Vad ska vi göra?

S

Skuggabaldur

Vi har hittat en katt - eller rättare sagt; den har hittat till oss. I några veckor nu har den suttit utanför och jamat och tittat in genom fönstret. Den kan komma så tidigt som vid 5-tiden på morgonen och en gång var den utanför vid halv 1 på natten.
Vi matar den då den är jättehungrig, jag vet att det är dumt, men man kan ju inte låta den svälta. Tror knappast den har någon ägare att gå hem till.
Halsband har den och det står ett telefonnr på som bara går att läsa till hälften. Känns som att jag har ringt runt till varenda människa här omkring utan resultat! Vad ska man göra? Vi har ringt polisen, satt upp lappar m.m. Vi har själva två katter som snart inte vågar gå ut, annars hade den gärna fått stanna.
Tänkte att de kanske är någon som har flyttat och katten stuckit tillbaka. Men hur får man fram telnr till utflyttade?
Någon som har någon idé om vad man kan göra? Finns det något katthem eller liknande (som inte avlivar djuren efter ett tag om ingen ägare dyker upp). Det är en jättefin och gosig katt så man tror ju att någon saknar den.

Sv: Vad ska vi göra?

Den har säkert tappat bort sig. Var bor du någonstans? Ditt lokala katthem kanske har fått in efterlysningar efter den?
www.katthemmet.nu finns det länkar till olika katthem.

Bor i Halland. Hittar inget katthem här i närheten, men vi har ringt den lokala djurskyddsföreningen, men de har inte fått in nåt.
Usch, det är så enerverande att tel.nr finns på halsbandet och ändå kan man inte se det! Funderar på om man kan kolla om den är chippad, men då måste vi väl ta den till veterinären...

Jag tror polisen har instrument som man kan avläsa chip med också.
http://www.kks.nu/ gäller alla katter i södra Sverige, kanske finns det en efterlysning där eller så kan du lägga in en.
http://www.hittakatten.com/ finns ju också där du kan lägga in en efterlysning efter ägaren.
http://www.kattjouren.nu/ är väl annars det närmaste katthemmet, men de finns ju i Malmö. Fast det är möjligt att han finns efterlyst på den sidan, katter kan ju vandra.

Kollade igenom gamla trådar och hittade denna. Tänkte jag kunde uppdatera lite:idea:.

Vi lämnade till slut katten på en djurskyddsförening. Nästa dag åkte vi på semester. Första morgonen när vi kommit hem eller om det redan var dagen efter vi lämnat honom (vinter och mörkt ute) ser jag katten sitta utanför och stirra in genom fönstret igen:eek:. Ärligt talat blev jag och mamma lite rädda, var ju lite kusligt...:crazy::p.
(Han kunde ju vara sån ibland också att han satt utanför fönstret på övervåningen. Sen gick nån ner för trappan och då satt han i fönstret utanför det rummet man gick in i nästan innan man kom. Är man då lite vidskeplig så kan ni ju tänka er hur det känns! Och en sån blick han hade också.)

Iaf så ringde vi direkt till djurskyddsföreningen och sa att nu sitter han här igen. Hon berättade att ägarna (ett hem för handikappade) hade sett artikeln vi satt ut i lokaltidningen och hämtat honom samma dag som han kom in! Så det var verkligen skönt! De berättade att han även varit hos dem varje dag - listig typ verkligen:rofl:

Fast Tjalle som han heter verkar gilla oss - han håller fortfarande till utanför huset hela dagarna. Inte så uppskattat av våra 3 egna katter dock:p.

Så det blev en lycklig historia till slut:). Han har fått ett bättre halsband med namn och nr och ägarna behöver inte undra var han håller till längre.

Uppdatering igen

Nu har det gått över 2 år sedan kissen kom hit första gången och han är faktiskt fortfarande kvar! Håller jämt till här utanför och sitter ofta och stirrar in genom fönstret. Vi har pratat med ägarna igen och de säger att han är hemma och äter en jätteportion med mat varje kväll. Men resten av tiden måste han tillbringa här vad vi har förstått. To.m. om man skulle råka vakna mitt i natten och gå upp, ja då sitter han där utanför!
Vi har försökt köra bort honom, ägarna har försökt hålla honom inne några dar, men det är helt omöjligt. Nu stör det oss inte så mycket längre, för våra katter har vant sig, men det är så konstigt.
Det är en jättefin katt, blank i pälsen och bra hull. Ändå är han helt hysterisk när det kommer till mat. Mamma har gett honom lite någon gång när hon tyckt synd om honom och han blir fullkomligt vild! Jamar allt vad han orkar när han ser att maten kommer och sen slukar han den på ett ögonblick. Tänk er ett djur som är totalt utsvultet, så äter han:eek:! En gång såg jag t.o.m. hur han satt och åt upp ett torrt bröd som vi slängt till fåglarna:eek:. DET kan väl inte vara normalt?
Han är så himla fjäskig också, sitter man ute och läser så hoppar han upp på ryggen på en. Tror inte ont om någon, (inte ens fast vi slängde vatten efter honom tidigare när vi försökte få bort honom härifrån). Inte ens andra katter. Han går fram och ska hälsa, t.o.m. fast den andra katten kanske fräser. Som om han inte förstod vanligt kattspråk. (Han är kastrerad.)

Han har verkligen bestämt sig för att han ska bo här verkar det som.
Det är den konstigaste katten jag träffat. Tycker fortfarande han är lite kuslig också, speciellt när han sitter i fönstret stormiga, regniga kvällar och stirrar på en:p. Han har en väldigt konstig blick liksom...

Men det här med maten, tror ni det kan ha nånting med hans "barndom" att göra? Han kanske fick dåligt med mat då eller nåt och har vant sig vid att slänga i sig maten och ta vara på det som finns?
Tycker han är så tetig helt enkelt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Jag har en 9-årig Bengalhona sen drygt 3 år tillbaka. Hon är en omplacering från uppfödare där hon tidigare varit i avel. Det jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 282
Senast: Elisha
·
Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 951
Senast: Asko
·
Övr. Katt Händelsen i korthet; Var ute innan igår 14/10 runt 17 kanske och såg en kattunge på en plats 2 meter upp som såg lite felplacerad ut...
2
Svar
24
· Visningar
4 833
Senast: kazam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II