sporter med stort allmänintresse och smalare mer nischade saker. Det ena skall inte behöva utesluta det andra.
Okej för att just damhockeyn kan räknas som smal, men hockeyn överlag är ju knappast smal. Och om det är tanken, varför visar inte SVT mer andra sporter överlag, tex hundsporter, fitness, klättring etc. Har aldrig sett hundsport på SVT tror jag och det hade jag uppskattat. Det är inte kul att stå på en bhk hela dagen och kolla på en agilitytävling, men på tv hade jag uppskattat sammandraget.
 
Okej för att just damhockeyn kan räknas som smal, men hockeyn överlag är ju knappast smal. Och om det är tanken, varför visar inte SVT mer andra sporter överlag, tex hundsporter, fitness, klättring etc. Har aldrig sett hundsport på SVT tror jag och det hade jag uppskattat. Det är inte kul att stå på en bhk hela dagen och kolla på en agilitytävling, men på tv hade jag uppskattat sammandraget.

Maila dom :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Fejkljus
  • Märkning på kläder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp